NBA 2K14 logo

De NBA, de National Basketball Association, gaat dit jaar weer van start. Ook dit jaar hebben er zich een aantal grote wijzigingen voorgedaan in de NBA als het aankomt op de transfers. Maar de teams die het meeste kans hebben op een NBA titel hebben de topspelers kunnen behouden. En zo zijn we via een aantal oefenwedstrijden in het buitenland inmiddels aanbeland in de nieuwste NBA game van 2K, NBA 2K14. Ook dit jaar is het weer net zoals vorige delen.

NBA 2K14

We paakken de draad op waar we in het vorige deel zijn gestopt. We begonnen ook dit jaar met het aan

maken van een speler waarvan we zelf vinden dat we daaraan voldoen en daarmee ook kunnen meedraaien in de NBA. Dit jaar stap ik van mijn standaard Power Forward (PF) af en ga ik naar een Shooting Guard (SG). Niet omdat ik het een ideale positie vind, maar meer om te kijken wat nu de grote verschillen zijn op diverse posities.

Nadat ik de eerste game van mijn carrière heb gespeeld is het verschil wel degelijk merkbaar. Was ik veruit bekend met de PF positie, de rol die je binnen een team aanneemt en welke plek je moet bezetten tijdens een bepaalt systeem dat gespeeld wordt. Maar als SG schijnt het juist nog wat leuker te zijn, dit omdat je meestal eerder betrokken word in een play, daarnaast kun je als SG ook sneller schieten en met name raak schieten. Hierdoor krijg je tijdens de eerste wedstrijd, waarbij alle teams komen scouten, een hele goede rating. Dit door de scores, de assists die je kunt geven, de steals die je kunt doen en het feit dat je sneller een fast-break kunt opzetten. Al met al ben je op deze manier echt een meerwaarde voor elk team in de NBA.

NBA2K14_PS4_01

Realisme

De NBA is een competitie die bol staat van het entertainment en met alles wat om de spelers heen speelt. Je zou haast zeggen dat de wedstrijden soms bijzaak zijn voor de spelers. Zo ook in de eerste wedstrijd. Je speelt in de eerste wedstrijd tegen andere spelers die ook een plek willen veroveren in de NBA Draft. Voor de mensen die het Draft systeem niet kennen. Het slechtste team van vorig seizoen mag als eerst 1 speler aantrekken, daarna komt het team dat 1 plek boven ze is geëindigd, enz. Met als laatste de kampioen van vorig jaar. Nadat je namelijk je eerste wedstrijd gespeeld hebt krijg je naast een beoordeling voor alles wat je hebt gedaan in de wedstrijd (scoren, passes, rebounds, blocks, screens etc.) een aantal gesprekken met diverse teams. Hoe hoger je beoordeling hoe slechter de teams zijn die met je in gesprek gaan, ze zien jou als een toekomstige topspeler namelijk. Hoe slechter, hoe beter de teams zijn die naar je toestappen. Dit heeft ook weer invloed de rest van je carrière. Ik zelf geef altijd de voorkeur aan 2 teams, de Boston Celtic of de Portland Trailblazers. Mijn doel is dan ook om als hoge pick in de Draft te komen. Bij een slecht team veel minuten maken, een bepalende speler te worden om zo door te stromen naar één van mijn twee favoriete teams. Ga je er nu voor om direct bij een top team te spelen, dan zal je carrière de eerste 2 tot 3 seizoenen niet veel spelen en moet je het hebben van de trainingen. Let wel dat je per seizoen ongeveer 40 trainingen kunt volgen. En als je veel speelt bij een slecht team heb je ook recht op de trainingen.

Nadat je eindelijk bent ingeburgerd gaat het naast het spelen om heel veel beslissingen maken. Je moet elke wedstrijd, ongeacht of je veel of weinig speelt ook gaan zitten met de pers. Deze zullen vragen stellen waarbij je verschillende antwoorden kunt geven, lag het aan jou dat het goed of slecht ging, lag het juist niet aan jou maar aan het team, was de coach de man de verantwoordelijk is of moet iedereen niet zo zeuren. Dit heeft allemaal invloed op je speeltijd en je kansen binnen het team. Loop jij jezelf de hemel in te prijzen, dan zullen je teamgenoten je niet veel de bal geven, loop je de coach af te zeiken, dan kun je beter een goed boek meenemen tijdens de wedstrijd, want spelen zal je niet doen in ieder geval. Maar kies je voor een gepast antwoord, dan zal iedereen blij met je zijn en zal zelfs je fan-base gaan groeien.

