zt2_logo

BRAINZ!! Me love and wantz to eats Brainzzzzz!!

We hebben allemaal al veel verschillende zombie apocalyptische games gezien en misschien ook wel gespeeld. Kijk naar Left 4 Dead, Escape Dead Island, DOOM, Half life, vergeet niet mijn favoriet Dying Light en zo kan ik nog wel even door gaan.

Meestal zijn deze Zombie apocalypse games first-person shooter of first-person puzzel games. Ik ben opzoek gegaan naar een game die er heel erg uitsprong en een keer iets anders is dan die andere games. Zombie Tycoon II – Brainhov’s Revenge is een real time strategy game die veel weg heeft van games met grote namen zoals Starcraft, Command & Conquer en niet te vergeten Warcraft.

Zombie Tycoon II – Brainhov’s Revenge is te spelen op PS vita, PC, PS3 en PSP. Ik zelf speel dit spel op de PC. Vaak vind ik RTS spellen moeilijker te spelen dan op een console. De game is ontwikkeld door Frima Game Studio. De in Quebec gestationeerde studio begon in 2003 met het publiceren van web-based games voor velen grote namen in Hollywood zoals Harry Potter en Looney Tunes. Sinds 2007 zijn ze hun roots aan het uitbreiden en zijn ze de wereld van Multi-player games in gestapt en lanceerde zij hun eerste game GalaXseeds.

Zo zijn ze ook bekend van de virtuele wereld van Skylanders: Spyro’s universe (met Activision), hebben ze in 2014 de game Chariot op de console uitgebracht en hebben ze in 2009 de voorloper van deze games uitgebracht genaamd Zombie Tycoon. De game toen der tijd was gebaseerd op Plants vs. Zombies en is uitgebracht enkel alleen op de PSP. De game werd door velen kritiek bekeken en de meningen waren dan ook erg verdeeld.

Storyline

In 2013 hebben ze dan toch het vervolg uitgebracht genaamd Zombie Tycoon II – Brainhov’s Revenge. Deze game is gevestigd in een universum waar gekke wetenschappers de Formule Z hebben gecreëerd. Dit is een stof die levende wezens verandert in ondode slaven. Na de gebeurtenissen van de eerste game heeft de voormalige wetenschappelijk assistent Orville Tycoon succesvol zijn zombie leger losgelaten op de stad Finkleville. Met als doen om te kijken hoe de eerste zet van zijn groter doel om de wereld over te nemen verloopt. De typische mad scientist.

Maar aan de vooravond van de overwinning worden Tycoon’s troepen plotseling verslagen door de al even vraatzuchtige hordes van Brainhov, zijn nu-rotte-maar-toch-intelligente voormalige werkgever. Gereduceerd tot niets meer dan een man met een ambitie om de wereld te veroveren en één Laser gun begint Tycoon meteen aan de wederopbouw van zijn zombie-imperium, om zo langzaam alles terug in te nemen.

Combat

In de game volg je Tycoon in zijn weg naar dominantie en bestuurd je zijn groepen met gedachteloze zombies. Tycoon (en Brainhov in latere hoofdstukken en in de multi-player) kan maximaal twee squads van tien zombies, één zware monster-eenheid, en een mobiele basis die vervangende eenheden produceert, besturen. Terwijl vier groepen klinkt als of het een zeer klein zombie apocalypse is… Wees maar gerust, je hebt een veel grotere horde om uit te putten.

Verspreid over speelvelden vindt je huizen die behoren tot een vijand, of te wel mens of zombie. Elke gevangen huis produceer extra NPC zombies die wacht staan, vijanden aanvallen of naastgelegen (extra) gebouwen claimen. Het meeste van de tijd, hebben deze zombies de neiging om hun eigen zaakjes te regelen, maar bijvoorbeeld bij het activeren van de Dead Rush commando rennen ze allemaal als een gek als één enorme menigte naar de vijand toe. Het is nou eenmaal enorm bevredigend om te zien hoe je zombies zich massaal tegen de nietsvermoedende vijanden en obstakels storten.

Met een druk op de knop kan je beide groepen besturen. Met klikken op de map stuur je ze rond en met een volgende klik laat je ze aanvallen. Eigenlijk is het gewoon net als alle andere RTS games. Met behulp van de mobiele basis bouw spawn je de zombies, zorg je voor extra spells en kan je rondje blijven rijden rond de vijand. Ook zijn de mappen verstopt onder de al bekende Fog of war die er voor zorgt dat je niet meteen kan pin-pointen waar je naar toe mag.

Graphics

De graphics van de game zijn simpel, maar kleurrijk. De game is van origine gemaakt voor de PSP en heeft daarom niet echt heel veel kracht om op terug te vallen. Het is een top down game met film-achtige, cartoon filmpjes tussendoor. De karakters hebben veel weg van de zombies in Plant vs. Zombies maar zijn toch goed uitgewerkt. Er is veel aandacht besteed aan de schetsen van wapens die je wil maken en het cartoon-achtige van de game maakt het alleen maar grappiger.

Als je kijkt naar games zoals Command & Conquer merk je vaak dat de wapens en eenheden erg futuristisch zijn of te veel op echte oorlogseenheden lijken. Dit is natuurlijk veel leuker in deze cartoon-achtige stijl. Want niets kan waarheid zijn want zombies bestaan nou een maal niet. Toch?

Deze indie game is onwijs leuk om te spelen. Ik zou er zelf uren in kunnen stoppen om deze game en de bijbehorende storyline uit te spelen. Helaas is deze game nog niet heel bekend en is de multiplayer wat moeilijker te spelen. De graphics hoeven zoals je in deze game ziet niet erg spectaculair te zijn. Door middel van de cartoon-achtige wereld, komen de grapjes en humor van de makers van het spel goed naar buiten.

Zo wordt er bijvoorbeeld in de gehele game gepraat door middel van grunts en moans en natuurlijk vele wilde gebaren. De zombies zijn niet al te slim en kunnen natuurlijk ook niet praten, dus waarom zou zijn baas dat wel kunnen.

Het combat systeem is vrij simpel maar gemaakt voor de PSP. Zo heb je bijvoorbeeld op de PSP niet heel veel toetsen combinaties mogelijk die bijvoorbeeld op de PC wel weer mogelijk zijn. Dus simpel maar effectief was hun plan en dat is zeker gelukt.

Al met al is het dus een simpel maar zeer vermakelijke game. Niet te moeilijk maar ook niet te makkelijk. Want als je in een oorlog je eenheden verkeerd stuurt zullen ze het hier en in de game ook niet overleven. De humor is goed gedoseerd en is zeker geen slecht punt in de game. Dus houd je van RTS games maar zoek je naar iets want je soms niet al te serieus hoeft te spelen. Probeer dan eens deze game.

Review - Zombie Tycoon II Brainhov's Revenge
Funny looking, zombie Strategy game
+ punten