Het is even stil geweest met de Kinderjury op de site, maar ze laten graag weer van zich horen. Deze keer is het voor Castaway Paradise, een leuke game voor jong & oud.

Ik heb echt al heeeeel veel spellen gespeeld waar je voor een boerderij of dieren kan zorgen zoals Harvest Moon, Animal Crossing, Stardew Valley enz. Dat soort spellen vind ik echt superduper leuk. Je hoeft niet te vechten, het is niet te moeilijk en er is geen stress omdat je iets op tijd moet doen. Daar wordt ik zelf altijd zenuwachtig van. Toen ik Castaway Paradise zag wilde ik hem ook graag meteen spelen, want het zag er echt cute uit!

Een vriendin van mij had hem op de telefoon of zo al gespeeld, maar niet op de Xbox of Playstation want daar was hij nog niet. Ik mocht hem al spelen voordat andere mensen dat mochten en dat was cool. Ik kreeg ook een bericht van een mevrouw die ik niet ken hoe ik het al kon spelen omdat zij het nog niet had. Dat was wel grappig :). Ik ben alleen wel een beetje te laat met de review want ik was ook op vakantie.

Maar ik ga even wat vertellen over het spel, het is eigenlijk best wel hetzelfde als veel andere spellen waar je moet bouwen, maar het verhaal maakt me eigenlijk ook niet zo veel uit. Ik vind dit spel leuk omdat ik kan bouwen en opdracht kan doen. Je komt aan bij een eiland als net bij Robinson Crusoe na een storm en de storm heeft het eiland een beetje kapot gemaakt. Jij gaat helpen het eiland weer te herstellen. Je gaat de huizen maken (en een eigen huisje) en de bruggen naar de andere stukken van het eiland.

Maar hoe kun je de bruggen bouwen? Nou je moet puzzel stukjes gaan verzamelen door opdrachten te doen voor de eilandbewoners. In het begin kun je nog niet veel, maar na een tijdje kun je geld verdienen en dan gaan vissen, fruitbomen laten groeien. Die spullen kun je dan mooi gaan verkopen bij de pinguïn op het plein voor het stadhuis. Als je een tip wilt hebben om snel geld te verdienen, ga zo snel als het kan bomen neerzetten. In het begin met appels maar daarna steeds de duurdere vruchten. Ik had een heel veld met allemaal dure bomen, dan moet je uurtje spelen en dan alle bomen leeghalen en dan verkopen. Dat helpt ook goed met de puzzelstukjes, want dan kun je ze ook kopen en kun je sneller alle stukken van het eiland krijgen :).

Tussendoor doe je de opdrachten. Soms moet je stenen hakken (als je dat al kunt) en soms moet je iets begraven, wat brengen, met andere praten, bloemen laten groeien, in je tuintje wat planten. Je kunt echt MEGA veel dingen doen. Het is wel heel erg jammer dat je een opdracht niet kunt skippen en teruggeven want daarom heb ik soms even vastgezeten, dat was niet zo leuk. Misschien dat ze dat er nog in kunnen maken voor de mensen die het nog willen spelen? Het is wel in Engels, voor mij niet erg, maar als je jonger bent misschien wat lastiger. Er staan alleen altijd plaatjes bij, dus dan weet je wel wat je moet doen.

Je hebt ook speciale opdrachten die je niet van de eilandbewoners krijgt maar van het spel zelf. Daar kun je punten mee winnen en die kun je gebruiken om leuke dingen voor te krijgen. Iets om neer te zetten in je huis of op het eiland of een speciale badge. Die doen niet zoveel, maar je kun ze in een mini museum neerzetten in het stadhuis (je moet ze dan geven aan de postbode). Oh ja, in het stadhuis is ook een bank. Daar kun je geld inleggen en rente krijgen, als je geld even kunt missen dan kun je ook weer verdienen. Ook kun je daar aandelen kopen, dat is ook een minigame op de 3DS in Mii-park. Je wacht tot het laag is, dan kopen en als je terugkomt en ze zijn hoger dan verkopen.

