lego marvel super heroes

LEGO, Marvel, Super Hero. Voor een beetje gamer zijn dit hele leuke woorden om te horen. Laat staan dat ze allemaal samen worden gevoegd in één game. Man, wat zou dat toch een droom zijn voor de meeste gamers. En inderdaad. We hebben er nu een tijdje mee mogen spelen en we houden van deze game. Goh, klinkt dat niet een beetje over the top? Nee, wie wil er nu niet met Wolverine, Iron Man, Spiderman, Hulk samen een level doorlopen? De vraag is dan ook niet zozeer of je de level uitspeelt, maar meer hoe snel je de level doorloopt. Dat kan ook niet anders met meer ongeveer 150 superhelden om uit te kiezen. Dan is het wel heel erg fijn om een game door te lopen.

Marvel vs. Marvel

We beginnen de game met Silver Surfer. Deze zit in de problemen en zijn surfboard werkt niet meer zoals het hoort. Hij stort neer op de aarde en dan begint het verhaal. Je ziet hoe de slechte Marvel helden het tegen de goede Marvel helden opnemen. En zoals altijd zullen de bad guy’s er alles voor over hebben om de wereld te kunnen veroveren. En heb jij even het geluk dat bija iedereen die je maar kent uit het Marvel Universum je te hulp staat. Dat maakt het ook direct leuk om mee te spelen. Je bent het ene moment onderdeel van de X-Men en moet je als Wolverine tegen de muren klimmen of gaten graven. Een paar minuten later ben je Iron Man en schiet je alles kapot wat je tegenkomt of je ook maar een beetje in de weg zit.

Daarnaast is en blijft het altijd leuk om bijvoorbeeld verschillende Mark-versies van Iron Man het hebben. Zo kun je het Mark1 (M1) pak van Iron Man unlocken. Deze kennen we vanuit de film waarbij hij ontsnapt uit de grotten in Afghanistan. En zo zien we dat er verschillende uitvoering zijn van de Mark pakken. Ook zien we Iron Man met alleen zijn helm en een, hoe kan het ook anders, hartjes boxershort.

En verder zijn en naast een kleine 150 characters ook nog verschillende transformaties die je kunt uitvoeren. Zo kun je met behulp van 1 knop van Bruce Banner een Hulk maken en andersom, van Spider-Man maak je heel snel weer Peter Parker. Een van de leukste characters vind ik persoonlijk nog steeds Mystique. Dit omdat je elke keer weer in iemand anders veranderd, zo blijft het altijd een verrassing wie je word en wat deze kan in de game. En ook al was Mystique zowel een belangrijk personage bij de Brotherhood of Mutants, ze ging later undercover naar de X-Men. En zo komen we bij de ‘bad-guy’s’ uit in deze game. Het is express tussen haakjes gezet, want echt bad zijn ze niet in de game. De game hangt namelijk veelal samen van zelfspot of dubbelzinnige opmerkingen.
Lego-Marvel-Superheroe

Maar als we naar de bad guy’s kijken, wie herkent dan niet de scene met Vinnie Jones als Juggernaut? En wie wil er nu niet als Magneto over de wereld heersen? Alles kan in deze game, dat is juist wat het zo’n goede game maakt. Er lijken geen grenzen te zitten aan het Universum dat Stan Lee heeft gecreëerd.

NYC: The city that never sleeps

Tijdens de free-roam optie bevinden ons in New York City en, voor de mensen die de Marvel films kennen, ook brengen we soms tijd door op de S.H.I.E.L.D. Hellicrafter. Maar het gaat verder dan alleen maar rondlopen in New York City. We schrikken zelfs een beetje van de mogelijkheden die ze hebben voor de stad. Naast het feit dat we allemaal mensen kunnen helpen met diverse ‘problemen’ (sleutel van hun huis kwijt, dieren die ontsnapt zijn uit het circus, ect) zijn er ook nog opdrachten die ervoor zorgen dat je Gouden Lego bokjes unlocked in de game. Bij deze opdrachten kun je aan alles denken, zo moet je soms zo snel mogelijk door bepaalde checkpoints vliegen met Iron Man, maar ook kan het zo zijn dat je met Wolverine via de muren een wolkenkrabber moet beklimmen en daar boven vind je een lokatie waar je moet graven met zijn vlijmscherpe klauwen. En, tada, zo vind je dan weer een kostuum, een auto of een nieuw poppetje.
lego_marvel_einde

Dit is waar deze LEGO Game dan ook een groot onderscheid maakt ten opzichte van de vorige delen. Hier ben en blijf je dan ook nog wel een hele tijd mee zoet. Want je zult naar de 155 verschillende characters ook nog eens een kleine 250 outfits moeten vinden. Daarnaast zitten er nog een kleine 100 gouden LEGO blokjes in New York City op de meest verschillende locaties. En als je dat allemaal hebt gedaan, dan kun je natuurlijk nog lekker vrij rond lopen, rijden, vliegen, zweven of klimmen in de stad. New York is echt de stad vol met mogelijkheden.

