Het nieuwe voetbalseizoen is inmiddels alweer een aantal speelrondes oud en gelukkig heeft mijn cluppie een goed begin dit seizoen. Ook dit jaar is er weer een digitale tweestrijd als het aankomt op footies. De aftrap wordt dit jaar gedaan door Pro Evolution Soccer 2017 (PES 2017), maar daarmee win je natuurlijk nog geen wedstrijden. Is PES 2017 dan ook vooruitgegaan of hebben ze het toch op bepaalde plekken laten liggen?

Zoals bij elk elftal hebben we te maken met zogenaamde transfer periodes, natuurlijk zien we een soortgelijke variant terug bij de gamestudio’s. Heeft Konami dit jaar goed ‘ingekocht’? Zijn er een aantal belangrijke spelbepalende spelers in topvorm of wordt het dit jaar huilen met de pet op? Als we beginnen merken we dat inmiddels FC Barcelona op de cover staat en ook als partner is gepresenteerd voor PES 2017, een goed begin om een van ’s wereld beste team aan te trekken, maar kan de game het niveau wel aan?

Laten we daarom eerst maar beginnen met iets wat de meeste gamers zullen doen als ze de game opstarten, dat is toch wel kijken wat de Become a Legend modus dit jaar inhoud. Voor de meeste vaste PES fans zal er dan ook niet heel erg veel verandert zijn. Je begint met het aanmaken van je speler en zal de gebruikelijke stappen moeten doorlopen. Denk hierbij aan je naam, grote, gewicht, looks en bijvoorbeeld de schoenen die je wilt dragen. Daarna kies je een competitie waar je aan de slag wilt gaan, in mijn geval gewoon de Nederlandse Eredivisie.

Alles ziet er nog steeds heel erg normaal uit so far, daarnaar mogen we onze opwachting maken bij één van de team die belang heeft getoond, in mijn geval werd ik bij Sparta geplaatst. Wat ik hierin overigens wel jammer vind is dat ik niet de optie heb om te kiezen voor welk team ik uit wil komen, ook al weet ik dat vanaf dag 1 zal worden verhuurd. Een team kiezen is toch wel iets wat ik zelf wel heel erg kan waarderen, helemaal omdat ik de weg moet bepalen die ik wil inslaan. Waarom zal mijn carrière dan zo moeten beginnen?

Eenmaal aan de slag bij je club komen we ook hetzelfde menu tegen met een aantal kleine tweaks. En voordat we het doorhebben hebben we onze eerste minuten in de Eredivisie erop zitten. Ook hierin zijn er niet heel erg veel wijzigingen te zien ten opzichte van vorig jaar. Iets wat ik overigens nog steeds heel erg fijn vind in deze modi is de camera stand waarbij jij jezelf volgt.

Op zich niet heel erg bijzonder, maar het feit dat de camera altijd de bal volgt zorgt ervoor dat je het beeld soms snel van de ene naar de andere kant kan worden verplaats. Iets wat je toch het idee geeft dat je echt onderdeel bent van het elftal.

Overigens merk ik wel dat het daarnaast wel weer lastiger is geworden om lekker vrijuit te kunnen voetballen, iets wat natuurlijk ook te maken heeft met de ontwikkeling van je speler op dat moment. Maar hierbij heb ik overigens nog niet echt een hele grote aanpassing/vooruitgang gezien naarmate ik mijn carrière doorloop en ook qua speler steeds beter wordt, het lijkt erop dat de game zich dan ook een beetje aanpast aan de statistieken van je eigen speler.

Nadat we deze modi hebben gespeeld gaan we direct aan de slag met de bekende Cups in Europa. Om te beginnen kiezen we om aan de slag te gaan in de Champions League, daarbij wil ik graag aan de slag gaan als Bayern München. En daar komt de eerste ‘ergernis’ van de game om de hoek kijken, want ik kan zelfs een team zoals Go Ahead Eagels kiezen om Europa in te gaan, maar een team zoals Bayern München vinden we niet terug, sterker nog, de hele Bundesliga is (weer) niet in PES terug te vinden, met uitzondering van een aantal teams dat onder de Rest van Europe valt.

