Frédèrique van onze Kinderjury is in de meivakantie aan de slag gegaan met het spelen van Yo-Kai Watch op de 3DS. En dit was zo leuk dat ze bleef spelen en zelfs vergeten is de review te maken, zo leuk vond ze het! Dus namens haar en ons sorry dat het wat langer heeft geduurd, maar toch veel plezier met het lezen van haar review!

Het verhaal gaat over een jongetje die Nate (Nathan eigenlijk) heet en bij zijn ouders in Sprindale woont. Op een dag gaat hij naar het bos om een grote kever te zoeken en daar komt hij ineens een automaat tegen, de Crank-a-kai. Die automaat begon te praten en zei “feed me” en Nate gooide er toen een speciaal muntje erin. Hij kreeg een speciale bal met daarin een spookje dat Whisper heet en dan begint het avontuur.

Natuurlijk moet Nate dan eerst schrikken als hij het spookje ziet, maar daarna ziet ie hoe lief Whisper is en hij leert van hem dat Whisper een Yo-Kai is. Yo-kai zijn wezens die mensen normaal niet kunnen zien. Ze halen bij mensen soms ondeugende streken uit die ook wel grappig zijn, maar er zijn ook helaas Yo-Kai die wel slecht/gemeen zijn.

Whisper geeft Nate een soort van horloge, de Yo-Kai Watch en daarmee kan Nate de andere Yo-Kai gaan opsporen. Als je mensen tegen komt die erg verdrietig of boos zijn, dan zijn er vaak slechte Yo-Kai in de buurt. Omdat je de Yo-Kai Watch hebt krijg je ook een soort van meter te zien rechtsboven in je scherm. Dan weet je ook dat er een Yo-Kai in de buurt is. Ook hebben de mensen soms een paarse wolk om hun heen en dan weet je ook dat een Yo-Kai in de buurt is.

In het verhaal komt Nate allemaal lieve Yo-Kai tegen, een paar belangrijke zijn een soort van oranje kat “Jibanyan“, een soort van kat met hoorns “Komasan“, een soort van eend met platte kop “Walkappa” en een soort van draak “Draggie“. Deze worden  je vrienden samen met Whisper. Whisper vliegt altijd bij je, ook als een bodyguard en de ander Yo-Kai kun je oproepen met de medaille.  Deze Yo-Kai lijken wel een beetje op de wezens in Ni No Kuni, dat spel heb ik veel gespeeld met Jack. Ze zijn ook op dezelfde manier getekend en zoooo schattig! Ook lijken ze wel een beetje op de Pokemons, die zullen de meeste kinderen wel kennen.

Als ze je vrienden worden, dan krijg je hun medaille en die stop je in boek zeg maar. Dat lijkt een beetje op de Pokemons die je kunt bewaren in de Pokebal. Maar bij Yo-Kai geven ze je de medaille als ze bij je willen horen. Zo kun je dus de Yo-Kai gaan verzamelen zodat ze ook voor je kunnen vechten. Maar bij de hele slechteriken krijg je ze niet en dan kun je ze dus ook niet oproepen met een gevecht.

Je gaat als Nate in de stad rondlopen om de Yo-Kai op te zoeken en ze hebben allemaal een eigen manier om vriendjes te worden of bij de slechteriken hebben ze een eigen manier om ze te verslaan met een gevecht. Walkappa had bv heel veel honger en hij wilde vis. Gelukkig had ik een vishengel gekregen en kon ik toen vis gaan vangen. Hij wilde niet zomaar vis, je moest wel de juiste vangen.

Je hebt ook opdrachten voor mensen, bv je moeder die vraagt of je de lunch van je vader kunt brengen naar zijn werk. En dan moet je langs een gebouw waar allemaal slechte Yo-Kai omheen zweven. Of iemand die vraagt of je wat te drinken haalt enzo.

In het verhaal kun je dingen kopen met het geld dat je verdient met de opdrachten te doen of met een gevecht. Bv eten kopen voor de Yo-Kai zodat ze weer beter worden tijdens een gevecht. Of je koopt boeken om ze slimmer/sterker te maken. Je kunt niets veranderen aan je kleding en je huis, dat vind ik wel jammer :(.

Om in het “verhaal” verder te gaan moet je steeds een hogere rang krijgen. Dit doe je door speciale opdrachten te doen voor een oude man in de winkel “Timer’s & More“. Dan moet je bv 3 speciale Yo-Kai vinden in steegjes, riool etc. Als je ze allemaal hebt, dan ga je terug naar de winkel en dan krijg je speciale bonussen en je gaat een rang omhoog. Dan kun je ook de sterkere Yo-Kai opzoeken. Ik ben nu A rang en ik ga voor de S rang!

De speciale munten, waar je ook Whisper mee hebt gekregen uit de automaat, hebben een vlam op de munt. Die kun je alleen maar gebruiken in de Crank-a-kai, de automaat in het bos. Er zijn verschillende kleuren munten en ook verschillende manieren om ze te verzamelen. Je kunt per dag maar 3 munten inwisselen bij de automaat, als je er 3 indoet dan is de automaat zelf POEF verdwenen.