Grappen en grollen

Terwijl we de game spelen moeten we steeds terug denken aan de films die Marvel heeft uitgebracht. Sommige grappen die voorbij komen zijn terug te vinden in de films, maar dan met een net even andere twist. Daarnaast is het zo dat Nick Fury kennen van de Marvel films, gespeeld door Samuel L. Jackson, juist quotes laat terug komen uit andere Samuel L. Jackson films. Zo horen we hem roepen in de S.H.I.E.L.D. Hellicrafter.. “Why’d had to be snakes?! I hate them! How’d they even get on board?”, deze lijkt erg op Snakes on a plane. Dan horen we hem later ook nog een Pulp Fiction quote zeggen, maar dan net even iets anders. Nu zegt Nick Fury “And you will KNOW I am the DJ when I lay my beats upon you!”. Al met al staat de hele game vol met dit soort verwijzingen, die de meeste mensen niet veel zullen zeggen als ze niet veel films zouden hebben gekeken, maar het maakt de game voor ons net even iets leuker 😀

Excelsior!

Wat vinden we van deze game, tja.Het is misschien raar zeggen, maar deze LEGO game maakt meer bij mij los dan een Battlefield 4 of een Killzone. De enige ander game die hiermee, voor mij althans, de strijd aan kan is verrassend genoeg LEGO The Movie Videogame. Het leuke is dat Stan Lee op een of andere manier altijd terugkomt in de Marvel films, maar hij heeft het ook voor elkaar gekregen om in elke level terug te komen, waar zelfs Spider-Man nog een opmerking over maakt ( This guy is more in this game than I am, who is he?). En bij het behalen van genoeg muntjes krijg je Stan Lee’s welbekende uitspraak te horen: EXCELSIOR! Naarmate je de genoeg muntjes, gouden LEGO blokjes hebt en Stan Lee in elke level hebt bevrijd unlock je Stan Lee als speelbare personage. Het mooie is dat hij alles in 1 kan en dus een combi is tussen de Hulk, Spider-Man, Iron-Man, Mr. Fantastic, Wolverine en Rogue. Wat wil je nog meer als een speelbare personage?
Lego Marvel VenomEen must buy

We hebben inmiddels een aantal games op de PlayStation 4 mogen spelen en ook al zien sommige games er grafisch super uit, zoals we zien bij de NBA 2K14 game. Daarnaast is het een open wereld die we kennen van een Assassin’s Creed IV: Black Flag en je kunt de dingen aanpassen zoals je wilt, een beetje te vergelijken met het customizen van je wapens in Battlefield 4, ook een oneindig aantal mogelijkheden. Daarnaast is het een game die vol van de flauwe humor zit en je kunt simpel met een vriend of vriendin gamen. Met een druk op de knop zit je samen te spelen en je springt er ook net zo makkelijk weer uit. Mocht je co-op spelen dan merk je dat het niet alleen maar gaat om zoveel mogelijke hoge scores en zoveel mogelijk muntjes te verzamelen, maar het draait om het plezier. Iets wat je niet altijd terugvind in games van deze kwaliteit. Mocht je dus echt op zoek zijn naar een leuke, mooie en grappige game voor jezelf of voor jou en een vriend(in) dan is dit de ideale game.

365Gaming Verdict: 9

365kinderjury365Gaming Kinderjury

Het is echt een super cool spel! Niet alleen voor jongens maar ook meisjes! Je hebt superkrachten en dat is echt gaaf! Je hebt ook heel veel levens, dus als het niet lukt dan kom je gewoon zo weer terug.

De knopjes zijn ook makkelijk en je kunt met alle poppetjes weer wat anders doen. Soms vliegen, soms vechten, met Spiderman kan je dingen pakken met je web en naar beneden trekken of ergens naar boven gaan waar het veilig is.

Met het verhaal kun je samen met iemand spelen en dan is het een beetje makkelijker om te doen, soms is het wel een beetje moeilijk. Maar als je in de stad bent dan kan je ook alleen alles doen, dan zijn er geen slechteriken. Dan moet je soms wat zoeken of racen of andere poppetjes kopen.

Het is erg grappig dat je alles kapot kan slaan en dat je daar muntjes mee kan verzamelen. Je kunt ook speciale blauwe en paarse vinden, die zijn het meeste waard, als je die hebt dan kun je weer dingen kopen.

Deze Lego is wel makkelijker dan die van vroeger met Harry Potter en Indiana Jones en ziet er ook mooier uit. Ik heb ook veel zin in Lego Movie game!