Super Stardust UltraSuper Stardust Ultra is een nieuwe game dat uitgebracht is door de ontwikkelaar Housemarque. Deze studio heeft het talent om oude games is een nieuw jasje te stoppen. Dit om zo ervoor te zorgen dat de populaire shooters uit de jaren ’80 niet vergaan. Sterker nog, door de nieuwe opzet zouden ze misschien nog wel eens populairder worden dan dat ze bij Housemarque hadden verwacht.

Konden we bij de release van de PlayStation 4 al genieten van Resogun, een game die heel erg verslavend was, komt er nu een soortgelijke game uit. Deze keer is het niet een side scrolling space shooter, nu is het een volledige 3D wereld waarin je helemaal los mag en kunt gaan. Het grootste verschil is dat je nu niet alleen naar links of naar rechts kunt, maar je kunt elke kant op die je maar wilt. Het geeft ons dan ook meer het gevoel van Geometry Wars 3 dan een nieuwe Resogun, waar de game toch wel vaak mee wordt vergeleken.

De game speelt zich deze keer ook af op een planeet, meerder planeten naarmate de game vordert en nu is het aan jou om ervoor te zorgen dat je alles tegen probeert te houden dat op de planeet afkomt. Nu is het wel zo dat de planeet in eerste instantie niet kan worden geraakt. Er is namelijk een schild om de planeet heen gebouwd waar de meteorieten en andere wezens tegenaan vliegen. Daarna zullen ze op het schild blijven ‘plakken’ en gaan ronddwalen. En dat is dan ook waar jou missie begint. Deze missie klinkt simpel: Maak alles kapot wat je tegenkomt, maar het is alleen niet zo makkelijk als je denkt. Speel je de eerste levels, dan zul je ze nog redelijk makkelijk doorlopen. Maar nadat je op de tweede of derde planeet komt, dan komt het echt aan op je reactie- en inschattingsvermogen.

Het word pas echt leuk als je verder in de game zit je dus opdrachten krijgt om een level uit te spelen, zo zien we bijvoorbeeld een opdracht waarbij je alleen maar bommen mag gebruiken. Iets wat heel erg leuk en uitdagend is. Helemaal gezien het feit dat er bij bommen vertragingen zijn, dus je moet ze van te voren plaatsen om op het juiste moment tot een ontploffing te komen. Daarnaast is het zo dat je niet oneindig veel bommen tot je beschikking hebt, maar elke minuut krijg je maar twee nieuwe bommen. Een hele leuke en uitdagende manier om de levels uit te spelen.

Ook een hele leuke toevoeging aan de game is de interactieve stream opties. Zagen we het eerder al bij Dead Nation: Apocalypse Edition voorbij komen, zien we het nu ook weer. Het maakt het streamen van de game net even iets leuker en mensen die meekijken kunnen nu vanaf hun luie stoel invloed hebben op je game. Hierdoor zorg je er voor dat je niet alleen de gamer een leuke uitdaging geeft, maar ook mensen die komen kijken kun je hierdoor meer aan je binden. Al met al een dikke thumbs-up hiervoor. Dit is trouwens ook wel het enige leuke wat je kunt zeggen over het online gedeelte van de game. Verder is er namelijk heel weinig te vinden, wil je co-op spelen, dan kan dit bijvoorbeeld alleen maar in een local co-op. Natuurlijk niks mis mee, maar als er 250 voorwerpen op je afkomen, dan is het wel handig om het volledige scherm tot je beschikking te hebben.

Naast al die rondvliegen stenen en tegenstanders krijg je daarnaast ook nog te zien hoe de volgende wave met stenen of vijanden op het schild terecht komen. Dit word aangegeven door rode cirkels die beginnen te knipperen tijdens je gevecht. Al met al en heleboel dingen op je scherm waardoor je het overzicht dan ook makkelijk uit het oog zou kunnen verliezen. Helemaal als je weet dat van elke meteoriet ongeveer 30 kleine stukjes steen zullen vallen als je er op begint te schieten.

Nu kun je ook gewoon een makkelijke stand kiezen en zo kun je alle 5 planeten doorlopen, met ieder 5 waves. Mocht je dit dan eindelijk hebben gehaald, dan hoef je geen spectaculair einde te verwachten! Verre van zelfs, je komt namelijk weer gewoon terecht op de eerste planeet en begint in weer bij level 1. Mocht je er dan genoeg van hebben en stop je ermee. Dan zie je mooi je highscore voorbij komen, maar je zult nooit weten hoe je het doet op de wereld ranglijst, sta je niet in de top 1000, dan sta je te boek als nummer 1001. Wel kun je aan je vrienden laten zien hoe goed je bent en je kunt het door middel van een bericht via PSN laten weten aan je vrienden, iets wat toch altijd wel leuk is te doen, als je bovenaan staat althans. Alleen is het wel jammer dat je niet een simpele melding krijgt in je scherm hoe je het doet ten opzichte van je vrienden. Een berichtje sturen is dan ook niet iets wat ik elke keer zal gaan doen.

Maar al met al kan ik zeggen dat Super Stardust Ultra een hele goede remake is van het origineel. De gameplay heeft een flinke boost gekregen en de graphics zijn ook erg goed opgepoetst. Het online gedeeld laat het wel heel erg afweten in deze game. Los van de interactieve stream optie, wat wel veel goed maakt. Het bekijken van de top 1000 en jou score naar een vriend sturen is dan ook het enige dat mogelijk is online. Maar des al niet te min is dit een game waar je zeker wel een paar uur mee bezig zult zijn als je van dit soort games houd. Maar hierbij is het wel zo, vind het af en toe leuk, dan denk ik persoonlijk dat deze game niet is wat je zoekt. Het is namelijk Resogun/Geometry Wars 3 in het kwadraat als het gaat om dingen die op je afkomen.

Review - Super Stardust Ultra

Retired Chief Editor & Press contact

Jack a.k.a. Jack Gotti is opgegroeid met de Commodore, heeft daarna langzaam zijn verslaving gevoed met de NES en Game Boy en zoals een echte junk het betaamt is hij ook op zoek gegaan naar het beste dat op de markt is. Vandaar de lange lijst met consoles (in willekeurige volgorde): SNES, Genesis, CD-i, Saturn, PlayStation, Dreamcast, N64, PlayStation 2, GameCube, Xbox 360, Nintendo DS, PlayStation 3, Wii, Wii U en een PlayStation Vita.