Introductie
Een oud Victoriaans huis, een man geplaagd door zijn verleden, trauma’s & visioenen.. Hij wil datgene wat zo waardevol voor hem was, weer creëren… Je kruipt in de huid van een schilder die helemaal geobsedeerd is geraakt door zijn werk en daardoor alles is kwijt geraakt inclusief zijn vrouw. Hij was bezig met een meesterwerk, het is nog niet af… daar moet jij hem bij helpen…

Ik stap het huis binnen en het is duidelijk dat de inrichting stamt uit de 19e eeuw, ik loop wat rond en zie de chaos. Wat moet ik doen, waar moet ik naar toe? De zoektocht begint!

Het meesterwerk…

Horror story
Layers Of Fear was voor mij een totaal onbekende titel. Bear Claw Gaming is de naam van de ontwikkelaar achter dit spel. Het is een spel waarin het verhaal en het ontdekken van het verhaal voorop staat. Geen wapens, geen actie maar een grote zoektocht en wat simpele puzzels oplossen.

Al door de kamers dwalend, vind ik briefjes, foto’s en voorwerpen die weer stukken van het verhaal blootleggen. Zo wordt je heel langzaam ongeforceerd door het huis geleid zonder dat je ook maar ergens de weg kwijt kan raken of het gevoel krijgt dat je vastloopt. Dit hebben ze op een mooie manier gedaan. Zo zijn bepaalde deuren gesloten en moet je of eerst een sleutel of code vinden om door te gaan. Soms moet je eerst een bepaald object vinden waardoor weer een stuk van het verhaal los komt.

Schitterende schilderijen

De hoofdlijn van het verhaal wordt duidelijk zodra je de atelier van de man binnenloopt waarin prominent in het midden een schildersezel staat met daarop een schildertij met een doek erover. Je verwijderd het doek en ziet dat het hele schilderij een grote brei is. Je moet op zoek naar de voorwerpen om het schilderij te voltooien… dit zijn de meest bizarre onderdelen… een voorbeeld hiervan is een stuk huid…

Het is bijna klaar…

Schrikken!
Doordat het personage wordt geplaagd door visioenen kan het zomaar zijn dat de kamer ineens van inrichting veranderd waardoor je even gedesillusioneerd raakt. Om je heen hoor je vaak vreemde geluiden, bewegen tafels of stoelen uit zichzelf, hoor je een baby huilen…stemmen… de sfeer zit er goed in bij deze game. De visioenen en schrikelementen zijn mooi uitgewerkt en zorgen er af en toe voor dat je een adrenaline boost krijgt. Uiteraard ontbreken uitvallende lampen, kelders  instortende vloeren en dergelijke niet.

Wat is hier gebeurt?

In sommige kamers lijkt het erop dat je in cirkels loopt (ook weer een hint die ergens op de muur staat), door dan in de tegenovergestelde richting te lopen kom je ineens een deur tegen die je voorheen niet zag. Zo zit het hele spel vol met dit soort verassingen, de makers van het spel zijn hier erg creatief in geweest!

Sommige van deze scenes zie je ver van te voren aankomen, zo liep ik een gang in waar boven de deur aan het eind van de gang geschreven staat: ’Don’t look back’. Natuurlijk kijk ik dan om! En ja, op dat moment krijg je een visioen waar in je… nee dat vertel ik niet… ontdek dit zelf maar!

Hou je hoofd erbij!

Kort, maar…
Hoewel het spel erg kort is, ik schat zo’n 5 a 6 uurtjes heb ik er erg van genoten. Het is een lopend verhaal waarin je constant wordt verrast. Het verhaal heeft mijn interesse genoeg vast gehouden om het spel meteen uit te spelen.

Ik heb het spel op de Xbox One gespeeld en daar ging de frame rate af en toe behoorlijk naar beneden, wellicht dat dit nog met een patch wordt opgelost maar het deed verder geen afbreuk aan de beleving.

De presentatie en aankleding van de game is erg goed, grafisch ontzettend mooi uitgewerkt en gedetailleerd. Schitterende belichting, en het huis is echt prachtig weergegeven. Overal aan de muur vind je prachtige schilderijen. De muziek en geluidseffecten passen zeer goed in het spel. De controls zijn lekker simpel doordat je weinig handelingen hoeft uit te voeren, rondlopen, deuren openen en items oppakken is het enigste wat je hoeft te doen.

Verder is het lekker genieten van de mooie beelden, en de angstige visioenen en schrikmomenten…

Review - Layers Of Fear
Een sfeervolle horror game met een verhaal.