Het is weer tijd voor een nieuw Teltale avontuur, of eigenlijk een verlenging van één van de al bestaande avonturen. We mogen namelijk weer verder gaan in The walking Dead serie. Alleen dit keer in een driedelige miniserie dat los staat van de voorgaande delen waarin we Michonne gaan volgen.

Nu ben ik altijd wel te porren voor een Teltale avontuur. De manier waarop je het verhaal beleeft in deze games is zo anders dan in andere games en zo intens, maar ook de interactie die gevraagd word is erg relaxed waardoor het een welkome afwisseling is na het spelen van intensieve games. Gewoon even onderuit hangen op de bank en je mee laten slepen. En ook al lijken al deze games in de basis op elkaar, Er zijn toch zeker wel subtiele verschillen te vinden. Zo zal je in de Game of Thrones serie veel minder vrijheden hebben dan bijvoorbeeld in de Walking dead serie. Ook de teken style van deze twee series verschillen wel iets van elkaar.

Mijn eerste ervaring binnen de Teltale series was The Walking Dead S1 en vanaf dat moment ben ik eigenlijk alle TellTale Games gaan spelen. Ik was dan ook echt blij verrast dat er een miniserie kwam die in het teken van Michonne staat. Zei is toch wel één van mijn favoriete karakters in de serie. Het mysterieuze dat zei met zich mee brengt, de manier waarop zei zich zelf beschermd en natuurlijk dat fantastische zwaard maken haar tot een zeer bijzonder en interessant karakter.

In deze miniserie van 3 episodes zullen we toch weer iets meer leren over haar. We zullen zien hoe ze worstelt met haar verlies en er door geplaagd word. Hoe het zelfs bijna haar ondergang lijkt te worden. Maar ook zullen we zien wat er met haar gebeurde nadat ze haar groep verliet. Iets wat tot nu toe nog niet echt belicht was. Nou heb ik zelf de strips boeken van Robert Kirkmans niet gelezen (waar deze serie op gebaseerd is), maar voor degene die dat wel hebben gelezen kan ik vertellen dat het in deze miniserie gaat om de stripboeken 126 tot 139. In deze delen was Michonne namelijk niet van de partij en daar gaat deze serie dieper op in.

Zoals ik al eerder zei lijken de Teltale games in de basis erg op elkaar en dat maakt het des te lastiger om er een review over te schrijven. We willen uiteraard niks verklappen over het verhaal dus daar kunnen we niet al te veel over schrijven. En als je de games kent hoef ik je daar ook niet al te veel over te vertellen. Laat ik dan toch beginnen om op subtiele wijze iets te vertellen over deze eerste aflevering.

Iets dat meteen duidelijk word is dat Michonne echt aardig van het pad is. Ze heeft moeite de werkelijkheid te onderscheiden van de demonen die door haar hoofd spoken. Gelukkig word ze al snel opgenomen in een groep die overleeft door in een oude boot op het water te vertoeven. Wat mij eigenlijk meteen opviel was het gemis van haar fantastische zwaard. Waar is deze gebleven? In plaats daarvan trekt ze ten strijde met een machete waar ze net zo fantastisch mee weet te vechten.

Uiteraard loopt alles al snel in het honderd voor haar en de nieuwe groep waar ze zich bij heeft aangesloten en is het aan jou om keuzes te maken, die tevens invloed hebben op het verhaal. Want dat is uiteindelijk waar het om draait in deze series. Kies je ervoor om eerlijk, oprecht, terughoudend te handelen of ga jij in je keuzes voor bedrog, agressie en een moorddadige houding? In elk geval zal je weer even goed moeten kijken naar je controller waar elke knop zich ook al weer bevind want in vele gevechten zal je in een snel tempo op de diverse knoppen moeten drukken om te overleven.

Net als in de Walking Dead serie heb je ook in dit deel weer met grote regelmaat de vrijheid om rond te lopen en dingen te onderzoeken of op te pakken. Iets dat we bijvoorbeeld in Game of Thrones veel minder zagen. Persoonlijk ben ik hier wel van gecharmeerd en mag dit van mij nog zelfs wel iets meer. De getekende style is weer fantastisch zoals we eigenlijk wel gewend zijn van deze series. Wel merk je dat de game het soms nog steeds moeilijk heeft om jouw keuzes een plaats te geven waardoor het spel even hikt. Om eerlijk te zijn had ik toch wel verwacht dat na zoveel ervaring dit verholpen had moeten zijn.

Nu kan ik heel veel woorden extra gaan schrijven maar dat zou overbodig zijn. Feit is dat je met ongeveer twee uurtjes spelen de eerste episode voltooid zal hebben en daar kan je dan dus ook niet erg veel over schrijven. Het is erg tof om een onderbelicht deel van The Walking Dead nu toch te kunnen beleven. Wel mis ik zo langzamer hand iets van vernieuwing.

Gelukkig is het verhaal dan wel weer boeiend en word dit nog eens extra geaccentueerd door prachtige art. En voor de Trophy / Achievement hunters onder ons is het weer een eenvoudige manier om er weer wat binnen te halen.

Kan ik je deze mini serie dan dus aanraden? In de meeste gevallen zeker wel. Houd je van The Walking Dead dan is dit zeker iets voor jouw, Houd je van Teltale games dan is deze mini serie ook zeker jouw ding. Hoop je echter vernieuwing te vinden of denk je dat je voor €14,99 voor deze 3 episodes tientallen uren aan gameplay te vinden dan zou ik toch naar iets anders gaan kijken. Zelf kijk ik in ieder geval al uit naar de volgende episodes.

Review - The Walking Dead: Michonne - A Telltale Miniseries
  • Interesant verhaal
  • Weer mooie plaatsjes