kickbeat-special-edition (1000x563)Soms zijn er van die games waar je niet echt veel over hoort, maar de titel komt toch wel pakkend over. Dit is voor ons ook het geval met KickBeat. En dan gaat het hier ook nog eens om de Special Edtion. De titel van de game geeft al weg dat het hier om twee verschillende aspecten gaan die zijn samengevoegd. Kick & Beat. We dachten dan ook in eerst instantie aan een vechtspel zoals een Street Fighter of Mortal Kombat, maar het was niets van dit alles. We hebben hier namelijk te maken met een game waarbij de muziek juist de aandacht vraagt en het ritme van de nummer bepaald in welk tempo jij gaat vechten.

Natuurlijk denk je direct aan een over the top vechtspel, maar het gaat hier om een simpele arena waarbij je een yin-yang logo op de grond ziet staan. Deze yin-yang is in de game zoveel meer dan alleen maar het bekende logo, de rode kant staat voor je health. En de witte kant staat voor je Chi. Deze hebben beide invloed op je score. Als je namelijk een aantal keren met je timing niet helemaal uitkomt, dan zul je dus geraakt worden en dit zal van je health afgaan, daarnaast is het je Chi die dan naar weer leeg raakt (je kunt het vergelijken als een combo teller). Als je meerdere malen achter elkaar wel goed zit met je timing, dan zal de Chi vanzelf weer vollopen. Ook zullen er tegenstanders zijn die een groene plus boven hun hoofd hebben, hiermee vul je dus je health weer aan. Allemaal lekker makkelijk en simpel te overzien.

Met Lee of Mei doorloop je de storymode. Wel moet je eerst Lee’s story doorlopen voordat je Mei’s storymode aan de slag kunt gaan, dit is niet omdat het verhaal helemaal op elkaar aansluit, maar meer omdat het je een extra uitdaging wil bieden. Daarbij is het ook zo dat je tijdens Lee zijn verhaal de knoppen aardig onder de knie krijgt (het zijn er maar 4, het gaat dan ook met name om de timing). Dus is het verhaal van Mei daarom een nieuw verhaal wat je eerder kunt beschouwen als een moeilijker niveau van de game.

Je zult daarnaast op de maat van de muziek je tegenstanders moeten verslaan, dit doe je door alleen maar te drukken op de knoppen van je controller, geen rare of lange combo’s, maar één druk op de knop betekend dat je één tegenstander verslaat. Iets wat in eerste instantie niet heel erg moeilijk klinkt en lijkt, iets wat het in het begin ook niet is. Maar je moet niet vergeten dat het in de tutorial makkelijk weergeeft wat je heel erg snel moet uitvoeren in de game. Daarom blijf ik me ook verbazen naar de scores die sommige mensen neerzetten in de top van de leaderboards, iets waar je mij niet snel tussen zult zien staan. Met andere woorden, de leercurve is wel heel erg stijl.

De muziek in deze game is, zoals ik al aangaf, een groot onderdeel van de game. En de muziek kan heel erg variërend zijn.  Enkele namen die we in de game tegenkomen zijn Pendulum, Marilyn Manson, POD, Papa Roach en Rob Zombie. Niet de meest onbekende namen uit de rockwereld.

KickBeat: Special Edition is een game waar ik niet van had verwacht dat hij zo leuk zou zijn. Je begint langzaam aan, maar al snel merk je dat het niet alleen maar simpel een paar knoppen indrukken is. Het is een vrij uitdagende game die wel aardig wat timing van je vraagt. De gameplay is misschien daarom wel juist zo simpel en overzichtelijk gehouden. Iets waardoor jij als gamer je volledig kunt focusessen op de tegenstanders die ritmisch op je afkomen.  Daarnaast is het verhaal ook niet super ingewikkeld en diepgaand, maar het is meer om je klaar te stomen voor de volgende (en moeilijkere) level.

365Gaming Verdict:7