En ik weet dat PES een probleem heeft met officiële licenties, dan nog had ik wel verwacht dat het beetje bij beetje beter zou gaan worden. Maar helaas, we gaan dan maar met Feyenoord Europa in.

Wat overigens wel weer goed is, dat is het feit dat ik de Champions League kies, ik kies Feyenoord en automatisch kom ik dan alsnog in de Euro League terecht. Het systeem is dus slim genoeg om na te gaan wie in welke Europese competitie thuis hoort. Wat dat betreft een hele grote pluspunt.

Maar om even door te gaan over de licenties, of eerder het gebrek aan licenties, het is (helaas) al jaren een feit, maar waarom het nog steeds niet is opgelost? Waarom kan het wel worden aangepast met een patch, maar is het niet standaard in de game? Neemt Konami het niet zo serieus of is het echt een monopolie positie van EA’s FIFA, waardoor Konami hulpeloos aan de zijlijn staat?

Wat het het ook is, het is en blijft altijd wennen en het komt dan niet altijd even natuurlijk over. Helemaal als je met MD White (Real Madrid) gaat spelen en je dan wel weer de namen van de spelers voorbij ziet komen.

Overigens zag ik dat het elftal ongeveer 8 echte namen heeft, de andere zijn wel weer verzonnen. Iets wat dan soms voor verwarring kan zorgen. Geen Real Madrid, wel sommige topspelers, maar een paar ontbreken weer… Daarom wil ik graag het volgende zeggen tegen Konami: Make up your mind. Of je laat alles los, of neem alles over. Maar niet de helft wel doen en de andere helft laten liggen. Niet dat het van invloed heeft op de statistieken, het gaat hier meer om de looks en feels van de game.

Iets wat ik overigens wel kan waarderen is dat het gebruik van ellebogen in de game ook haar intrede heeft genomen en dus worden regelmatig kopduels afgefloten omdat je een elleboog uitdeelt. Een positieve ontwikkeling als het aankomt op realisme. De game heeft dan ook geen grote sprong gemaakt, maar kleine stapjes waarbij het met name zit in details en kleien wijzigingen in de game, denk hierbij bijvoorbeeld aan een natte grasmat of dat je de adem van een speler ziet tijdens een winterse wedstrijd.

Daarnaast moet ik toegeven dat de gameplay soms allemaal niet zo smooth aanvoelt als voorheen. Als we bijvoorbeeld kijken naar de overgang van het spel naar een viering van een doelpunt, deze lijkt er minder gelikt uit te zien dit jaar. Maar misschien is het ook wel de beleving die de game wil meegeven aan de gamers die mij persoonlijk minder aanspreekt. Zo merken we regelmatig dat de twee commentatoren redelijk monotoon overkomen en je niet echt het gevoel geven van een leuke, spannende wedstrijd. De beleving mist en daarom kon ik zelf niet helemaal opgaan in de wedstrijden, ook al ging het om een finale die de 115e minuut inging.

Helaas is het op dit moment nog niet mogelijk om alle online opties te checken, dit omdat de servers nog niet open zijn, maar op basis van alles wat we tot nu aan toe hebben controleren lijkt het erop dat de management van PES 2017 niet de juiste wissels heeft gebruikt en is Konami vergeten het team een kwaliteitsinjectie te geven. Hierdoor is het nog maar de vraag of ze dit jaar als winnaar uit de bus komen, maar één ding is zeker, ten opzichte van vorig jaar zijn ze niet heel erg vooruit gegaan in kwaliteit. Al en met al een gemiste kans, juist omdat PES de laatste jaren de achterstand op FIFA had ingehaald, maar nu is het nog de vraag of ze die voorsprong kunnen behouden.

Review - PES 2017
PES had het gat met FIFA vorig jaar niet alleen gedicht, maar ging er ook overheen. Dit jaar trapt PES het voetbalseizoen af, alleen zijn de vooruitgangen te klein om er zeker van te zijn dat ze ook dit jaar winnend zullen afsluiten.
Verdict7.8
  • Ellebogen mogen niet in PES 2017
  • Verbeterde corners technieken