Onlangs kwam Digital Dreams met haar nieuwe game Metrico+, voor onze puzzelfanaten een perfecte game om op te pakken. Gelukkig kan ik mij redelijk vinden in de puzzel games, dus ben ik, nadat ik Metrico al had gereviewed, deze keer met Metrico+ aan de slag gegaan. En de + in de game geeft je dan ook het gevoel dat je hier met een nieuwe, geupgrade versie van het origineel aan de slag mag gaan.

Voor de mensen die deze game niet kennen, Metrico en Metrico+ zijn games die van je verwachten om een level net even iets anders doorloopt, niet uitgaan van de stadaard voorgeschotlde oplossingen en dat is dan ook de grootste reden waarom ik deze games ook erg hoog heb zitten. Waarom zou je een game willen maken die precies doet wat men verwacht? Daarvan hebben we er al 13 in een dozijn. Daarom gaat het in Metrico+ juist om het zogenaamde ‘omdenken’.

De titel Metrico+ is dan ook afgeleid van het woord Metric, het metrische stelsel waarmee wij onze berekeningen doen, en daar hebben we het al. Alles in deze game draait om berekeningen. Grafieken, cirkeldiagrammen en X- en Y-data (ofwel infographics) wat misschein wel een beetje saai overkomt op sommigen, maar de mensen achter Digital Dreams hebben dit in naar een fantastische game omgezet. Maar het zorgt er wel voor dat elke actie die jij uitvoert een invloed heeft op de puzzels. Als je bijvoorbeeld naar een poort loopt gaat deze juist dicht, loop je van de poort af, dan gaat de poort weer open, dus wat je moet doen is met je rug naar de poort toe gaan staan, naar achter springen (dus met je rug richting de poort) en elke keer een aantal stapjes weer van de poort af zetten. Zo blijft hij open en kun je toch dichtbij komen.

De werelden zijn niet super over the top actiewaardig, maar dat is ook niet wat deze game nodig heeft. Dit is een game waarbij je juist zo weinig mogelijk afleiding wilt hebben om zo goed te zien wat alle acties die je uitvoert (lopen, springen, naar links of rechts lopen, ect.) voor invloed hebben op de level waar jij je nu in bevind. Dit klinkt in eerst instantie natuurlijk niet heel erg uitdagend, maar als je doorhebt dat soms doodgaan in een level ervoor zorgt dat je hem kan uitspelen, dan snap je dat het niet een game is die alles maar aanneemt voor wat het is. Want zeg nou zelf, in welke andere game is doodgaan een goed iets? Hoe raar dit ook misschein mag klinken, het zorgt er wel voor dat je in ieder geval gedwongen wordt om anders tegen deze game aan te kijken.

Daarnaast heeft de game een hele relaxte vorm van muziek die ervoor zorgt dat je niet het idee hebt dat je soms minuten vast zit in een puzzel. De muziek neemt je mee in een trip waarbij, in samenwerking met de omgeving, het ervoor zorgt dat je deze surrealistische game heer erg relax zal doorlopen, het is zelfs soms zo zen dat de frustratiepunten vervagen in het grote geheel van de game.

De game bestaat overigens uit zes levels, maar deze levels bestaan uit kleinere secties binnen de werelden. Het zijn dus 6 levels vol  met ‘niet voor de handliggende’-puzzels en oplossingen. Dus ook al klinkt het niet echt als heel erg veel, en met een speedrun zou je de game ook wel onder een uur kunnen uitspelen, voordat je zo ver bent om deze game onder een uur uit te spelen heb je er aardig wat tijd in gestoken om de levels te leren.

Metrico+ is een goede opvolger van Metrico, die 2 jaar geleden op de PlayStation Vita uitkwam. Het verschil heeft dan ook te maken met het feit dat Metrico+ eerder een uitbreiding is voor de consoles en PC, dan dat het een opvolger is van Metrico. Waarschijnlijk is dat ook de reden waarom ik makkelijkere door Metrico+ heen liep dan verwacht, maar ondanks dat is het regelmatig nog wel even goed nadenken hoe je de game moet spelen.

Het is een game die je echt goed laat nadenken en bewust laat worden van alle mogelijkheden die de game met zich meebrengt, ook al kan het ook voor wat frustratie zorgen. Met name de mensen die niet out-of-the-box willen denken zullen waarschijnlijk regelmatig vastzitten in deze game.

Review - Metrico+
Metrico+ is een game die je echt goed laat nadenken en bewust laat worden van alle mogelijkheden die de game met zich meebrengt, ook al kan het ook voor wat frustratie zorgen. Met name de mensen die niet out-of-the-box denken zullen waarschijnlijk regelmatig vastzitten in deze game.
Verdict7.8
  • Out-of-the-box
  • Alles wat je doet heeft invloed