Metrico logoMetrico legt de meetlat hoog
Afgelopen week zijn we naar Utrecht gegaan en hebben we een bezoek gebracht aan de Dutch Game Garden. Hier zijn we dieper op de game Metrico ingegaan. Omdat velen waarschijnlijk nog niet bekend zijn met de game Metrico, willen we jullie er alvast iets meer over vertellen (naast dat jullie hier een kort artikel kunnen lezen). Metrico is niet zomaar een leuke game voor je PlayStation Vita, het is een game die je bijna met je liniaal, passer en rekenmachine in de aanslag zou moeten spelen.

De game Metrico word uitgebracht door het ambitieuze Digital Dreams Games. De studio bestaat nog maar een paar jaar, maar ondanks deze korte periode hebben ze toch de aandacht gekregen van Sony America. Dit alles dankzij een Global Game Jam die een aantal jaren geleden heeft plaatsgevonden. Tijdens deze brainstorm is de grondslag van Metrico ontstaan. Een game waarbij elke vorm van data terug komt in de game. Een game waarin infographics centraal staan is wat bleef hangen en daarom is er in 2011 een prototype gemaakt, welke de projectnaam FYI (For Your Information) kreeg.

digital dreams

Digital Dreams Games Team: Thijmen Bink, Roy van de Mortel, en Geert Nellen

Tijdens het maken van dit prototype was het wennen voor de mensen van Digital Dreams Games. Dit met name omdat ze daarvoor altijd Flash- en iOS games hebben gemaakt. Maar aangezien de Vita de meeste mogelijkheden heeft om zoveel verschillende vormen van data te delen zijn ze begonnen aan dit project. En niet veel later kwamen ze op de radar van Sony Computer Entertainment America. Sindsdien is alles in sneltreinvaart gekomen.

Sony heeft ervoor gezorgd dat er een volledige toewijding kon worden gegeven aan Metrico dankzij een Pub Fund ( Sony doet een voorfinanciering op basis van verwachte verkoopcijfers). Dit is dan ook een voortvloeisel uit de award die ze hebben gewonnen op de Indiepub. De Propeller Award van 2012 in de categorie “Best Design” heeft Sony ze de mogelijkheid gegeven om exclusief voor de PlayStation Vita te ontwikkelen. Hiermee heet Digital Dreams nog een nieuwtje. Ze zijn namelijk de eerste ontwikkelaar die exclusief voor de Vita op deze manier een game kan ontwikkelen dankzij Sony. Met de keuze voor Sony hebben ze ook de overweging genomen om de game niet te ontwikkelen voor de Nintendo 3DS.

Tijdens het korte interview hebben we de game nog even onder handen mogen nemen. Nadat je de eerste level redelijk bekend wordt gemaakt met de controles, en langzaam leert wat elke actie doet met een level, zul je al snel tegen de eerste obstakels aanlopen in de game. Je moet een staafdiagram groter laten worden, maar hij reageert nergens op. Uit frustratie om toch de sprong te maken van een lage staafdiagram val je in een gat. Plots wordt de staafdiagram 2 keer zo groot. En zo zitten er nog meer verassingen in de game waardoor je in eerste instantie soms niet weet wat je moet doen. Daarom is doodgaan soms zelfs nog een positief onderdeel in de game. Dit in tegenstelling tot de andere games die we tegenwoordig kennen. We gaan verder en merken dat naast dit alles het soms toch wel erg lastig wordt om het even snel te spelen. We hebben hem dan ook bij level 2 maar weggelegd.

metrico_concept_art3

Tijdens het gesprek gaf Roy van de Mortel aan dat dit juist nog maar het begin is van de ingewikkelde processen die de game met zich meebrengt. Zo zal er elk level een aantal functies worden toegevoegd waaronder bijvoorbeeld de mogelijkheid om de camera’s te gebruiken, de accelerometer en alle 3 de assen die de Vita kan berekenen. Zo zullen er in eerste instantie 6 levels komen voor Metrico met als aanvulling nog 3 levels als losse DLC. Op de vraag of er eventueel ook een co-op gedeelte wordt toegevoegd aan de game kwam nog geen duidelijk antwoord. De mogelijkheid is wel besproken, maar op dit moment zijn er geen concrete plannen. Een co-op lijkt in onze ogen nog wel de grootste uitdaging. Twee fanatieke gamers die door de kamer lopen om ze een sprong goed te krijgen en dit eventueel ook nog gelijktijding moeten doen.

Maar hoe leuk we de game ook vinden, helaas moeten we er nog even op wachten. De mannen van Digital Dreams Games zijn nog steeds hard aan het werk en maken zich op voor diverse beurzen in de VS en in Europa. Maar we hopen de game vanaf Q1 2014 eindelijk zelf op de Vita te kunnen spelen. Nog even afwachten, maar in de tussentijd zal ik mijn wiskundekennis weer bijspijkeren om de game een beetje makkelijker door te komen.

Mocht je ondertussen nog op de hoogte willen blijven van deze vernieuwende game, volg dan de laatste ontwikkelingen op Roy’s PlayStation Blog.

365Gaming dankt Roy van de Mortel en Digital Dreams Games voor het interview.