Eigenlijk was dit een spel voor Roberto voor de review, maar het is ook een spel dat kinderen kunnen spelen en daarom ga ik er wat over vertellen. Misschien dat wij het niet zo spelen als de volwassenen, maar ik hoorde van Jack dat het spel er eigenlijk al best wel lang voor de computer is en dat veel mensen al wat hadden geschreven, dus dan mogen de kinderen nu ook er wel wat over zeggen.

Het spelletje Reus is erg leuk om te spelen en ziet er ook erg leuk en lief uit! Er zijn 4 reuzen waar je mee speelt, dit zijn de reuzen die de aarde die heeft geslapen weer tot leven brengen. Als je begint dan is er een tutorial waar je mee kunt oefenen, dat moet je echt doen hoor, alle 3 de hoofdstukken, dan leer je wat alles doet.

De 4 reuzen zorgen ervoor dat alles gaat groeien op de aarde, je kunt een oceaan maken met de waterreus, daarna kun je op de aarde bos laten groeien of een moeras. Als je een berg maakt met de bergreus dan kan er geen water bij het land komen en dan komt de woestijn. Zo kun je de hele wereld weer wat geven.

Maar de reuzen kunnen niet alleen de grond zelf maken, ze kunnen ook allemaal wat in de grond stoppen. Met de bosreus kun je bv bessen planten en dan kan er eten groeien (moet je wel planten waar er water in de grond is natuurlijk). Als je dan eten hebt dan komen de mensen en die maken een klein dorpje. Het dorpje kan ook in het moeras of de woestijn, maar dan moet je wat anders hebben voor voedsel. Je kunt bv ook kippen neerzetten voor eieren en later krijg je nog meer dieren of kunnen de reuzen bv bessen laten veranderen in aardbeien.

Als de mensen er komen wonen dan ga je leren wat je nog meer kunt doen om het fijn te maken voor de mensen, en de reuzen gaan steeds meer leren wat ze kunnen doen. De rotsreus kan bv speciale stenen laten groeien en als je die weer naast iets anders neerzet dan groeit dat beter. Dat noemen ze symbiose, een moeilijk woord, maar ik ken het van Dora & Diego, er is symbiose met een walvis en de kleine vissen die hem schoonmaken. Het betekent dat 2 of meer dingen/dieren die niet hetzelfde zijn toch gaan samenwerken en dat het dan beter wordt.

Dat is misschien in het spel soms een beetje lastig, omdat het niet echt voor kinderen is gemaakt zijn er soms een paar dingen die wat lastig zijn. Maar ik vond het niet erg, de plaatjes erbij maken het allemaal wel duidelijk. Je moet wel gewoon rustig alles bekijken en leren. Alles is in het Nederlands en dat is echt heeeeel fijn! Veel spelletjes zijn in Engels en dan is het wel extra lastig. Ook kun je het op pauze zetten om alles te lezen en je kunt ook extra uitleg krijgen als je niet meer weet wat alles is en hoe het moet.

Als de mensen in het dorpje het fijn vinden gaan ze beginnen met projecten, dan willen ze bv een schuur, school of molen bouwen. Je moet dan kijken wat ze daarvoor nodig hebben en dan moet je dat in je dorpje gaan neerzetten. Het is soms wel een beetje puzzelen wat je erbij moet pakken, maar het wordt steeds makkelijker omdat je dan weet wat wat is. Als je het goed doet komt er een ambassadeur die een reus iets speciaals leert.

Omdat de mensen steeds meer willen worden ze ook steeds hebberiger en dat is wel lastig. Want dan gaan ze soms ook met andere dorpjes in oorlog of ze worden zooo hebberig dat ze niets meer kunnen doen. Dan moet je de rotsreus met een beving of de moerasreus met grote modderbal laten komen en het dorpje kapot maken. De mensen die er wonen worden dan weggejaagd (ze gaan niet dood hoor, dus niet eng ofzo). Ik weet dat het erbij hoort, maar dat vind ik wel minder leuk, ik wil niet dat ze oorlog hebben, dat wil ik eigenlijk gewoon uitzetten, maar dat kon ik niet vinden. Zoals bij Minecraft, dan kun je ook de slechteriken uitzetten.

Het is ook lastig dat je maar een klein beetje tijd hebt elke keer met je wereld om alles te doen, je hebt eerst 3 tijdperken in het begin om te leren en daarna 30 minuten tijdperk te bouwen en dan gaan je reuzen slapen. Daarna komt 60 minuten en dan de 120 minuten maar die heb ik zelf (nog) niet.

Gelukkig is er ook een vrije wereld waar je kunt bouwen zolang als je wilt! Dan kun je ook allemaal dingen aanpassen zodat het makkelijker is om te spelen (ook moeilijker maar die doe ik niet). Alles dat je laat bouwen hier telt dan alleen niet mee voor de achievements, maar dat maakt niet uit, je kunt dan wel lekker bouwen! Dat doe ik met Minecraft ook in creative mode zonder vijanden, dat vind ik het leukste en dat kan hier dus ook!

Het is nu ook op de Playstation 4 en Xbox One te spelen en dat vind ik erg fijn! Ik vind het erg leuk om in de huiskamer te spelen op de TV en niet in een studeerkamer op de computer. Ik hoop dat ze meer spelletjes die nu op de computer zijn naar de Playstation, Xbox en Wii U doen, dat is voor kinderen veel leuker! Het zou nog leuker zijn als je ook samen kon spelen met iemand en de wereld met 2 mensen kon bouwen, dat is wel jammer.

Review - Reus
Reus is echt een leuk spelletje ook voor kinderen, het ziet er mooi uit en de reuzen zijn erg lief om te zien! Soms is het misschien een beetje lastig, maar wij kinderen kunnen het de ouders wel uitleggen hoe het moet hoor 😛 Het is echt super dat het in Nederlands is!! 4 sterren!!
  • Ziet er erg leuk uit!
  • Vrije wereld
  • Alles in Nederlands