The Vanishing of Ethan Carter

Ik en PC games…..de laatste was Kings Quest 7 of Myst volgens mij. Niet dat ik niet wil hoor, want er komen enorm veel games alleen uit op de PC die mij super leuk lijken…maar gamen met muis en keyboard is gewoon niets meer voor mij. Het gamen met een controller was voor mij een enorme leerschool op wat latere leeftijd….en iets anders dan een controller is voor mij geen optie meer. Maar gelukkig komen er steeds meer games uit op de PC die ondersteuning geven aan de Xbox 360 controller….en laat dat nou net mijn favoriete controller zijn 😉

The Vanishing of Ethan Carter is een spel waarbij ik erg blij was dat deze ondersteuning ingebouwd was….want anders had ik dit juweeltje niet kunnen spelen. Speciaal voor dit spel hadden wij een oude laptop leeggehaald om Steam te draaien want de mysteries rond de verdwijning van deze Ethan Carter lokte zo enorm dat wij als console gamers toch achter een PC wilde kruipen.

In de trailer die Jack een aantal maanden geleden tegenkwam kregen we de adembenemende shots te zien van een wereld die zo ongelofelijk mooi was dat we beiden ons afvroegen hoe een kleine (voor ons) onbekende studio zo iets moois kon maken. Het stond totaal tegenover datgene dat je normaal verwacht bij een kleine studio en het liet ons inzien dat er inderdaad nog genoeg mooie grafische games zitten tussen de onbekende titels. Zelfs zo mooi qua omgeving dat menig grote studio er een voorbeeld aan kon nemen.

Maar dan is het afwachten of de gameplay wel net zo is als de trailer, want hoe vaak zijn we daar (ook bij de grote titels) niet mee ingestonken immers….gameplay die totaal anders is dan de trailers. Maar bij The Vanishing of Ethan Carter kun je in de gameplay overal genieten alsof je door een grote trailer loopt als het ware. En dat kun je eigenlijk continu doen…rondlopen en rondlopen. Want nadat je in het begin te horen krijgt dat jij, Paul Prospero, onderweg bent naar Red Creek Valley in vervolg op het verzoek van Ethan Carter, wordt je los gelaten in deze wereld…om rond te lopen en te ontdekken.

En echt letterlijk losgelaten….want je weet eigenlijk niets….er zijn geen objectives….geen onderdeel in het menu dat je meer laat weten over de bedoelingen van het spel….geen map….niets. Het enige dat je weet is dat Ethan Carter, de jongen die jou schreef over een donkere kracht die in Red Creek Valley heerst, is verdwenen. Jij bent met jouw paranormale vaardigheden zijn laatste hoop om de mysteries te ontrafelen over deze donkere kracht en hem te vinden.

En in wezen begin je dus met een soort van doelloos rondlopen om te ontdekken wat de bedoelingen zijn van het spel, jij maakt het verhaal en jij zoekt je doelen. Dit is een manier van spelen die niet iedereen zal waarderen misschien, mensen zijn immers tegenwoordig gewend in de spellen een soort van objective te krijgen om zo te weten wat moet gebeuren. Ook ik zelf moest echt de eerste 15 minuten wennen, was aan het mopperen dat ik niet wist wat ik moest doen, waar ik heen moest gaan en na 20x het menu aan te klikken om te zien dat ik toch echt nergens een lijst verborgen had staan met doelen.

Nee, het was echt zo…je moest het allemaal zelf uitzoeken…en stap voor stap begon dat aspect eigenlijk leuk te worden….want overal kon wat verborgen liggen immers. Eigenlijk was het toch best wel leuk….een soort van wereld van verrassingen….en langzaam aan ging de frustratie van missen van deze objectives over in een echte detective modus waarbij alles werd nagelopen en elk pad in Red Creek Valley werd opgezocht.

In het eerste stuk, net na de treintunnel waar je begint, leer je als in een soort van tutorial hoe jouw gaves items kunnen tracken waar een soort van paranormale link mee is. In dit gebied zijn het vallen (traps) maar later in het spel kunnen het objecten zijn, mensen enz. Ze zijn duidelijk te herkennen als je in de buurt bent door een marker, maar je moet ze natuurlijk wel eerst vinden 😉

Elke gebied heeft een eigen soort van puzzel waarvoor je onderdelen moet verzamelen. In het eerste gebied zijn het de vallen, in het tweede gebied bewijsmateriaal van een moord en zo is elk gebied anders. Maar elk gebied geeft je meer informatie en brengt je dichter bij Ethan Carter. Na het “oplossen” van de puzzel en soms tussendoor vind je pagina’s uit het notebook van Ethan. Dit zijn verhalen die hij heeft geschreven, verhalen die iets vertellen over de mysteries in Red Creek Valley.

