Teslagrad
Teslagrad, we hebben er al vaker over geschreven, met name omdat de manier van gameplay ons heel erg aanpreekt. Het is een nieuwe game die je het gevoel geeft van een hele goede oude site scolling game. En voor de mensen die een beetje bekend met het fenomeen elektriciteit kennen waarschijnlijk ook de wel man Nikola Tesla. Het is de man geweest die ervoor heeft gezorgd dat in 1960 magnetische inductie werd herkend met de letter T (Telsa). En dit is dan ook waar de game voor een heel erg groot gedeelte om draait. Het is namelijk de bedoeling dat je door middel van magnetisme van het begin tot het einde van de game komt. Vandaar dat de naam Teslagrad ook perfect past.

En om te beginnen, beginnen we met het menu. Deze is echt heerlijk simpel maar wel leuk opgezet, je startscherm gaat namelijk over naar het begin van het verhaal dat je aangaat. Je ziet je vader lopen die op zijn rug een doek heeft met een grote staf, en hij tilt jou op. Nadat hij je afzet bij je ouderlijk huis gaat hij verder. Een jaar gaat voorbij en daarna is het tijd voor jou om te vluchten van de mannen in de rode pakken. Deze mannen rennen achter je aan zonder dat je weet waarom. En zo zijn er veel dingen in de game die je niet zomaar komt te weten. Je komt er namelijk achter door alles 36 scrolls te verzamelen. Ze bevatten een foto die een gedeelte van het verhaal aan je bekend maken. Iets wat niet heel erg vernieuwend is, maar wel als je weet dat er in het hele spel geen enkel woord word gesproken.  Door middel van schilderijen, achtergronden en kleine toneelstukjes zul je tijdens de game erachter komen waar het verhaal nu echtom draait.

Één ding wat we al wel kunnen vertellen, zonder dat we iets van het verhaal verklappen is dat het met name draait om de magnetische omgeving om je heen. Hier zul je dan ook veelvuldig gebruik van moeten maken om naar de volgende deur te komen, of om op de volgende verdieping te komen. Zo kun je linker en rechter arm gebruiken om stukken metaal te laden. Dit die je door negatieve en positieve energie, in de game word dit weergegeven als rood en blauw. Hierdoor kun je ervoor zorgen dat je twee stukken metaal dezelfde lading geeft terwijl je erop staat. Hierdoor zal de losliggende plaat van plek veranderen, dit kan naar links, rechts, maar ook naar boven of beneden. Een hele leuke manier om van de ene kant naar de andere kant te komen.

Dan hebben we natuurlijk ook nog de zogenaamde boss battles. We hebben er in deze game een handvol zitten. Op zit valt het mee zou je denken, maar als je niet weet wat ze doen, wat de sterke en zwakke punten en dan ook nog niet eens weet wat voor aanvallen ze in hun assortiment hebben zitten. Dan zijn dit dus niet je standaard boss battles. Helemaal omdat jij het alleen maar moet doen met je elektrische ladingen die je met je handen kunt opwekken. Een hele leuke nieuwe en toch ook soms wel een frustrerende manier om een boss battles proberen te winnen. Ik zeg dan ook bewust proberen, dit omdat het waarschijnlijk niemand zal lukken om alle boss fights in één keer te winnen. Meestal is het eerst kijken wat ze doen, de tweede keer kijken wat jij kunt doen terwijl je de aanvallen ontwijkt en pas vanaf de derde keer zal het dan ook echt erom gaan spannen of het je lukt of niet. Een hele leuke manier om eens lekker te gamen, los van de frustraties die het soms met zich meebrengt.

Teslagrad is dan ook een game die mij heel erg heeft verrast. Niet omdat de game zo gigantisch groot en uitgebreid is, maar juist omdat het allemaal klopt en past. Als we kijken naar de level designs, dan krijgen we het idee dat we hier toch te maken hebben met een oude Metroid game, hierbij heb je namelijk geen levels, maar is de hele game opgebouwd uit één grote wereld.  Iets wat vroeger heel normaal was in de games, maar we zagen het steeds minder, nu kunnen we daar weer van genieten. Daarnaast vind ik ook de manier van tekenen is echt perfect gedaan. Alles is met de hand getekend is dat is te zien tot in de kleinste details. Alles schijnt gewoon te kloppen aan de game. De manier waarop je levels doorloopt, de muziek is zeer goed gedaan, grafisch is het een topper. Dit is zeker een game die je eens moet proberen als je eens ouderwets wilt genieten van een fijne game. Helemaal omdat het bij deze game niet rond €60,- tot € 70,- kost, maar gewoon voor de helft.

Daarnaast is het zo dat je waarschijnlijk net zoveel tijd kwijt bent in deze game als een AAA titel. Maar met name de manier waarop je de game zult spelen en beleven maakt het een heerlijke game!

Review - Teslagrad