Zoals jullie weten heb ik een zwak voor games en studio’s die (nog) niet de hele wereld hebben veroverd. De pareltjes die verstopt liggen en op ons pad komen maken me altijd erg blij…helemaal als ze dan ook nog eens van Nederlandse bodem komen 😉 . Soms zijn deze games en studio’s al jaren bezig en hebben al menig award in de wacht gesleept…en toch kennen veel mensen ze niet…ook wij niet.
Dit is een van de redenen waarom ik al langere tijd probeer de juiste balans te vinden tussen deze games en de bekende titels waar jullie om verzoeken te schrijven. Met de Inside Indie op de vrijdag kan ik meerdere games benoemen en zo nu en dan een groter artikel of review plaatsen of enkelen van deze games. Helaas kan niet alles, omdat er gewoon simpelweg teveel wordt uitgegeven en tot dat we een spin-off hebben van 365Gaming voor alleen deze titels zal ik helaas keuzes moeten maken in welke games extra feature krijgen…helaas.
Omdat er zoveel games en studio’s zijn is het ook lastig om de pareltjes te vinden, gelukkig is ons netwerk alleen steeds groter zodat we ook geattendeerd worden door mensen…en zo kwam ik vorige week ook bij SXPD & Little Chicken. Een cartoon waar je in mee kunt doen als gamer, dat is voor mij de beste omschrijving. Een dark style cartoon met, voor mij, een vleugje SIn City gevoel.
Na het zien van de trailer had ik direct contact opgenomen met Tomas Sala van Little Chicken om meer te weten te komen over het spel, maar vooral ook waarom een studio als Little Chicken dan “in hemelsnaam” niet bij alle gamers bekend is. Ik voelde me al een beetje een n00b dat ik nog niet van ze gehoord had (ben ik ook wel als het komt op alles dat er speelt).
Hij stond me direct te woord en heeft de tijd genomen om ons wat meer te vertellen over Little Chicken en hun games…en blijkbaar was ik niet de enige die hun pareltjes nog niet heeft ontdekt:
Little Chicken is een game studio die al zo’n 13 jaar bestaat nu (sinds 2001), en toch zijn we inderdaad niet heel bekend bij het Nederlandse gaming publiek en pers.
Dat is niet heel raar, aangezien we voornamelijk applied games maken, dat wil zeggen games voor bijvoorbeeld onderwijs maar ook heel vaak voor merken. En daar waar mensen onze games spelen is het vaak niet de bedoeling dat ze juist onze naam onthouden.
Aviation Empire
Een goed voorbeeld is Aviation Empire voor de KLM een van de eerste games voor een Nederlands merk welke niet, als snel gemaakte webgame gebruikt wordt voor promotie, maar juist een volwaardige behoorlijk hardcore airline management simulatie voor IOS en Android.
Gemaakt om de fans van KLM en de luchtvaart industrie een echte in-depth game ervaring te bieden. De meta critic score van 74 toont wat ons betreft ook aan dat het een ander soort applied game voor een merk is dan die je vaak online vindt (je kent ze wel “advergames”).
Kenteq Craft
Qua serious games is een goed voorbeeld Kenteq Craft, een game voor (v)MBO studenten mechatronica, waarin we een groot deel van het theorie onderwijs in een game/simulatie pakket verwerkt hebben. Kijk hier de trailer (op het einde zie je pas het game gedeelte).
http://youtu.be/E0ey0I0C_Nw
Ook hier probeer we het stoffige imago van digitale les materiaal van ons af te slaan, met graphics en gameplay die gewoon net even wat meer aansluiten bij wat tegenwoordig kan.