In het tweede gebied heb je dus te maken met een moord die je moet oplossen…dit is ook meteen een erg leuke puzzel vind ik zelf. Je moet echt de hele omgeving van dit gebied napluizen op zoek naar objecten die met deze moord te maken hebben. Elk object brengt je dichterbij een speciaal event…een soort van paranormale reconstructie modus. Dit is een vage omschrijving…I know…maar het is ook wel een vage modus in mijn verdediging 😉

Het is namelijk zo dat als je alle onderdelen van de puzzel hebt gevonden, dan ontstaat er bij het lijk een extra optie…je ontketent een soort van geestmodus waarbij blauwe orbs met gebeurtenissen uit het verleden uit het lijk komen en naar een plek zweven.

Eenmaal bij deze blauwe orbs aangekomen veranderen deze in een soort van geesten die een scene uitbeelden. Het is dan aan jou om de chronologische volgorde te bepalen van de events die aan deze scenes hangen. Jij als detective moet uitvinden wat er precies gebeurd op de plaats van het misdrijf door de juiste volgorde te kiezen.

Nadat je je keuze hebt gemaakt en alle events in een volgorde hebt gezet begint er een cutscene te spelen waarbij je mee kunt kijken in het verleden om zo mee te maken wat er allemaal gebeurd is. In deze scenes wordt er meteen meer duidelijk, want hierbij kom je te weten dat de mensen in de scenes de familieleden zijn van Ethan. Ze zijn allemaal op een bepaalde manier betrokken in de verdwijning van Ethan en hebben allemaal een rol in een groter geheel…..de donkere kracht die heerst in Red Creek Valley. Krijg je de cutscene niet helemaal te zien….dan heb je ergen de volgorde van de events verkeerd.

Het verhaal geeft je meer informatie over deze mysteries en elk gebied brengt je dichter bij Ethan….enige nadeel is…je hebt geen idee waar je moet zoeken. Waar stopt het ene gebied en waar begint het andere….en daardoor is het erg waarschijnlijk dat je in alle enthousiasme naar en gebied loopt waar je duidelijk wat moet doen….maar daardoor een ander gebied overslaat. En er zijn een aantal van dit soort gebieden…gebieden die je niet noodzakelijkerwijs hoeft uit te kammen om verder te gaan in het verhaal.

Zelf heb ik een stuk in de mijn overgeslagen en kwam hier achter aan het einde van mijn tocht….want toen bleek dat ik niet de eindscene kon spelen. Aan de ene kant jammer omdat je hierdoor dus je stappen kunt gaan backtracken en dat kan frusterend zijn…maar aan de andere kant hoort het deels bij een spel als dit.

Ik had het bewuste stuk in de mijn express overgeslagen omdat het een doolhofpuzzel was waar ik geen zin in had….maar ik moest dus helaas toch met tegenzin terug. Ik zeg met tegenzin….en dat was niet omdat ik niet van doolhofpuzzels hou. Waarom ik dan toch tegenzin had moet je zelf maar uitzoeken, want het is wel de moeite waard 😉

De eindscene brengt een heerlijke plottwist die mij aan de ene kant liet glimlachen omdat ik hem echt niet zag aankomen, maar aan de andere kant baalde ik dat ze het niet net iets uitgebreider hadden gebracht. Het was immers zo meesterlijk gevonden….dat had meer footage verdient. Want misschien dat het voor sommige mensen nu niet duidelijk wordt hoe goed deze ontknoping eigenlijk is.

Ook is het jammer dat het spel niet dieper ingaat op de familie van Ethan, meer achtergrond en diepgang was wenselijk….maar is voor het verhaal verder niet noodzakelijk. Het had het gewoon net iets levendiger gemaakt….en meer diepgang had ook meer tijd gegeven om het spel gewoon langer te spelen. Want helaas…het spel is aan de korte kant. Na de eindscene is het afgelopen en uit…en kun je niet meer in de wereld rondlopen en bekijken hoe mooi Red Creek Valley is.

Op zich ook wel logisch te noemen…want er is dan ook niets meer te doen…je kunt de eindscene alleen maar spelen als je alles gedaan hebt in het spel. Maar het blijft jammer dat je maar zo’n korte tijd in deze mooie wereld bent (ik zo’n 4,5 uur totaal). Maar wie weet gaan de heren van The Astronauts de wereld gebruiken voor een ander mysterie.

The Vanishing of Ethan Carter is met zekerheid een aanrader te noemen en de PlayStation gamers hebben geluk, want dit pareltje komt ook naar de PS4 (nog niets bekend of het ook naar de Xbox One komt helaas). Het is misschien even wennen om doelloos rond te lopen en sommige Twin Peaks scenes zullen je misschien even achter de orden laten krabben…maar alleen al voor het rondlopen in de mooie omgeving is het waard dit spel te spelen 😉

Verdict8 150x150 Review The Evil Within