Samen met mijn stamleden sluip ik af op een groep mammoets. In mijn hand alleen een speer… We zoeken de kleinste mammoet uit en we drijven hem weg van zijn groep. De jacht begint! We weten de mammoet met enige moeite te doden. Dan klinkt er een luid gebrul: een sabeltandtijger is afgekomen op de geur van het bloed en zet de aanval in…

Een nieuwe setting
Inmiddels zijn we aangekomen bij het vijfde deel in de Far Cry reeks. Dit deel heeft geen vervolgnummer meegekregen maar een eigen titel: Far Cry Primal. Het speelt zich af in de tijd dat de mammoeten nog op de aarde rondliepen, om precies te zijn 10.000 jaar BCE. Het stenen tijdperk, een heel andere setting dan we tot nu toe zijn gewend van de Far Cry serie. Maar is een andere setting voldoende om vernieuwing te bieden?

Geen geweren, back to basic!

Introductie
Het spel wordt gestart met een intro waarin een shaman middels grot tekeningen het verhaal verteld van de Wenja’s. De Wenja’s hebben ver gereisd en zijn aangekomen in het vruchtbare en dier rijke land van Oros. Ze komen daar ook vijandige stammen tegen. De vlees etende krijgers van de Udam stam en de Izila, heersers van het vuur. Natuurlijk zijn er ook de natuurlijke vijanden, zoals wolven, leeuwen, sabeltandtijgers en nog een groot scala aan andere dieren.

Takkar
Je kruipt in de huid van de jager Takkar, een van de Wenja’s die in het land van Oros is aangekomen. Tijdens het spelen van de introductie missie van het spel, ontmoet je de vrouw Sayla (die iets heeft met het afsnijden van oren). Ze neemt je mee naar haar kamp. Vanuit dit kamp ga je het dorp opbouwen.

Sayla

Dorp uitbouwen
Via Sayla krijg je nieuwe opdrachten. Om het dorp te voorzien van zijn basis behoeften, moet je een aantal belangrijke Wenja’s vinden waarna je ze kan uitnodigen om in je dorp te komen wonen. De shaman Taney, en de bouwer Wogah zijn de eerste belangrijke bewoners van je dorp. Naast deze sleutel figuren moet je ervoor zorgen dat je dorp flink wat nieuwe bewoners krijgt. Dit kan je doen door andere Wenja’s te zoeken of te bevrijden tijdens missies. Deze random missies verschijnen tijdens het reizen door het land van Oros. Deze variëren van het assisteren bij een aanval van een vijandelijke stam, of het bevrijden van gevangen genomen Wenja’s.

Hoe meer verschillende materialen je weet te verzamelen, hoe sneller je de hutten in je dorp kan uitbreiden om zo weer nieuwe items/gear vrij te spelen. Ook je dagelijkse bonus voorraad wordt aangevuld met nieuwe matrialen.

Bekend
De basis van het spel is precies hetzelfde als bij de vorige Far Cry delen. Het verdienen van ervaringspunten, het craften van objecten e.d. hebben we al eerder gezien. Ook het veroveren van dorpen, het vrijspelen van gebieden (de torens zijn vervangen door kampvuren) komen allemaal bekend voor. Wat wel uniek is, is de rol van de dieren in het spel…

De ’torens’ in Primal

Een van de vele te veroveren dorpen

Wapens
In deze tijd zijn wapens beperkt tot een knots, een boog en een speer en stenen die je kan gebruiken om te gooien als afleiding (komt bekend voor!). Als je wat verder bent kan je de wapens verbeteren, kan je meer pijlen meenemen door een grotere pijlenkoker te maken e.d. Bekend van de vorige delen. De speer blijkt toch een heel machtig wapen te zijn als je de vijanden van dichtbij te lijf gaat!

The spear is mightier than the…

Naast de wapens heb je ook beschikking over een Hunter Vision, als je deze activeert zie je andere dieren, vijanden en belangrijke objecten oplichten in je omgeving. Deze visie kan je niet onbeperkt gebruiken, na een korte herstelperiode (cooldown) kan je deze weer gebruiken.

De ‘Hunter Vision’, erg handig!

Beastmaster

Nadat je de shaman Tansey hebt gevonden verteld dat je beschikt over een kracht waarmee je beesten kan temmen en dus commanderen. Je bent een zogenaamde ‘beastmaster’. Via de eerste ervaring als beastmaster, krijg je via een visioen de controle over je het eerste beest: de uil. Deze is zeer nuttig, meer daarover later.

