CastleStorm Definitive EditionLong long ago, a century or more. Two strong stubborn kingdoms waged terrible war! Knight drew longswords; Barbarians the axe. The earth shook in concert with fearsome attacks! En zo begint het avontuur in CastleStorm, dus slijp de zwaarden en poets je armor dan gaan we aan de slag op de PS4!

Het verhaal

Lang geleden in een middeleeuwse setting was er oorlog tussen de Koning en de Vikings. Terwijl de vredesgodin verdrietig toekeek vielen er 2 tranen van haar ogen op het land. Ze veranderde in een rode en in een blauwe edelsteen. De koning nam de blauwe en de Vikings pakte de rode en daarmee ontstond er vrede. Maar helaas bleek dit niet voor eeuwig en het is aan jouw om de strijd op te pakken. Daarvoor kruip je in de huid van Sir Garet: Protector of the realm en rechterhand van King Edgar.

Singleplayer

Het eerste wat opvalt is dat er voldoende opties zijn, maar we beginnen met de single player. Hier kun je de Campaign spelen, maar ook is er de mogelijkheid om voor Skirmish, Survival en de Hero Survival mode te kiezen. Op die laatste 3 kom ik zo nog even kort terug maar het gaat in de single player natuurlijk vooral om de campaign.

We belanden in een soort van side scrolling veld waarin links jouw kasteel staat en recht die van de Vikings. Het is aan jou om aanvallen van de viking te overleven en natuurlijk de Vikings aan te vallen. Hiervoor heb je in het begin nog beperkte middelen, maar naarmate de game vordert zal je betere wapens, spells en troops vrij spelen. Ook zul je upgrades voor je Castle vrij spelen waardoor je krachtiger wordt en dit heb je ook echt nodig verder in de campagne. Dit alles zorgt voor een behoorlijk chaotisch tafereel en brengt uitdagingen genoeg. Alle hoofdstukken binnen de campagne worden begeleid met een verhalende animatie die er gewoon erg leuk uitziet en ook een vleugje goede humor meebrengt.

In de Skirmish kan je zelf je setting bepalen om gewoon even leuk een los spel te spelen terwijl je in de Survival en Hero Survival een aantal waves moet overleven en dat word al snel flink lastig.

Multiplayer

Naast de singleplayer brengt CastleStorm je ook een multiplayer die 3 modes heeft. Namelijk de Versus, maar ook de Survival en de Hero Survival mode. Deze modi zijn vergelijkbaar met die in de single player met uiteraard het verschil dat we nu tegen of met echte tegenstanders spelen. Met deze multiplayer is het spel echt compleet en valt er genoeg te doen. Daarnaast is het zo dat je deze keer wel genoeg mensen online kunt vinden om samen lekker te gamen, iets wat je niet altijd kunt verwachten van de kleinere games.

Wapens en upgrades

Het spel heeft een uitgebreid assortiment aan wapens en andere zaken. Als we eerst even naar de wapens en overige gaan kijken dan kan je 5 projectiles kiezen om onder jouw X knop te zetten, 5 spells om onder jouw driehoeks knop te zetten en 5 troeps om onder jouw vierkant knop te zetten. In totaal zijn er 27 verschillende dingen te unlocken dus aanbod genoeg.

Al deze dingen kan je vervolgens ook weer levelen met geld dat je verdiend in het spel waardoor de replay waarde meteen een stuk hoger is. Naast deze zaken heb je ook nog jouw kasteel die met een hele toffe editor helemaal zelf te bouwen is. Ook hiervoor moet je wel eerst kamers, barakken, en andere zaken vrij spelen. Elk kasteel kan je opslaan onder 1 van de 18 presets die het spel bied.

Castle storm is echt een vermakelijk en uitdagend spel met grappige animaties en een hoge replay waarde. Maar helaas zijn er ook wat mindere kanten. De eerste is de powershot. Na een aantal goed gemikte aanvallen krijg je een powershot en vliegt de camera opeens een stuk naar achteren zodat je het hele veld ziet. Dit is soms erg vervelend wanneer je jezelf net positioneert om een zware vijand uit te schakelen.

Het tweede is de grote keus aan dingen onder de knoppen. De opzet van het spel is vrij simpel en dat werkt maar wanneer je dan als een gek aan het scrollen bent met je R1 en L1 knop tussen de diverse dingen die onder 3 andere knoppen verstopt zit dan word het al snel chaotisch en to much. Van mij hadden ze dit simpeler mogen houden.

Positieve dingen zijn wat mij betreft de hoge replay waarde om zo een maximale uitrusting te verkrijgen en een monster van een kasteel te bouwen. Maar ook om bij elke missie in de campaign het maximaal aantal sterren te verdienen of de score van je vrienden te verbeteren. Dit hebben ze echt erg goed gedaan.

Al met al ben ik dus best wel positief over dit spel en is het erg vermakelijk om even lekker tussen door te spelen.

365gaming verdict: 7