Iddqd, Idkfa, idspispops wie kent ze niet. Het zijn natuurlijk dan ook de cheats van DOOM. Maar wat is nou het nut van cheats in games? Ik heb er nooit iets van begrepen. Ik zelf speel mijn spellen zonder cheats omdat ik graag het gevoel wil hebben dat ik het spel ook echt heb uitgespeeld.
cheats
Maar voor bijna elke game zijn er wel cheats. Zijn het codes of trainers overal verzinnen ze tegenwoordig wel wat op. Maar zoals ik al eerder zei wat is nou het nut van cheats? Okay je kan sneller door de levels, je hebt ongelimiteerde kogels of je kan gewoon weg niet dood gaan. Maar leer je er wat van?

Het meeste van de tijd denken we dat cheaten stom is. Cheaten is iets wat luie mensen doen. Het is de gemakkelijke uitweg. Als je iemand een als cheater benoemd is dat zelden een compliment, en cheaten dan is nooit een goede zaak.

Eerst, iedereen cheat wel eens. Sommigen kunnen het rechtvaardigen, anderen verkondigen het met trots en anderen zullen ontkennen dat ze cheaten. Maar het is een gemeenschappelijke activiteit. Spelers gebruiken walkthroughs, cheat codes, social engineering-technieken (in principe zijn sluw en tricking anderen), hacks en andere ongeautoriseerde software. Cheats zijn populair, big business en niet weg te denken binnen de gamescene. Iedere individuele gamer heeft zo zijn eigen redenen waarom ze zouden willen cheaten.

Er zijn vier belangrijke redenen waarom spelers cheat in een spel: ze zitten vast, ze willen God spelen, ze zijn verveeld met het spel, of ze willen een eikel te zijn. De meest overweldigende reden dat de meeste spelers cheaten is omdat ze vast komen te zitten. Ofwel het spel is slecht ontworpen, te moeilijk of spelers zijn zo onervaren dat ze niet makkelijke bepaalde delen door kunnen. Bijvoorbeeld en baas monster kan niet worden verslagen, of een puzzel kan niet worden opgelost, of men weet de juiste richting niet. In dergelijke situaties worden de spelers geconfronteerd met de keuze: Of ze cheaten of toch helemaal met het spel stoppen.

De volgende meest voorkomende reden is dat we allemaal graag soms God spelen. We willen alle wapens of al het sleutels, en we willen ze nu. We willen niet onszelf door 20 levels heen moeten worstelen om dan pas hetgeen te krijgen. We willen niet rond te rijden in een saaie auto! We willen juist die hele mooi gave en snelle bak hebben. In deze situaties gaat het bedrog en het cheaten over de uitbreiding van de speelervaring voor onszelf. Niemand zal er onder lijden toch?

Ten derde kunnen we soms ons vervelen in spelletjes. Maar zoals met een vervelende roman, we willen nog steeds de mogelijkheid hebben om naar het laatste hoofdstuk te kunnen gaan om te zien hoe de dingen er uit zien of om te zien hoe het verhaal eindigt. In een spel, kun zijn de gevechten saai, of is het verhaallijn somber, of moet je de never-ending grind naar hogere niveaus zoals bijvoorbeeld in World of Warcraft elke keer weer doormaken en dus gebruiken sommige mensen we een soort cheat om vooruit te springen in de tijdlijn van het spel. Zelf zou ik dit nooit in World of Warcraft doen want je wordt gepakt maar ik heb wel eens geskipt in de oude Tomb raider.

En tot slot, kunnen sommige mensen het gewoon niet weerstaan om anderen te bedriegen. We willen anderen gewoon compleet afmaken en niet alleen hen verslaan. We gebruiken “aimbots” (programma’s die automatisch richten en schieten voor ons) of “wall hacks” (programma’s die je in staat stellen om te zien en zelfs door muren lopen) om alle voordeel te behalen in een online schietspel.

Waarom bouwen de ontwikkelaars cheats in games? Cheaten word met name uitgebuit door technologie-georiënteerde spelers en dit is te wijten aan de moeilijkheid van de vroegere cheats. Echter, de cheat industrie ontpopt als gaming systemen ontwikkeld, door middel van de verpakking en verkoop van valsspelen als een product. Cheat-enablers zoals cheat boeken, spel gidsen en cheat cartridges hebben geholpen om zo de cheat industrie op te bouwen als onderdeel van gaming cultuur. Als er gidsen, walkthroughs en tutorials worden gebruikt om games te voltooien, is vals spelen is discutabel, Als er geen cheat codes, exploits of glitches worden gebruikt, wordt over het De hard core gamers zeggen dat dat in het algemeen niet beschouwd als valsspelen wordt.

Later groeide het cheaten meer populair door tijdschriften, websites, en zelfs tv-shows. Cheats werden vervangen door trainers en cheat codes. In het algemeen worden de meerderheid van de cheat codes niet door gamers op moderne systemen worden toegepast maar door game-ontwikkelaars. Sommigen zeggen dat als veel mensen niet de tijd hebben om een video game te voltooien in hun eigen tijd, de cheats zijn nodig om een spel meer toegankelijk en aantrekkelijk voor een toevallige gamer te maken. Met de stijging van de populariteit van gaming, bedriegen met behulp van externe software en hardware hief een aantal auteursrecht juridische kwesties met betrekking tot het wijzigen van spel code.

Redenen zijn er genoeg. Maar persoonlijk vindt ik het not done. Wat vind jij ervan of wat is jou beweegreden om te cheaten?

Over de auteur

We zijn erg blij met onze crewleden, de editors die schrijven, de streamers en de mensen achter te schermen. Zo nu en dan komen er nieuwe crewleden bij, deze crewleden hebben in het begin nog geen eigen account waarmee ze schrijven, maar omdat we de items wel graag bij elkaar willen houden hebben we een algemeen TDG-Crew account aangemaakt. En zo nu en dan vertrekken er ook leden, en de berichten van oude crewleden worden ook soms overgezet naar dit account. Op die manier blijft het overzichtelijk.