NBA 2K14

Een NBA game is voor mij toch iets anders dan een andere game. Aangezien ik zelf jarenlang op hoog niveau heb gespeeld heeft de sport voor mij geen geheimen. Dit is voor mij dan zowel een voordeel als een nadeel. De regels zijn voor mij een vorm van automatisme, de systemen/tactieken die ze lopen tijdens een aanval of verdediging is ook min of meer kant en klare hap voor mij. Hierdoor kun je met name op een simpel niveau de wedstrijd helemaal naar je hand zetten. Daar ligt voor mij dan ook niet de uitdaging en zorgt er niet voor dat een game zoals dit een speciale betekenis heeft. Maar de reden waarom ik de eerste games speel is het met name om de nieuwe features te zien en te testen. Dus daar test ik alles wat je maar kunt bedenken, om enkele voorbeelden te geven, als je een fake maakt tijdens een driepunter, hoe snel word er toch een block ingezet om zo een fout mee te krijgen en eventueel ook nog de score. Kan een kleine snelle PG toch een boomlange center eruit sprinten, iemand van 1,60 meter moet bijvoorbeeld ook veel moeite hebben met dunken. Dit zijn kleine dingen die het realistisch kunnen maken of juist niet. Gelukkig heeft de nieuwste NBA game van 2K toch een aantal positieve wijzigingen doorgevoerd waardoor de game steeds meer realisme met zich meebrengt. Met name op het gebied van verdedigen is het nu zo dat een double-team echt een meerwaarde heeft en een steal maak je ook veel makkelijk dan voorheen. Maar als je ‘off the ball’ verdedigend, dan komen de passes juist wel makkelijker aan vanwege het opstartniveau dat je eigen speler heeft in het begin. Maar ook dat word met elke wedstrijd beter.

Leven naast de NBA

Zoals we in de vorige delen ook al tegen kwamen gaat het niet alleen om de wedstrijden, maar ook om de dingen die je ernaast kunt doen. Zoals bij iedereen in het echte leven hebben we steeds meer te maken met sociale media. En daar heeft deze NBA game ook op ingespeeld. Je krijgt namelijk in eerste instantie te maken met je eigen Twitter account. Deze kun je zelf kiezen en vandaar uit kunnen mensen je juist de hemel in prijzen of aanvallen dat je slecht speelt of de tegenstander persoonlijk de das hebt omgedaan. Daarnaast krijg je ook regelmatig een update van spelers in de NBA die je nu volgen en daarnaast dagen ze je ook uit via Twitter. Naast deze vorm van sociale media heb je ook te maken met de goede dingen die je kunt doen voor je team, de mensen om je heen en je fans. Zo kun je een benefiet diner houden, een avondje een aantal fans in de watten leggen en ook heb je de optie om naast dit alles samen met je teamgenoten een avond vol met goede daden te plannen. Ook hierbij heeft het te maken met positief in het daglicht komen te staan waardoor er meer mensen je een warm hart toedragen. Tevens zullen je teamgenoten je ook meer gaan waarderen en daardoor zullen ze je ook meer betrekken bij de spelopbouw tijdens de wedstrijd. Naast alle sociale media heb je ook te maken met sponsordeals. Zelf heb ik gekozen om een deal aan te gaan met Jordan. Hierdoor gaat de Nike Jordan afdeling mij als nieuw talent neerzetten in hun toekomstige campagne. Daardoor krijg je meer naamsbekendheid, krijg je uiteindelijk je eigen schoen en zo verdoen je meer geld. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor Nike in het algemeen, Adidas, K1 enzovoort. Door dit soort sponsordeals zien meer fans jou ook als een talent en krijg je meer stemmen tijdens het All-Star weekend waardoor je sneller een hogere status krijgt binnen je team. Al met al is de omgang met je fans en teamgenoten een groot onderdeel geworden van de game, wat misschien raar lijkt voor ons, maar dit is iets waar de NBA in het echt ook veel waarde aan hecht. Laat je goede kant zien.

NBA 2K14

Next-gen

Deze game is wat je verwacht van een reeks zoals de deze. De gameplay staat als een huis en elke update brengt een leuke nieuwe tweak. Maar ze blijven trouw aan het concept en dat werkt al jaren. Never change a winning team after-all. Maar nu komen we uit bij de Next-Gen. Hierin zal er niet veel veranderen, maar het zit hem meer in de prestaties die de nieuwe consoles op de beeldscherm neer kunnen zetten. Zonder er een heel uitgebreid verhaal over te schrijven denk ik dat het beter is om current en next-gen met elkaar te gaan vergelijken in een trailer. Dan zie je pas echt de mogelijkheden van deze NBA game.

NBA 2K14 PlayStation 4

NBA 2K14 PlayStation 3

De NBA 2K reeks is op dit moment de enige basketball reeks die verkrijgbaar is. En ondanks dat ze de enige game zijn blijven ze niet stilzitten. Dit zijn niet de games die je vergelijkt met een bankzitter, dit is een basketball game die je het beste kunt vergelijken met een topspeler die 2 dagen voor de wedstrijd al bezig met de nieuwe moves die hij tijdens een fast-break wil laten zien. De gameplay is steeds realistischer en de manier waarop iedereen nu reageert heeft meer raakvlakken met de werkelijkheid dan bij alle andere vorige delen. Naast dit alles ie het ook belangrijk geworden hoe jij je naast het veld gedraagt. Verder zijn er kleine tweaks doorgevoerd en de grootste tweak is dat je nu op een andere manier je no-look passes kunt geven. Maar dit zorgt er juist voor dat je de game nog meer gaat waarderen.

We hebben met NBA 2K14 een ware topper in handen waarbij me meeste andere sportgames een voorbeeld aan kunnen nemen. En we hopen ook dat ze dit zullen gaan doen. And now, let’s shoot some hoops!

365Gaming Verdict: 9