Deze maand werden konden spelers deelnemen aan de bèta’s van twee aankomende shooters. We kregen een gesloten en open bèta van Tom Clancy’s The Division voorgeschoteld en we konden los met de bèta van Homefront The Revolution.

Beide spelen ze zich af in een rampscenario, waar jij je stad mag gaan beschermen. In The Division is er in New York een virus uitbraak geweest en mag jij Manhattan gaan redden en in Homefront vecht je tegen de Noord Koreanen die Philadelphia bezet hebben. Beide games hebben wapen en outfit upgrades en skills die je kan leren. Beide bieden je een open wereld die je mag ontdekken.

Twee vergelijkbare games maar wat een verschil zit er tussen beide bèta’s!

The Division Marcy Screenshot

New York, New York

Frank Sinatra zong al over the city that never sleeps en dat is in The Division zeker het geval. Er is een uitbraak geweest van een nieuwe variant op het pokken virus de overheid kreeg het niet voor elkaar om de burgers van Manhattan te redden. Je speelt een sleeper agent die de opdracht krijgt om de complexe situatie op te lossen.

Als onderdeel van de Strategic Homeland Division mag je New York er weer bovenop gaan helpen. Het hele verhaal ontrafel je door missies te doen en ondertussen level je omhoog, krijg je betere wapens en outfits en leer je coole skills. Een concept wat al veel vaker gebruikt is maar de manier waarop is unieker.

Je start de bèta met een scene dat je met een helikopter aan komt vliegen. De eerste missie slaan we dus in de bèta over en mijn eerste indruk na het landen viel wat tegen. Een groot tentenkamp die er wat vervallen uit zag. Na het verzamelen van wat data over de omgeving liep ik het tentenkamp uit, en toen kwam het:

Wauw. Een compleet verlaten new york. Auto’s in het midden van de straat, stapels vuilniszakken overal en dat alles met een laag sneeuw eroverheen. Zwervende burgers, op zoek naar wat te eten. Een groep tuig die iemand lastig valt. Een stukje verderop zie ik een vuurgevecht tussen een restant van het leger en een grotere groep tuig. Ik besluit te helpen en wordt beloond met XP en geld.

Een goede eerste indruk

Tom Clancy’s The Division gaf mij in de eerste vijf minuten al direct een goed gevoel en die goede indruk is gebleven door de rest van de bèta heen. De missies zijn leuk om te doen, er zit een goed te  volgen verhaal en je krijgt het gevoel dat je nuttig werk aan het verrichten bent.

Samen met vrienden spelen gaat erg gemakkelijk en je helpt elkaar enorm. Vijanden worden lastiger en komen met meer als je met een groep speelt. Ook kennen de missies een hogere moeilijkheidsgraad zodat het met een klein verschil qua level nog steeds leuk blijft om elkaar te helpen. Tevens is de hoeveelheid XP zo ingericht dat je sneller naar elkaar toe groeit qua level.

The Division combineert een aantal slimme concepten in een vorm die ik niet eerder zo ben tegengekomen. Verschillende type loot met kleur, van grijs tot geel, kennen we uit veel RPG’s, zoals Diablo en recenter uit Destiny. Hop in Co Op zagen we recent nog in Halo 5: Guardians. Verschillende moeilijkheidsgraden aangepast op jouw level bestaat ook al even. Maar de combinatie hiervan, in een open wereld, is voor mij nog nieuw.

De duistere zijde van de bèta

Neem de zojuist genoemde pluspunten en tel daar dan de PvP modus bij op en het plaatje is compleet. De PvP modus in The Division heet The Darkzone en het is een omgeving waar je elkaar te lijf mag gaan. Er lopen daar ook gewone vijanden rond en dat geheel maakt het behoorlijk spannend om rond te lopen.

Het is namelijk geen gewone “schiet op alles wat beweegt” multiplayer. Je kan met een groep van maximaal 4 man een team vormen en dan spullen gaan verzamelen. Die kan je krijgen uit verstopte kisten, van sterke vijanden en van andere spelers. Als je wat gevonden hebt moet je het eerst met een helikopter terughalen naar je thuisbasis.

Maar wat weerhoudt andere spelers dan om jouw spullen af te pakken? Als jij zomaar schiet op een andere speler krijg jij een Rogue status. Ben je met een groep, dan raakt de hele groep rogue. Als je eenmaal Rogue bent mag iedereen op jou schieten en ben je voor anderen duidelijk gemarkeerd als rogue. Die krijgen dan een bonus als ze jou neerschieten.

Schiet jij als rogue mensen dan neer, loopt jouw teller steeds verder op tot je de Manhunt status krijgt. Dan mag jij 300 seconden proberen te overleven. Schiet je weer op iemand, gaat de teller weer omhoog. Overleef je het vang je veel centen maar iedereen kan hetzelfde bedrag krijgen als ze jou neerhalen.

