Het kind in mij komt naar boven als Sony de PlayStation 5 officieel doet aankondigen. Nadat mijn PlayStation 4 al mee gaat sinds 2014 zat ik vol smacht te wachten om de nieuwe console in mijn bezit te krijgen.

Door een pre-order op tijd te plaatsen heb ik met veel geluk op donderdag 19 november 2020 een Sony PlayStation 5 weten te bemachtigen. Na het vlotte afhalen in de winkel ging ik vol trots met mijn nieuwe aanschaf naar huis. De console verdiende een mooi plekje op de bijrijdersstoel. Het geheel heeft een redelijk gewicht, maar is degelijk verpakt.

Eénmaal thuis kon ik beginnen met de doos te openen. Bovenin de doos zitten alle instructiehandleidingen, je nieuwe DualSense controller, HDMI-, USB- en stroomkabel. Opvolgend komt de PlayStation 5 uit de doos en ik schrok, wat een groot apparaat. Ondanks de vele video’s die ik gezien had over de console moest ik toch even slikken bij het formaat ervan. Het design is een haat- liefdeverhouding, sommige zullen niet kunnen wachten tot er andere varianten beschikbaar komen en anderen vinden het witte wel wat hebben, je gaat bijna denken dat ze de kleurenschema’s maar zijn gaan wisselen met de Xbox.

Alles vluchtig aangesloten op mijn 4K televisie, die ik met voorbedachten rade al had gekocht, en ik hoor meteen het wel bekende piepje van de console, hij staat aan! Ik pak de nieuwe controller op en ik voel meteen dat de controller kwalitatief beter aanvoelt dan de oude PS4 dualshock 4 controllers. De achterkant is voorzien van fijne ruwe achtergrond (bij het kijken met vergrootglas zie je de iconische PlayStation symbolen staan). De DualSense controller is voorzien van haptic feedback, iets waar ik al persoonlijke ervaring mee had op het gebied van headsets en wat voor mij een hele vette toevoeging aan het gamen geeft. Ook is de controller voorzien adaptieve triggers, waarbij weerstand geboden kan worden om bepaalde dingen te simuleren, denk hierbij aan het spannen van je boog, trekkerweg van je vuurwapen of het kapot knijpen van een object. De DualSense controller heeft een ingebouwde microfoon en speaker, bekende touchpad en is voorzien van een USB type C aansluiting. Voor sommige fans is er misschien een teleurstelling doordat ze geen extra knoppen op de achterkant van de controllers hebben gedaan, mogelijk komt er later nog een “Pro” variant waarbij dit wel is.

Na het updaten van de firmware, inloggen met mijn gebruikersaccount en het instaleren van de gratis bijkomende game genaamd “Astro’s Playroom” is het tijd om te zien wat de console kan. De game is een vervolg op Astro Bot Rescue Mission, echter hoef je deze game niet gespeeld te hebben om dit te spelen. Astro’s Playroom is een 3D platform game die je kennis laat maken met alle aspecten van de nieuwe DualSense controller. Je gaat als Astro op avontuur om artefacten te verzamelen.

Tijdens het spelen van Astro’s Playroom komt de haptic feedback goed tot uiting, de zacht tikkende regen en het gevoel wat de controller afgeeft als je door de modder loopt of over ijs glijd geeft een immens gevoel. De controller geeft op deze manier een diepere game ervaring waarbij je het gevoel krijgt dat je in de game zit, het is als een 4D bioscoop ervaring. Mocht de haptic feedback niet iets voor jou zijn dan kan je dit natuurlijk uitzetten via het menu. De adaptive triggers is ook een goede toevoeging voor meer immersie tijdens het gamen. In Astro’s Playroom kan je voor munten, welke je in het spel doet verzamelen, en kunt spenderen in een gacha machine. Tijdens het omlaag trekken van de hendel voel je de weerstand van de trigger en dat je er echt doorheen moet drukken om de hendel compleet omlaag krijgt. Vervolgens vang je de bal uit de gacha machine en door rustig de druk op te bouwen met knijpen voel je het bal steeds meer kapot gaan. Als laatste wil ik nog benoemen dat er in de controller een ingebouwde microfoon zit, nu hoef je dus niet speciaal dit te kopen om met je vrienden te praten. Het voordeel is ook dat je tijdens het spelen hier in moet blazen om bepaalde voorwerpen aan de kant te krijgen en ook dit dus een toegevoegde functie heeft voor het spelen.

De enige bug tot nu toe die ik heb ondervonden was toen ik Assassin’s Creed Valhalla ging spelen dat ik geen dialogen kon horen. Na een vluchtig onderzoek bleek dit te komen doordat de PlayStation 5 automatisch staat op 7.1 surround sound en je de console in de stereo moet hebben zodat je het dialoog kan horen.  Of dit probleem nu uiteindelijk bij PlayStation of Ubisoft ligt, gelukkig is het vrij simpel op te lossen.

Als conclusie moet ik zeggen dat de PlayStation 5 mijn verwachtingen tot nu toe meer dan waar maakt. Het beeld is prachtig, de console is stiller dan de PlayStation 4 en de innovatie op het gebied van de controller is vernuftig te noemen. Mijn persoonlijke mening is dat, mits juist uitgevoerd, je games ook gaat beoordelen hoe de DualSense gebruikt wordt. Mocht je nog met smart zitten wachten tot jij de PlayStation 5 kan ophalen, vergeet dan vooral niet Astro’s Playroom te spelen zodra je hem binnen hebt. Mochten ze ooit een kleinere versie maken is het eventueel wel interessant om die te halen, mits je het niet erg vind om zo’n grote console te hebben.

Review geschreven door crew-lid Paul.

Review - PlayStation 5 + Astro's Playroom