SXPD

Enige tijd geleden werd ik gewezen door een journalist op Little Chicken, een Nederlandse game studio die al zoveel jaar mooie dingen maakt maar helaas nog niet bij het grote volk bekend is. Het spel dat zij recentelijk hadden gemaakt kon elk moment gelanceerd worden en was echt een aanrader: SXPD. Hij zou ervoor zorgen dat er met ons contact op werd genomen om zo voor iets meer tijd in de spotlight te zorgen bij de verschillende sites.

Toen ik alleen een paar dagen daarna bij een ander Facebook contact een preview filmpje zag van dit spel, was ik direct verkocht en nam ik zelf brutaal contact op met Tomas Sala van Little Chicken om iets meer te leren over hem en Little Chicken…en waarom het toch kwam dat velen hen niet kenden. Het resultaat van dit contact was al reeds te lezen hier op de site….maar natuurlijk gaan we SXPD ook beter onder de loep nemen.

Inmiddels wordt het spel bij zoveel media besproken en opgehemeld dat de coverage van onze site slechts een kleine aanvulling zal zijn 😉 . Maar voor onze lezers toch nog een review van deze mobile app die wij op de iPad konden testen voor de launch…maar nog steeds niet uit konden spelen…

Er met die bekentenis moet ik ook starten, het lukt me niet om verder te komen in het spel, hoe graag ik ook wil….verder dan chapter 2 in de Academy (Arcade) en de chapter 2 in het verhaal dat uit 42 pagina’s en 6 chapters bestaat kom ik namelijk niet 🙁 . En dit is enorm frustrerend, juist omdat ik overal om me heen hoor dat de mensen erdoorheen zouden vliegen en dat ze het in 45 minuten klaar zouden hebben.

Iets in mij zegt wel dat de kans aanwezig is dat mensen deze input uit andere reviews hebben gehaald…maar dat zijn speculaties. Want dat ik het lastig heb met de difficulty van het racen is niet moeilijk te begrijpen voor iedereen die weleens met mij heeft gereden online 😛 . Maar het feit dat ook Jack moeite heeft met stukken zegt me meer. Ok ok, hij kwam stukken verder, maar ook hij heeft hem niet uitgespeeld nog en hij heeft bij menig racespel de records op zijn naam staan in leaderboards. Dus natuurlijk zullen er genoeg reviewers zijn met goede skills (of geduld) die het wel snel kunnen uitspelen, maar om geen frustraties bij kopers te creëren ben ik van mening wel duidelijk aan te geven dat het dus een kort spel KAN zijn, maar het kan dus net zo goed een spel zijn waarbij je niet verder zult komen dan chapter 2.

Maar is dat een reden om het spel niet te kopen? Nou, eigenlijk niet kan ik stellig zeggen. Want voor deze EUR 1,79 koop je namelijk ook een vette comic waar je in mee kunt doen, en wie wilt dat nou niet? Waan je in een wereld gebaseerd op 3D Deathchase, met vleugje “Take on me” & “Sin City”. De comic is interactief, met een slide van je vinger breken de comic pages in stukken om zo naar de nieuwe pagina te gaan. Een comic waarin je kunt mee racen als main character I.P.F.R.T.021 aka The Rookie in een politie team dat alleen uit vrouwen bestaan: de SXPD.

SXPD big

De SXPD leden rijden op motoren uitgerust met machinegeweren en torpedo’s en zijn de handhavers van de wet in een privé-staat genaamd New Royale. Deze staat wordt bedreigd door een terroristische organisatie:  Black Seraphim. In deze eerste episode van de comic reeds neemt de SXPD het op tegen één van deze terroristen: Destruction the Destroyer, een “story-book-bad-guy” die natuurlijk ook vrouwelijk is 😉 .

Elk chapter begint met de comic pages waarbij je steeds verder in het verhaal komt en daarna een perfecte overgang waarbij je de zwart/witte pagina’s van de comic wordt ingezogen en mag gaan racen. Sturen doe je door middel van de tilt functie, schieten door een vinger te drukken op je scherm en de swipe kan de torpedo’s afvuren (mits je deze verzamelt hebt). Natuurlijk zit er ook een nitroboost tussen die je kunt verzamelen om nog meer snelheid te halen, maar bij deze boost raak ik helemaal de controle kwijt :).

Nu is het natuurlik allemaal een kwestie van oefening, zoals bij menig ander spel, maar ook na heeeeeel veel oefening en heeeeeel vaak het scherm gezien te hebben “waarbij duidelijk wordt gemaakt met 2 nurses dat het toch over is” kan ik toch echt wel zeggen dat ik het geprobeerd heb. Voor mij is de bediening door middel van tilten lastig, ik heb geen goede controle en kus te vaak de muren en obstakels. Trots als ik elke keer een stukje verder kom… En ook na deze review zal ik het blijven proberen, maar om te wachten met de review te schrijven tot ik het uitgespeeld had leek een uitzichtloze situatie.

Ik heb Tomas nog gevraagd, maar David Perry wilde in zijn tribute aan 3D Deathchase ook geen concessies doen door ook een easy mode te maken waarbij de snelheid iets aangepast kon worden, maar ik blijf hopen dat er bij en volgend deel heeeeeel misschien toch een kans is dat ik verder kan komen dan chapter 2 🙂 .

Het team achter SXPD bestaat uit grote namen die er daarom ook wel voor zorgen dat het spel massaal in de spotlight zal komen en blijven: David Perry (Earthworm Jim, Enter the Matrix), OneBigGame, Duke Mighten @ Mighten Ink (o.a. DC Comics’ Batman: Book of Shadows, Marvel Comics’ Punisher 2099, Judge Dredd) en natuurlijk Little Chicken.

En het is allemaal ook nog eens voor het goede doel want 80 procent van de opbrengst gaat naar goede doelen gericht op minder bedeelde kinderen. Dus naast het lezen van een vette comic en spelen van game steun je met je aankoop ook nog eens een goed doel, redenen genoeg om SXPD dus aan te schaffen en reden voor ons om naar de volgende delen uit te kijken.

Verdict8 150x150 Review  The Last Tinker: City of Colors

Ter info: het spel zal ook snel een uitrol krijgen naar andere platforms.