Dit is niet van de Xbox maar PS maar ik kon geen leuke foto vinden 😉

Waar je ook mee kunt verzamelen is met vissen, insecten en schelpen. De vissen kun je overal vangen als je een hengel hebt, de insecten als je het vangnet hebt en de schelpen komen op het strand te liggen als je elke nieuwe dag wakker wordt. Deze kun je dan doneren in het museum (elke maar 1 x) en dan kun je ze daarna gaan bekijken. Je moet er veel van verzamelen en als je ze allemaal wilt hebben is dat soms erg #@$!((*!&. Het is echt niet leuk als je al heeeeeeel lang aan het wachten bent op eentje die maar niet komt en wel allemaal andere dubbel. Helemaal als je weer tot de volgende dag moet wachten op nieuwe schelpen!

Ik heb wel wat tips: als je gaat vissen en de vissen zijn er net een beetje buiten, gebruik dan wat voer. De insecten moet je gewoon rustig achteraan lopen, dan kun je ze vangen. En bij de schelpen, ze liggen soms ook begraven! Dus je kunt ook op een stuk gaten graven en weer dichtdoen voor de volgende dag. Oh ja, nog een tip voor je tuin: met tomaten kun je snel een level hoger worden. Je hoeft er niet lang op te wachten en je moet ze elke keer 7punten water geven. Dus als je een hele tuin vol hebt gaat dat best wel snel!

En dan wat ik het leukste vond: JE KUNT OVERAL BOUWEN!! Niet alleen kun je echt heeeeel veel spulletjes op het eiland zelf zetten maar ook in je huis. Helaas heeft je huis maar 3 kamers. Dus dat is voor mij wel minder leuk. Ik heb zoveel spullen en die kan ik nu nergens neerzetten omdat alles vol is. Ook omdat je elke dag wat krijgt en soms is dat een hele set in een stijl. Dus bv de riddertijd. Dan krijg je hekjes voor de tuin in die stijl, spullen voor in huis, behang, vloeren, stoelen, beelden, tafels enz. Je krijgt er ook kleding en haarstijlen bij, dus je kunt zelf dan ook in de stijl lopen! 🙂 Er komt een kleine tent later in het spel erbij, maar dan heb je nog niet genoeg plek. Dus misschien dat ze je huis nog groter kunnen maken? Extra verdieping erbij bouwen zoals bij de Sims enzo. Helemaal omdat er nog zoveel bij komt elke keer om mee te bouwen.

Buiten je huis op het eiland heb je genoeg plek om het heel gezellig te maken. Dat is misschien niet voor iedereen leuk om te doen want je krijgt er geen punten ofzo voor, maar ik vind dat dus echt het leukste. De huizen kun je niet op een andere plek zetten, ook je tuin niet enzo, maar verder kun je echt overal zelf weten wat je er doet. Misschien dat je ooit ook nog een extra eiland erbij krijgt want er ligt een boot en een onderzeeër bij de steiger, dat zou leuk zijn. Want, als je eenmaal je eiland heb volgebouwd dat is het allemaal wel hetzelfde met de opdrachten.

Je kunt natuurlijk dingen anders gaan bouwen, maar als je het net heel mooi hebt dan ga je ook niet alles weg doen en hup wat anders. Ik niet. Soms een kamer in het huis, maar anders niet. Dus, als ze willen dat mensen het heel lang blijven spelen dan is het misschien wel een goed idee om er wat bij de maken. Maar het is niet een duur spel, dus ik denk het niet. Want je krijgt nu echt al heel veel voor niet veel en het is nog steeds veel gameplezier. Maar misschien een gebied dat je kunt kopen zeg maar. Ik zou wel een nieuw eiland met MEGA groot huis kopen die ik helemaal kan inrichten :).

Review - Castaway Paradise
Het is een superduper leuk spel voor iedereen!
Sterren