Effectief leverde dit heerlijke spelletjes op. Met vier man gingen we op jacht naar Rogues. Ook lokten we graag conflicten uit. Ik liep dan in mijn eentje op mensen af die al eerder over de schreef gingen. Die zagen mij als makkelijke prooi, begonnen te schieten en volgende mij de hoek om. Daar stond mijn team ze op te wachten en liepen ze zo onze val in. Heerlijk!

The Divsion Screenshot Kokswijk

On the streets of Philadelphia

Hoewel het liedje van Bruce Springsteen, toen hij zong I heard the voices of friends vanished and gone, niet ging over een invasie van een vijandelijke macht, vind ik het liedje wel passend bij de sfeer die de game probeert neer te zetten.

In Homefront: The Revolution speel jij namelijk een verzetsstrijder die, met het gevoel dat hij er zowat alleen voorstaat, zijn stad probeert te redden. Maar zoals bij de voorganger, Homefront, straalt er ook een overduidelijke Home of the Brave sfeer van het spel af, namelijk dat Amerikanen altijd verzet zullen bieden.

Net zoals The Division bied homefront je een open wereld, waarin je een boel kan leren en upgraden. Het aanpassen van wapens gaat iets anders, namelijk dat je tijdens de missies je wapen uit elkaar sloopt en er andere onderdelen in zet. Iets waar Gun Nuts helemaal blij van kunnen worden.

Helaas was het te spelen deel van Homefront niet de open wereld maar mochten we een drietal missies Coöperatief gaan spelen. Na een aantal vrienden geronseld te hebben gingen we op pad om de Noord Koreanen te saboteren en onze stad te bevrijden. Helaas ging  die gemotiveerde stemming al snel om in complete verbazing: Is dit serieus een Bèta?

Een slechte eerste indruk

Ik ben liever niet al te negatief maar het is moeilijk om positief te zijn over wat wij voorgeschoteld kregen in de bèta van Homefront. De wapens zagen er gelikt uit maar over de rest van de graphics kan ik weinig goeds kwijt. Ook als je het vergelijkt met de beelden uit de trailers is het een behoorlijke stap achteruit.

Maar goed, ik stelde ooit dat Graphics er niet toe doen als de gameplay maar goed is, maar ook daar was ik nogal verbaasd over. Herhaaldelijk hadden wij dat zowel spelers als vijanden aan het verspringen waren.  Kogels kwamen niet aan, je ging zomaar dood zonder dat daar een duidelijke aanleiding voor was.

Al met al verbaasde het mij behoorlijk omdat de eerste Homefront helemaal zo slecht nog niet was. Het lijkt alleen alsof ze de oude game hebben gerecycled en daar erg onhandig een nieuwe game van hebben gebouwd. Uit een ICT perspectief zou ik persoonlijk deze “Bèta” nooit die status hebben gegeven.  Alles heeft weg van een Alpha build, waarin duidelijk nog veel te verbeteren is.

Het was daardoor ook eigenlijk niet mogelijk om hier inhoudelijk een oordeel over te vormen. De missies waren erg oppervlakkig en het was door alle bugs erg moeilijk om goed in de game te komen, laat staan de sfeer te proeven.

De reden dat ik er toch wat over schrijf is niet om Homefront af te kraken. Ik heb namelijk behoorlijk veel plezier gehad met de eerste game. Ik hoop alleen wel dat ze bij Dambuster Studios in de komende drie maanden nog genoeg tijd hebben om de boel op te poetsen, want in deze status zou ik er niet de volle prijs voor over hebben.

Gelukkig zien ze dit ook wel in bij Dambuster Studios want ze hebben er een persbericht over uitgebracht. Technisch gezien snap ik dat dit puur een technische bèta was en kan ik me er in hun uitleg vinden. Maar ik heb ook ondertussen genoeg ervaring met IT projecten om te weten dat sommige producten veel te vroeg op de markt gebracht worden. Ik hoop daarom dat Deep Silver en Koch Media genoeg tijd nemen om dit spel te polijsten.

Samenvatting

Beide bèta’s lieten bij mij een duidelijke indruk achter, maar waar The Division ook bezig was met goede marketing, richtte Homefront zich vooral op de technische test. Helaas zal een deel van de gamers dit niet zo zien en waarschijnlijk het oordeel vormen dat het spel slecht is.

Natuurlijk zijn beide games nog niet af, vandaar ook vooral standaard screenshots in dit artikel, maar als ik moet kiezen geef The Division mij toch echt de beste indruk. Laten we hopen dat Homefront met twee extra maanden ons kan gaan verrassen!