Zoals elk jaar hebben we weer de voetbalgames die met hun nieuwste update komen. En ook dit jaar hebben we onze schoenen weer opgepoetst en ruiken we het vers gemaaide gras. De veters zijn gestrikt, de scheenbeschermers zitten goed. En we gaan kijken of PES deze wedstrijd als winnaar of verliezer zal afsluiten.

PES2015 Full Logo

En als we de game aanzetten dan merken we meteen dat het een hele nieuwe opzet is als we het over het menu hebben. En soms is het altijd maar afwachten hoe het eruit ziet met een nieuwe make-over, maar deze is wel heel erg fijn. We krijgen nu makkelijk opties om door heen te scrollen en alles is ingedeeld in overzichtelijke blokken. Het doet ons een beetje denken aan de lay-out van de Xbox One. Hierbij zie je laatste game modus die je hebt gebruikt, maar daarnaast kunnen je ook bepaalde een specifieke game modus aan het startscherm pinnen. Zo zul je altijd de meest gebruikte modi voor de hand hebben liggen.

PES2015 Main Menu

De graphics is spelen natuurlijk een grote een hele grote rol in deze games, niet zozeer dat we elk detail willen kunnen zien, maar met name omdat de concurrentie hiermee steeds de nummer 1 plek probeert in te nemen. En wat moeten we dan verwachten van de animaties? We willen een grasmat zien die naarmate de wedstrijd verloopt achteruit gaat, we willen shirtjes en broeken zien die smerig worden vanwege de slidings, we willen het publiek zien meeleven met de spelers. De hele atmosfeer moet kloppen bij een game zoals deze. Voetbal is namelijk emotie, en emotie is meer dan alleen maar een balletje laten rondgaan en scoren. Voldoet PES hieraan? In vergelijking met FIFA heb ik het idee dat PES hier meer mee doet dan de concurrent.

Dit zie je terug in de manier waarom de doelpunten worden gevierd. De spelers lopen niet juichend rond op het veld, maar ze rennen ook naar de supporters toe om een high five te geven. En met name nadat Feyenoord (hoe kan het ook anders 😀 ) de Champions League had gewonnen zag je hoe blij ze waren, maar ook hoeveel verdriet de tegenstander had. Tijdens de uitreiking gaan de spelers met de beker rond door het stadion en laten de fans meegenieten. Hiermee heb je steeds meer het idee dat je echt de wedstrijd beleefd zoals je hem op de tv zult zien tegenwoordig.

PES2015 KONAMI Stadium

Een tweetal minpunten in de game hebben ook allebei betrekking op dezelfde graphics. Zo merken we namelijk dat er veel verschillende camera’s in de game zitten, maar de standpunten zijn meestal vastgezet. Er zijn maar een tweetal mogelijkheden waarbij je extra kunt in- of uitzoomen. Daarnaast is het heel erg jammer om te zien dat de gesprekken met de scheidsrechter, die meestal na een overtreding plaatsvinden. Niet altijd even mooi eruit zien. Niet zozeer vanwege de spelers, want die zijn tot in detail uitgewerkt, maar de manier waarom de monden bewegen geeft je soms het idee dat je naar een pratende vis zit te kijken in plaats van een next-gen game.

Een groot voordeel van de mensen die FIFA spelen is het feit dat ze uit bijna elke Europeesche competities kunnen kiezen. En niet alleen binnen Europa valt er veel te vinden, inmiddels kun je ook veel buiten Europa doen. Dat is dan ook waar Pro Evolution Soccer nog steeds een flinke steek laat vallen. Voor de mensen die in het verleden PES speelden, het is wel minder erg dan vroeger. Toen kon je soms nog niet eens de echte namen terug vinden van sommige wereld spelers.

Maar dit jaar vinden we Mario Götze terug op de cover van de game, die met trots het shirt van Bayern München draagt, alleen kunnen we helaas vanwege de ontbrekende licenties geen Bundesliga terug vinden in de game. Iets wat heel erg frappant is, gezien de Bayern München speler op de cover. We zien sommige landen met wel 4 competities, maar het ontbreken van sommige topcompetitie is hierin een groot gebrek. Misschien dat het tijd word voor Konami om toch maar een keer de portemonnee te trekken om deze licenties dan toch binnen te halen.

Daarnaast heeft het Duitse team helaas de 4e ster niet op het shirt, iets dat de Duitse PES gamers wel erg tegen zal vallen aangezien dit toch een minimale handeling is. Deze kleine details herstellen in een patch zal veel gamers positiever stellen.

PES2015 MyClub

De gameplay van PES is zoals we het kennen. Het is een voetbal game waarbij het om passes gaat, om voorzetten, loopacties en timing. Contact met je tegenstander mag wel, maar voor de FIFA spelers onder ons, het vrij worstelen a.k.a. schouderduwen zal ook snel worden bestraft. En de tackles waar Youri Mulder het altijd over heeft in FIFA zul je hier niet zo snel vinden, het enige wat je daar voor terug zult krijgen zijn gele en rode kaarten. En dit is niet omdat je de tackles verkeert uitvoert, maar meer omdat de tegenstander net wegdraait als je de tackel inzet. Dat onderscheid deze voetbalgame dan ook van de andere.  Hieruit kun je steeds meer opmaken dat dit niet een voetbal game is waarbij je zo maar in zal stappen, maar hier zul je toch degelijk wel inzicht moeten gebruiken om de game winnend af te sluiten.

Hoe dit online is kan ik op het moment van schrijven helaas nog niet zeggen, omdat de servers nog niet online zijn. En om sommige modus te kunnen spelen zul je verbinding moeten maken met de servers om een update door te voeren. Doordat dit allemaal nog niet mogelijk is kan ik helaas niet al te veel ingaan op de details die ze aangeven aan te zullen bieden. Maar ik kan wel zeggen dat het een modus is waarbij je graag aan de slag wilt gaan. Als we kijken naar de mogelijkheden, dan is de modus die completer is dan welke modus dan ook.

Helemaal met alles wat up-to-date is blijft dit een uitdagende modus die elke week je in een andere situatie kan laten belanden. Het mooiste (vind ik althans) dat je zelf niet heel erg veel invloed op de andere spelers hebt. Dit doen ze in real-life en is later terug te vinden in de game. Een prachtige optie in mijn ogen dat je nog een beter gevoel geeft dat je verbonden bent met je eigen team en spelers.

Dit jaar heeft PES wel bewust gekozen voor de next-gen versie. Was het overslaan van de next-gen een goed idee? Als je een compleet nieuwe opzet wilt neerzetten dan hebben ze het zeker goed gedaan. Daarnaast zijn de online ontwikkelingen ook goed neergezet. Zo krijgen we voor elke speler een update als er iets aan de hand is met hem, positief of negatief. Verder hebben we gezien dat de graphics zeker vooruit zijn gegaan, en ook al komen de animaties soms niet helemaal goed over, de gameplay is veruit het belangrijkste in deze game.

Daarin heeft PES een hele goede stap gezet en Konami heeft ervoor gezorgd dat de game weer helemaal terug is. Moest de game de laatste jaren in de schaduw van FIFA leven, nu hebben ze de achterstand ingehaald en scoren ze in de verlenging de winnende om toch beter uit de bus te komen in het algemeen. Mocht je een voetbal fan zijn en heb je nog niet je keuze kunnen maken, neem dan zeker de moeite en schuif PES niet zo maar aan de kant.