Je krijgt dan speciale dingen, bv een Yo-Kai, of iets waarmee een andere Yo-Kai sterker wordt, level up, maar ook soms iets kleins waar ze maar een beetje beter worden. Maar alles is leuk, want je krijgt het gratis! Er zijn ook codes op het internet waarmee je speciale munten kunt krijgen in het postkantoor. Maar dat heb ik nog niet gedaan. Als ik het heb gedaan, dan vertel ik er nog wel over hier.

Als je dan in het verhaal een slechte Yo-Kai tegen komt, dan moet je vechten. Dus niet zoals met Pokemon of Ni No Kuni vluchten. Als je de Yo-Kai van ver weg al ziet, dan kun je er nog wel weg zeg maar. Het vechten is niet heel erg moeilijk, maar soms iets lastig als ze sterker zijn (hoger level).

Je hebt altijd 6 Yo-Kai bij je (als je al 6 hebt dan, in het begin pas 3 bv). Van de 6 kies je per gevecht eerst 3 om mee te beginnen in je gevecht, en tijdens het gevecht kun je nog met de andere wisselen. Je Yo-Kai doen dan hun moves tegen de slechteriken en jij moet dan bv tikken op scherm, of draaien of 3 x een figuur natekenen. Als je die goed hebt dan doet en de Yo-Kai is nog niet af, dan doet ie een special move. Bv Jibanyan doet dan “Paws of Fury“, dat is echt cool!!!

De slechteriken zijn soms alleen of met vriendjes, maar nooit meer dan 3. Aan het einde van het gevecht als je de slechte Yo-Kai hebt verslagen dan veranderen ze heel soms in aardig en dan willen ze toch je vriendje worden. Als je dat wilt, dan krijg je een medaille en dan komen ze in je boek erbij.

In je kamer heb je een vliegend boek met alle Yo-Kai medailles en er zijn ook plekken in de stad waar je erbij kan. Dan kun je dus de 6 Yo-Kai kiezen die je bij je hebt. Als je bv een hele sterke of misschien speciale, dan kan die in jouw team.

De eindbazen elke keer zijn soms wel moeilijk en helemaal voor kinderen die het nog niet echt veel hebben gespeeld. Als je niet wint van een eindbaas dan moet je dag weer opnieuw doen. Maar als je tussendoor je dagboek opslaat, dan ben je niets kwijt. Ook als je ’s avonds gaat slapen tot de volgende dag slaat het spel het op.

Ik vind het niet leuk om in de avond buiten te zijn omdat ik toen paar keer Gargaros ben tegengekomen. Dat vind ik echt niet leuk aan het spel. Je krijgt dan rechtsboven eerst 3, 2, 1 en dan weet je dat Gargaros komt. Dit rode monster (rang S) komt dan achter je aan en dan kun je alleen maar rennen en vluchten.

Je moet dan van alles ontwijken en naar een gouden poort gaan waar je veilig bent. Je hebt wel pijltjes, maar dan nog vind ik het niet leuk want je voelt dan echt in je buik dat het spannend is. Als hij je vangt, dan moet je de dag weer opnieuw doen. Hij komt in de tijd als je zelf een beetje stout bent, bv als je dus naar buiten gaat terwijl je niet mag van je ouders.

Er zijn ook Yo-Kai die je helpen, bv Venoct, die is echt super sterk en heeft me geholpen met een eindbaas. Hij is heel mysterieus en heeft nog niet met me gepraat maar ik hoop dat hij nog terugkomt zodat hij vrienden wil worden. Ik moet het laatste stuk van het verhaal nog spelen en ook zelf S rang worden, misschien dat ie dan weet komt.

Dat is ook leuk van Yo-Kai Watch, er zijn echt heeeeeeeeeeeel veel Yo-Kai in de wereld. Ook echt zoveel snoezige en grappige! En dat maakt het voor mij echt superduper leuk om te spelen. Ik heb al 1 Yo-Kai is soort van geëvalueerd is. Dat is ook wel net als bij Pokemon en Ni Nu Kuni. Ik vind dat niet erg dat dat op elkaar lijkt. Het is nog steeds best wel verschillend is hoe je speelt en dat je ook gewoon als een kind in huis blijft wonen en niet over de hele wereld gaat reizen.

Als je Pokemon leuk vind, dan is het echt leuk om te proberen. Het is wel wat drukker, ook omdat de Yo-Kai soms wel gek doen en druk zijn. Ook als je een gevecht begint is het met veel kleuren, en veel door elkaar. Maar dat vind ik juist leuk en vrolijk. Er is ook een tekenfilm, maar die heb ik nog niet gezien, wil ik wel! Misschien dat de kinderen deze ook eerst kunnen kijken om te zien of ze het leuk vinden en daarna het spel spelen. Het is wel allemaal in het Engels, dat is voor de kleine kinderen wel lastig, maar het spel is ook meer voor kinderen vanaf 8 jaar zeg maar. Of dan een ouder broertje of zusje het speelt, dan kunnen ook kinderen van 6 het kijken/spelen.

Review - Yo-Kai Watch
  • Erg grappig gemaakt
  • Leuke verschillende Yo-Kai