Geschiedenis Little Chicken
De reden dat we niet te boek staan als indie of entertainment studio is simpelweg omdat we al iets langer meegaan, circa 2001 was er geen appstore, geen self-publishing en al helemaal nauwelijks de indie scene zoals we die nu kennen. Dus het was zwemmen of verdrinken, en wij hebben toen als team besloten om te proberen applied games (niet alsof die term toen bestond) te gaan maken die wel leuk gevonden werden, en wel meegingen met de techniek. En daaruit is Little Chicken geboren, van de 4 originele oprichters(tomas sala, michiel sala, yannis bolman en senne de jong) zijn we gegroeid naar een van nederland’s grootste (28 man sterk, in onze amsterdamse studio) en meest succesvolle applied gaming studios (even wat buik getrommel,
Een aantal games online waaraan oudere lezers ons mischien zullen herkennen, begin deze eeuw pizzakoerier (geloof een van de eerste spellen die het hele interwebs over geripped is), later Sportlife Arcticgames (2004 omtrend), Vredestein trac challenge games, en recentelijk dus veel mobiele apps zoals Aviation Empire en SXPD. En nog een enorme lading games en experimenten maar er zullen zeker ook lezers zijn die b.v medical investigators gespeeld hebben op school ooit in een grijs verleden). Als je in Nederland woont en je hebt een visuele gehandicapped kind, dan zal je kind waarschijnlijk ook “de ontdekker” gespeeld hebben een Nintendo Wii game voor ziende en niet ziende kinderen met de Nintendo balance board. (een van de eerste echte serious games voor de Wii goedgekeurd door Nintendo).
We komen nog terug op SXPD zelf, want wij hebben het spel, dat deze week gelanceerd is voor de iPad, kunnen spelen en kunnen genieten van de enorm gave graphics (in mijn geval heel vaak het scherm waarbij je net dood bent gegaan 🙂 ). Om het gevoel te krijgen bij het spel kunnen we het beste wat game-play laten zien.
Achtergrond SXPD
Natuurlijk hebben we altijd gewerkt voor opdrachtgevers en partners, maar een van de dingen die ons onderscheid van andere applied game developers (hopen we) is dat we altijd proberen om nog steeds games te blijven maken. Omdat je niet alleen kunt focussen op een merk of boodschap, of een leer-doelstelling, dat kan alleen werken als je ook Gameplay, graphics en storytelling begrijpt en blijft oefenen om coole games te maken.
Vandaar dus ook een project als SXPD (waar we tussendoor al meer dan 2 jaar mee bezig zijn geweest), SXPD is een soort anker project om ook goede game developers te blijven en niet te verdrinken in de serieusheid of commercialiteit van applied gaming.
Dus dat je ons niet kende, das niet raar, we zitten vaak in de hoek van applied game developers, maar af en toe kruipen we eruit om te laten zien dat we wel degelijk ook kickass games willen en kunnen maken. En natuurlijk om te toetsen of we het ook goed doen, dus voor ons is het jammer als bijvoorbeeld SXPD niet goed zou aanslaan, maar ook meteen een goede les in wat we niet goed doen.
Enfin we zijn een raar bedrijf, een soort gaming laboratorium waar we bovenal goede games willen maken, die vaak ook nog nuttig zijn (maar dus niet altijd, soms ook gewoon just for kicks) 🙂
Achtergrond Tomas Sala
Ik ben een van de oprichters, en tegenwoordig mag dat Creative Director heten. Maar veel mensen in de industrie kennen me ook als docent op de HKU waar ik elk jaar (al sinds 2000) probeer iets van gast colleges te doen of afstudeer begeleiding.
Echter ik denk dat er ook een flink gamer publiek is dat mij persoonlijk beter kent als de maker van de “Moonpath to Elsweyr” mod voor skyrim, ik geloof nog steeds de top-ranking quest mod voor skyrim (hier een best grappige yogcast van de mod, één van de letterlijk honderden play-me video’s van de mod)). Geen idee waar de teller op staat maar ergens tussen de 600.000 en 1 miljoen downloads als je alle sites optelt).
Tevens ben ik zelf in de avonduren bezig met een eigen indie- game “Oberon’s Court”. Een texture-loze 3D strategy/adventure game in het hiernamaals, die ik hoop van de zomer te kunnen voltooien. En overigens onlangs is toegelaten op steam, en dus eerst voor PC gereleased zal worden (zodra die af is, maar met deze drukte, phew).
We danken Tomas voor zijn korte introductie van Little Chicken & SXPD en wensen hen een super launchweek! De game is inmiddels al gefeatured in de AppStore en we hopen dat veel mensen gaan genieten van dit pareltje! 365Gaming gaat de verdere ontwikkelingen van Little Chicken zeker volgen en zullen op korte termijn meer vertellen over Oberon’s Court en binnenkort gaat onze Efteling Nr 1 fan Elaine een Throwback review doen over Raveleijn.