Als beastmaster kan je verschillende wilde beesten temmen en deze gebruiken tijdens de jacht en uitvoeren van missies. Ze zijn een zeer krachtig wapen, en op den duur hoef je zelf steeds minder rechtstreeks de strijd aan te gaan met je vijanden door je beesten goed in te zetten. Ook zal het beest wat op dat moment bij je hebt, je ook beschermen tijdens aanvallen van vijanden, dier of mens. Je kan maximaal een beest naast je hebben, je kan wel op elk moment een ander (eerder getemd) beest oproepen, of wegsturen.

Dat doet ie anders nooit!

Hoe meer beastmaster missies je uitvoert, des te meer verschillende soorten dieren kan je leren temmen. Ook zijn er een aantal speciale soorten te vinden van elk ras die je eerst moet zien op te sporen. Hiervoor krijg je weer extra ervaringspunten. Ook het aantal succesvolle aanvallen per dier wordt weer beloond met extra punten.

Jagen is een belangrijk onderdeel

Verkennen
De uil is een zeer nuttige toevoeging. Deze kan je gebruiken om de omgeving vanuit de lucht te verkennen en je vijanden te markeren. Als je de uil oproept dan krijg je de controle over het dier en kan je rondvliegen. Als je de skilltree van de uil verder uitbouwd kan deze zelfs vijanden aanvallen, en bommen laten vallen tussen je vijanden. Ook kan je vanuit dit uitzicht je beest opdracht geven om een specifieke vijand aan te vallen.

Vanuit de lucht zie je meer

Verzamelen en jagen
Om je uitrusting te kunnen verbeteren, en nieuwe items te maken heb je natuurlijk de daarvoor benodigde materialen nodig. Dit kunnen diversen grondstoffen zijn (steen, planten, klei etc.) of huiden van specifieke dieren. Vanuit het craft menu zie je wat er nodig is om het item verder uit te breiden. Dit betekend dan ook dat je regelmatig op jacht moet gaan. Tijdens het verkennen van het land kan je genieten van de schitterende flora en fauna.

De sabeltandtijger kan je beter als vriend hebben

Nacht
Tijdens de nacht is het helemaal oppassen, gelukkig heb je wel de mogelijkheid om de knots die je bij je draagt in brand te steken zodat je wat meer kan zien, dit trekt echter wel de vijanden aan! Je kan beter genieten van de mooie nachtbeelden.

De avond valt, en levert mooie plaatjes op

Winter
Ook betreed je gebieden waar het ijzig koud is, om hier te overleven moet je de benodigde kleding bij elkaar zoeken. Dit kan pas nadat je wederom een sleutel figuur hebt overgehaald om in je dorp te komen wonen. In de winter gebieden barst het van gevaarlijke en sterke beren, wees gewaarschuwd!

Grotten doorzoeken
Naast de diversen standaard missies valt er in Far Cry Primal weer genoeg te ontdekken en kan je speciale items verzamelen. Ook zijn er diversen verloren grotten te vinden, met daarin speciale tekeningen. Deze kan je allemaal proberen te zoeken voor extra ervaringspunten.

Skills
Zoals bij de vorige Far Cry delen bouw je ervaringspunten en skill-points op. De skill-points kan je weer verdelen in een skill-tree waardoor je nieuwe vaardigheden voor jezelf of je beesten kan vrijspelen. Je kan deze punten verdelen over de in totaal 8 verschillende categorieën.

Flink wat skills te unlocken

Verhaal
Een echt sterk verhaal kent Far Cry Primal niet. Je gaat van missie naar missie en zo werk je langzaam toe naar je doel, en dat is de machtige leider worden van de Wenja’s. Uiteindelijk kom je oog in oog te staan met een sterke vijand… maar dat mag je zelf ontdekken.

Ik ben zelf altijd een groot liefhebber geweest van de Far Cry reeks. Primal was voor mij dan ook een verassende aankondigen. Het grootste commentaar bij Far Cry 4 was dat het veel op het 3e deel leek. Dat klopte, maar toch heb ik mijzelf enorm vermaakt. En dat gevoel heb ik met dit deel ook. Ja, het bevat alle basis elementen van de vorige delen, dit is waar Ubisoft wel een handje van heeft. Maar de stenen tijdperk setting, en het gebruik van de dieren en de schitterende omgeving hebben mij weer doen genieten van deze nieuwe Far Cry.

Al met al vind ik het een geslaagd deel, en ik zal nog vele uren gaan spenderen om alle verborgen grotten en speciale items te vinden.

Review - Far Cry Primal
Terug naar het stenen tijdperk, mammoets, sabeltandtijdgers, schitterende omgevingen.