250 indie games

Zoals bekend hebben wij een speciaal plekje voor Indie games en studio’s. Een game moet ons raken en dan maakt het niet uit of deze gemaakt wordt door een grote of bekende studio of niet. In ons segment Inside Indie proberen we met een bepaalde (nu inmiddels niet vaste) regelmaat games te tonen die niet in de mainstream pers (nog) wordt besproken.

Maar ook met onze andere artikelen, interviews en reviews hebben we games in het begintraject besproken die maanden daarna door andere sites en magazines werden opgepakt. Beta reviews die bij ons al in de spotlight stonden voor ze bekend werden….en daar zijn we trots op. Maar zoals eerder aangegeven, in het bos van de Indie’s wordt het steeds voller….en de zoektocht naar de juweeltjes is soms best wel lastig. En daarmee komen we meteen ook bij een nog lastiger vraagstuk….wanneer is het Indie en wanneer niet?

Als we Wikipedia erbij pakken krijgen we deze uitleg:

Computerspellen die gemaakt zijn door eerder kleine, onafhankelijke ontwikkelaars worden verzameld onder de noemer indie, naar analogie met de muziekindustrie. Het woord is afgeleid van independent, Engels voor onafhankelijk. De term indie is geen waterdichte definitie of genre, de spellen die ermee aangeduid worden zijn dan ook moeilijk te kenmerken.

Voor zover er een lijn in te trekken valt, kan men stellen dat indie games gemaakt zijn door één ontwikkelaar of een klein ontwikkelaarsteam, zonder (financiële) tussenkomst van een uitgever. Ze zijn doorgaans het resultaat van een kunstzinnigere, innoverende aanpak. Ontwikkelaars van dit soort spellen werken meestal met een minimum aan financiële middelen. Daartegenover staat dat ze minder beperkt worden in hun creativiteit en ze geen verantwoording moeten afleggen tegenover uitgevers of geldschieters. Hoewel indie-videospellen hoofdzakelijk gehoor vinden bij een nichepubliek, zijn er nu en dan titels die uitgroeien tot een commercieel succes. Op de jaarlijkse Game Developers Conference worden tijdens het Independent Games Festival prijzen uitgereikt voor indie-spellen in verschillende categorieën.

Een voorbeeld van een groot succes was het eenmansproject Minecraft, waarmee de ontwikkelaar, Markus Persson, een groot publiek heeft bereikt. Tegenwoordig zal zijn bedrijf, Mojang, niet meer als indie ontwikkelaar worden gezien vanwege de grote bekendheid en het vermogen van het bedrijf.

Dus als we dan naar de praktijk kijk vallen best wel veel games af die we wel Indie noemen omdat ze begonnen als een onafhankelijk studio maar in de ontwikkeling van het traject toch deels financiering kregen van een uitgever. Wanneer noem je het dan toch nog Indie? Want wat als het spel al 99% klaar was en alleen de lancering met ondersteuning is gedaan?

IndieGames

En wanneer is er sprake van 1 team? Kijk naar de Dutch Game Garden, daar zitten veel kleine studio’s en elkaars expertise wordt wel degelijk gedeeld. Zou het dan geen Indie meer zijn als het met een team aan studio’s wordt gemaakt?

Ook leuk is de discussie wanneer je als Indie studio succesvol wordt en zo groot bent dat je eigenlijk een grote studio/uitgever bent maar games maakt met een Indie uitstraling. Hiervan is Vlambeer een goed voorbeeld dichtbij huis en is Mojang met Minecraft idd een schoolboek voorbeeld….met aanvulling op Wikipedia dat Microsoft dus nu de scepter zal zwaaien en de stempel Indie daar sowieso niet meer geplaatst kan worden 😉

Maar het wordt lastiger als er kleine studio’s zijn die niet 100% onafhankelijk zijn, maar ook geen wereldwijd draagvlak hebben met hun games. Of studio’s die al jaren meedraaien, in opdracht games maken maar ook eigen games ontwikkelingen. Noem je dat dan een Indie studio/game of niet?

Sommigen houden de grens aan bij aandelen, als de studio zo groot is dat er sprake zijn van aandelen…maar ook dat is een lastige grens om aan te houden. Wij houden het maar op het feit of het een studio is die bekend is of niet. Als het studio’s/games zijn die nog niet bij alle sites naar voren komen en wel een plekje in de spotlight verdienen. Nieuwe studio’s of al jaren meedraaien….met of zonder een financiering 😉 Ok, als het echt uitgegeven wordt door een grote uitgever (denk aan Ubisoft met Child of Light) dan zal het spel ook bij ons niet in de Indie categorie staan…maar we zetten er wel bij dat het spel een Indie look & feel heeft 😉

Wat is jullie mening hierover? Want eerlijk is eerlijk, de term Indie wordt regelmatig te pas en te onpas rondgestrooid….we horen het graag!