Heel Nederland staat massaal op zijn kop nu “onze” Max keer op keer de drie hoogste treden in de F1 weet te betreden. Daar waar in elke sportkantine het voetbal domineert tijdens de gesprekken worden nu de F1 termen je nu om de kop geslingerd. Persoonlijk heb ik niks met voetbal en ben ik al zolang ik me kan heugen enorme fan van de Formule 1. Ik juich deze shift dan ook enorm toe. De vraag is echter of Codemaster dat ook weet te doen in deze nieuwe F1 game. Laten we dat dan maar eens bekijken.

Dit is namelijk nog wel een dingetje, in het verleden hebben we namelijk een paar hele toffe F1 games gezien, maar ook een paar hele teleurstellende delen. In mijn review van vorig jaar konden jullie lezen dat ik toch wat gematigd enthousiast was. Er miste gewoon een heleboel dingen die ik als fan wel graag zou zien. Codemaster heeft deze kritieken van zijn achterban echter wel serieus genomen en is flink aan de bak gegaan.

En dat vertaald zich meteen naar een fantastische carrière modus. We mogen allemaal in de schoenen van Max stappen en vol aan de bak gaan met uiteindelijk de wereldtitel als einddoel. Hoe je dit gaat doen is volledig aan jou. Begin je liever in een klein team of stap je meteen in één van de top wagens.?Rijd je het liefst korte race weekenden of wil je de real deal?

Wanneer we in een minder competitieve wagen stappen zullen we zien dat het geen dat van ons verlangd word ook meteen een stuk lager ligt dan wanneer we bijvoorbeeld in een Red Bull stappen. Daar waar we in de Red Bull meteen dienen te strijden voor een top positie nemen de kleinere teams al genoegen met bijvoorbeeld een 15e positie. Start je in een top bolide dan zal je carrière daardoor ook automatisch  na een paar jaar voorbij zijn terwijl dit wel tien seizoenen kan duren wanneer we starten in een kleiner team.

We mogen uiteraard ook weer ons eigen karakter aan maken. En hierin valt er helaas weer weinig te beleven al moet ik zeggen dat ik dit ook niet zo heel belangrijk vind. Kies gewoon een hoofd uit een hele kleine selectie, een land, een nummer en een naam en je bent klaar.

Tijdens de practice sessies is het aan ons om data te verzamelen voor het team. We testen de wagen voor de long runs, maar kijken ook hoe deze zich houd voor een snelle ronden ter voorbereiding op de kwalificatie. Hier krijgen we speciale punten voor die weer mogen uitgeven om verbeteringen aan de wagen te onderzoeken. Wanneer de drie practise sessies naar onze zin zijn verlopen is het tijd om even goed te gaan zitten om er een snelle ronde uit te persen in de kwalificatie.

En dan is het zover. De race gaat beginnen. En ook daar heeft codemaster geen kans onbenut gelaten om je het gevoel te geven echt bezig te zijn met deze sport. Wanneer we op de grid staan is het team nog druk bezig met de auto tot het tijd word om de warming-up lap te rijden en de banden op te warmen. Eenmaal terug op de grid is het zover. De lampen gaan branden, we duwen de koppeling in en schakelen naar de eerste versnelling. We trappen het gas in en wachten gespannen op dat moment dat de lampen uit gaan.

En tijdens de races zien we toch ook echt wel een verschil met voorgaande delen. Wanneer je namelijk denkt even snel een paar wagens voorbij te steken door wat beuken uit te delen dan zal je al snel aan de kant moeten om ze weer voorbij te laten of beland je in het gras met een lekke band. Geef je geen gehoor aan de FIA dan zal je onherroepelijk gediskwalificeerd worden. Ofwel, de regelementen van dit jaar worden behoorlijk scherp toegepast waardoor in één lap het volledige veld inhalen er niet meer bij in zit.

