WAARSCHUWING: Tijdens het lezen van deze review had je ook al een begin kunnen maken aan deze heerlijke game!

Gedurende de pandemie zijn we allemaal wel toe aan wat sociaal contact en wat is er nu een beter excuus dan samen lekker deze co-op game te verslinden.

Hazelight Studios, mogelijk bekend bij jou van de game A Way Out, heeft op 26 maart 2021 zijn nieuwe game uitgebracht It Takes Two, een actie/avonturen/puzzel co-op game. It Takes Two draait op de Unreal Engine 4 en is beschikbaar voor de Playstation, Xbox en PC. De game is verplicht om met twee spelers te spelen, lokaal of online, je kan dus niet solo het verhaal spelen (tenzij je echt super behendig bent met twee controllers).

Iets wat Hazelight Studios meteen goed doet is dat slechts één persoon de game moet kopen en daarna je vriend(in) een soort “Friend’s Pass” kan geven waarmee je een andere vriend(in) kan uitnodigen, dit concept heb ik zelf eerder ervaren bij A Way Out en maakt het hiermee makkelijker om iemand te vinden om mee te spelen.

Het spel begint met een cut scene bij een boerderijwoning van de familie Goodwin. Hier zien wij May met de auto het terrein op komen rijden, terwijl Cody het vuilnis buiten zet. Na een kort gesprek komt het eerste probleem van hun relatie al zichtbaar, Cody is vergeten die dag hun dochter Rose naar de tandarts te brengen en May werkt veel overuren. Uit het raam van de boerderij hoort Rose haar ouders kibbelen over hun relatie en dat er een scheiding aan zit te komen van haar ouders relatie. Rose speelt met twee zelf gemaakte poppen, die haar ouders moeten voorstellen, hier maak je keuze met welk personage jij gaat spelen.

Tijdens het ontbijt met het gehele gezin besluiten Cody en May aan Rose te vertellen dat ze uit elkaar gaan. Rose vraagt hierop of ze op haar kamer mag gaan spelen, zichtbaar aangeslagen van het nieuws van haar ouders.  Ze pakt haar twee zelfgemaakt poppen van haar tafel en klimt via het raam naar buiten om vervolgens onder de tafel in de schuur te zitten met haar poppen. Onder de tafel ligt een boek, voorzien van een rode kaft, genaamd Book of Love by Dr. Hakim. Rose wilt dat haar ouders aan hun relatie moeten werken en weer vrienden moeten worde. Een kort snikje volgt en vallen de tranen van verdriet op de zelfgemaakte poppen.

Het volgende moment ontwaken de poppen waarbij Cody en May in de poppen zitten, na een klein gekibbel verschijnt Dr. Hakim als het boek en vertelt dat hij hen gaat helpen om hun relatie te herstellen. Cody en May vinden echter dat hun relatie al opgelost is door uit elkaar te gaan. Je volgt een tutorial op spelende wijze met de mogelijkheden om het spel te leren spelen, je doel in het begin is om Rose te vertellen wat er is gebeurd zodat ze je kan helpen om de situatie ongedaan te maken, maar Dr. Hakim heeft andere plannen met dit gebroken stel. Hij neemt ze mee op een reis en laat ze pijnlijk zien wat er fout is binnen hun relatie.

It Takes Two is een kleurrijke en gedetailleerde game. Hazelight Studios heeft veel tijd gestopt in kleine details dat je tijdens het spelen je tijd wilt nemen om alles te bekijken. De levels zijn veelzijdig en de overgang zit goed in elkaar, of je nu de boom in je achtertuin doet beklimmen, de ruimte en de sterren doet verkennen of de binnenkant van de klok aanschouwd. De besturing is erg vloeiend en speelt zeer aangenaam, waarbij je kan lopen, rennen, (dubbel)springen, dashen en de wel bekende ground pound. De game is wel lineair, waarbij er geen keuzes zijn die het spel beïnvloeden en je in principe geen andere routes kunt nemen. Verder zijn er wel stukken in bepaalde hoofdstukken waarbij je een wat grotere omgeving kan verkennen, hierbij zijn er mogelijkheden om wat trofeeën/prestaties te halen.

Het spel draait natuurlijk om veel samenwerking, maar tijdens het vele samenwerken wil je natuurlijk ook een kleine krachtmeting houden tussen elkaar. Er zijn tot 25 minigames te vinden, sommige moeilijker te vinden dan andere, waarbij er voor iedereen wat is. De diversiteit tussen minigames gaat van schaken, stoelendans tot aan een sneeuwballen gevecht, waarbij de winnende speler een stekende opmerking maakt naar de verliezen en dit ook door het bij andere mini games met zich mee neemt.  De game is verder opgedeeld in 9 verschillende hoofdstukken en heeft een totale speelduur van tussen de 10 á 12 uur. Per hoofdstuk krijgt elke speler een unieke gave/item om door het level te komen en je partner te ondersteunen en er zijn in-game geen items te verzamelen, om hierbij Josef Fares te quoten “no shiny shit”.

It Takes Two heeft iets unieks neergezet met hun game en heeft mij aangenaam verrast. De vijanden, de gevarieerde bossfights en verschillende manieren van vechten geeft elk level zijn eigen twist, verder voelde ik me rot bij gedwongen keuzes om verder in de game te gaan (het spijt me zo Cutie). Met alle positieve punten had ik zelf wel wat kleine teleurstellingen. Rose, de dochter van May en Cody, komt tussen de hoofdstukken door als cutscene op een manier dat ik me begon te irriteren. Dit is natuurlijk voor iedereen een persoonlijke kwestie en helaas bracht het mij een beetje uit de game, gelukkig waren het wel korte cutscenes.

De game begon in het begin wel cliché en het duurde een hoofdstuk voordat het spel me echt te pakken kreeg, hoe verder de game vordert hoe meer ik het wilde spelen. Het grote gemis voor de Playstation 5 was toch wel dat er geen support voor de nieuwe DualSense controller was, welke voorzien is van Haptic feedback. Tijdens Astro’s Playroom op de Playstation 5 heb ik kunnen ervaren wat voor een grote toevoeging dit in een game brengt en voelt het voor Hazelight Studios een gemiste kans om dit er niet bij toe te voegen.

De review vertelt wat weinig over de storyline en de verschillende soorten aspecten die aan bod komen. Persoonlijk wil ik je aanraden om de game te kopen en zelf de wereld te ervaren en alles wat de game je te bieden geeft.

Review geschreven door crew-lid Paul

Review - It Takes Two
  • Goede bossfights