Shapez 2
Wie de voorganger Shapez al kent heeft weinig uitleg nodig, maar voor degene die de game nog niet kent is het met 1 woord te beschrijven: productielijn. Neem een game zoals Factorio of Satisfactory en strip dit tot de essentie van de game: optimalisatie van een productielijn.
Het spel begint met een simpele tutorial over het doel in het spel. Een productielijn maken om eindproducten te leveren. ‘duh’… Maar wat die producten zijn en hoe je daaraan komt wordt al wel snel duidelijk. De grondstoffen die je mijnt zijn verschillende vormen en kleuren. Door een productieproces op de lopende band kan je die vormen draaien, opsplitsen, combineren, stapelen, verven en en al die processen door elkaar . Dat product lanceer je vanaf de lopende band de in en als het product ook daadwerkelijk gevraagd wordt zal het aantal in de teller gaan oplopen. Vooral dat detail kan nogal tricky zijn door de volgorde van de processen. Je snijdt de verkeerde helft eraf of je stapelt de onderste laag juist bovenop!
Het centrum van de game, De Vortex
Upgrades:
Met de gemaakte producten kan je de missie van het level voltooien, maar je kan ook meerdere lijnen aanleggen om andere producten te verzamelen voor upgrades. Een sneller proces in transport, stapelen, splitsen, mijnen of andere productieprocessen vrijspelen om ruimte en tijd te besparen. Op die manier gaat het spel sneller en zit je niet de hele tijd te wachten voor het voltooien van het level. Ook zijn er onderzoekspunten te verkrijgen met bepaalde vormen om processen te kunnen kopiëren, zo bouw je ook nog eens sneller een tweede, derde of misschien wel een vierde lijn voor één product.
Enkele uitdagingen voor Upgrades
Het verschil tussen deel 1 en deel 2 van Shapez:
Maar wat is nu het grootste verschil tussen Shapez en Shapez 2? Vooral het uiterlijk van de game heeft een grote verandering doorgemaakt. Er zijn meer achtergrondkleuren en De grijs/witte massa uit deel 1 die na een tijdje vooral saai wordt, is in Shapez 2 veel meer ingekleurd. De loopbanden en de procesapparatuur hebben een upgrade gekregen waardoor het er nu uitziet alsof er echt wat gebeurt. Er is ook diepte in het spel verwerkt. Zo kan je op de 1e verdieping nog een hele vloer volleggen met loopbanden en processen. Maar dat heb je ook nodig bij het stapelen, anders krijg je het ook niet op elkaar toch?
Figuur 3 De ‘Vortex’ uit de eerste Shapez game
Voor iedereen die een poging wil wagen in het productieleven, staat de demoversie van Shapez 2 nu op Steam tot 25 maart en die kan uiteraard al toegevoegd worden aan jouw wishlist. Verwachte releasedatum ergens in 2024!