Na de race mogen we ons melden in het paddock waar het team ons opwacht om met ons te babbelen, waar we onze laptop vinden met allerlei informatie en waar we onze voicemail mogen checken. Ook kunnen we hier onze verdiende punten uitgeven aan nieuwe onderzoeken voor onze bolide. En om het compleet te maken krijgen we hier ook rivalen toe gewezen. We worden namelijk uitgedaagd om bepaalde rijders uit het veld te verslaan door het behalen van betere posities, snelle sector tijden en noem maar op.

Dit alles geeft je echt het gevoel deel te nemen aan het Formule 1 circus en bezig te zijn met een echte carrière. Maar uiteraard bestaat er ook de mogelijkheid om in plaats van te racen tegen A.I. tegenstanders het op te nemen tegen andere gamers in de multiplayer. Hier kunnen we met diverse instellingen naar keus aan de slag tegen 21 andere racers. Daarbij moet wel net als in voorgaand deel weer de kant tekening gemaakt worden dat de gene die als eerst in de lobby is ook de eerste keus heeft. Kom jij dus als 8ste de lobby binnen dan zal je genoegen moeten nemen met een auto uit de middenmoot.

Ik begrijp wederom deze keuze, maar ben er niet enthousiast over. Ik wil me namelijk kunnen meten op kunnen onder gelijke omstandigheden. Als ik het moet opnemen tegen een gelijkwaardig speler, En hij rijd in de Mercedes en ik in een Renault dan heb ik bij voorbaat al verloren. Dat is leuk en realistisch in een single career mode maar voor een multiplayer is dan bij mij de lol er snel af. Ook offline split screen bestaat niet tot de opties wat ik wel een gemis vind.

Als we dan even gaan kijken naar de controls en het gevoel dan ben ik net zo enthousiast als in voorgaande deel. Het is enorm toegankelijk voor nieuwe spelers maar ook de die-hard gamer kan flink uitdaging vinden. De controls voelen heerlijk en realistisch aan. De settings van de wagen kunnen echt heel diepgaand aangepast worden naar hoe jij het wil hebben, de menu’s en interface zijn erg toegankelijk en duidelijk, en ook het in te stellen aantal hulp middelen is enorm. Zo zal je als beginnend gamer lekker weg komen met alle beschikbare hulp middelen terwijl de ervaren racer echt hard zijn best moet doen om zijn bolide op het asfalt te houden zonder al deze snufjes. Zeker wanneer je dit met een stuurtje en playseat speelt zal dit enorm realistisch aan voelen.

Op grafisch gebied ben ik dan toch iets minder onder de indruk. In voorgaande deel kwam er vanuit de community al veel kritiek hierop en ondanks dat er wel verbeteringen zijn ben ik op dit vlak nog niet onder de indruk. De tracks zien er echt fantastisch uit maar alles daarom heen voelt toch weer erg gedateerd aan. Hier valt zeker nog wel een slag te slaan.

Als we dan alles even samenvatten mogen we zeggen dat F1 2016 echt wel wat te bieden heeft met een enorm uitgebreide carrière mode. Hierin hebben ze echt een enorm verschil gemaakt met voorgaand deel. Qua controls voelt het nog steeds fantastisch en realistisch aan.

De a.i. is beter als in voorgaand deel al ben ik hiervan nog steeds niet echt onder de indruk. Met name tijdens inhaal momenten zag ik soms dingen gebeuren die niet echt sporen. Ook in de multiplayer kan nog een slag geslagen worden en ik vind het jammer dat hierin weinig veranderd is met voorgaand deel.

Op grafisch gebied is er zeker verbetering maar vooral rondom de bijzaken blijft F1 2016 op dit gebied wel wat achter lopen. Ondanks deze minpuntjes is F1 2016 zeker wel een must have voor de race fan. Al is het alleen maar om de carrier mode volledig gaar te spelen.

Review – F1 2016
Verdict7.8
  • Fantastische carrière modus