Het begint me een beetje tegen te staan dat een flink aantal game ontwikkelaars denken dat wanneer ze hun spel een Minecraft tintje geven het automatisch een succes word. Als fan van het eerste uur werkt het bij mij juist andersom. Ik had dit probleem al met ace of spades en met fez. Dit zijn echt geen slechte titels maar het leunt grafisch gewoon te veel op Minecraft naar mijn mening. Toen me gevraagd werd of ik de review voor Minimum wou doen was ik daardoor vrij sceptisch aangezien (de titel verklapt het al) dit spel ook leunt op een beperkte grafische style die wij kennen van Minecraft. Maar was dit voorgevoel wel terecht? Ik zal het jullie vertellen.

minimum

Eerst wil ik even kijken naar Human Head Studio die verantwoordelijk is voor Minimum. Deze ontwikkelaar heeft al de nodige ervaring met spellen als Prey, Rune en vele andere titels. Dit geeft de burger dus moed en daarom begon ik ook met frisse zin aan deze third person online shooter. Het eerste wat mij opviel is dat niet alleen de grafische style minimalistisch is maar het gehele spel. Geen ingewikkelde menu’s, uitgebreide opties of andere opsmuk. What you see is what you get! En daar is helemaal niks mis mee wat mij betreft.

Er zijn 3 speel modi om je uit te leven. De eerste is de wel bekende Team Deathmatch waarin je met een team van 4 spelers los gaat op 4 tegenstanders. De tweede modi is Titan mode waarbij er 2 teams zijn van 4 spelers en een grote titan. Het is de bedoeling om deze Titan naar de basis van je tegenstanders te krijgen om hun basis te slopen. Ik zal hier straks nog even op terug komen. De laatste is de horde mode waarin je met 3 andere spelers waves van vijanden moet zien te overleven.

Naast deze modes zijn er een aantal persoonlijke uitdagingen die je kan voltooien zoals bijvoorbeeld een x aantal spelers killen met een bepaald wapen. Deze wapens zijn vrij te spelen mits je voldoende blocks hebt. Dit is het betaalmiddel in het spel. Ook op dit vlak doet de naam van het spel eer aan. Een beperkt aantal wapens, armor en overige zaken zijn er te vinden en zodra deze vrij gespeeld zijn kunnen ze aan een aantal lay outs worden toegevoegd. Alles lekker simpel en Minimum. Tijdens het spel zijn deze wapens te upgraden maar gelukkig begint iedereen op nul.

Dit is  een erg verstandige keuze geweest omdat de strijd eerlijk verloopt hierdoor. Een wapen is tot 5 maal te upgraden tot een soort van über wapen maar zodra je word gekilled begin je weer van vooraf aan. Armor daarin tegen mag je gewoon behouden.  Dit is wel zo prettig aangezien het er best chaotisch aan toe kan gaan en het soms lastig is om op tijd je te weren bij een aanval. Dit is meteen ook het moment waarop ik even terug wil komen op mijn angst voor de Minecraft style. Ondanks dat dit overal genoemd word en het deels ook waar is voelt het absoluut niet zo. De arena’s waarin de gevechten plaats vinden gaven mij geen seconde het gevoel dat ik in een Minecraft wereld zat. Ondanks dat ze erg minimalistisch zijn opgebouwd voelen ze perfect aan en ogen zelfs best mooi en futuristisch. Complimentje van mijn kant dat Human Head Studio dit balans heeft weten te vinden en toch een originele twist aan het minimalistische heeft weten te geven.

Ik zou ook nog even terug komen op de Titan mode. Dit is voor mij persoonlijk namelijk de meest interessante modi aangezien het hier niet alleen draait op killen en het ook het meest uitgebreid is. Beide kanten beginnen met een grote robot die met elkaar op de vuist gaan. Het is aan jouw en je team om de Titan te beschermen en de tegenstander zo veel mogelijk schade toe te brengen. Zodra een Titan neer gaat veranderd het spel in een nieuwe fase. Op 2 locaties worden er beesten gedropt die je moet killen om zo de fragmenten te verzamelen. Deze fragmenten maken jouw titan sterker. Vervolgens komen de titans weer aan de beurt. Dit gaat net zo lang door totdat 1 van de Titans een gaat in de basis van de tegenstander heeft geslagen.

Conclussie

Met Minimum haal je een hele leuke, maar een beperkte indie in huis. Verwacht dus geen volwaardige uitgebreide gameplay maar gewoon simpele fun. De grafische style en toffe arena’s gaan prima samen met de gameplay en zorgt voor chaotische pret. Voor mij persoonlijk had het spel wel iets meer wapens en modi’s mogen bieden. Mijn advies is als je een leuke simpele MP shooter zoekt om lekker tussen door te doen dan is dit zeker een spel voor jouw!