Wie herinnert zich nog het moment dat Collin McRae Rally voor het eerst in jou Playstation 1 of PC werd gestopt? Voor mij was dit een revolutionair moment. Race games, en dan rally in het bijzonder, werd toen door Codemasters naar een hoger niveau getild. Daarnaast wisten ze dit vast te houden met de delen die daarop volgden. Het hoogtepunt was voor mij persoonlijk dan wel deel vier, die ik echt helemaal kapot speelde op PC. En toen kwam, na het tragisch overlijden van deze race legende, een eind aan deze geweldige serie. Laten we even een minuut stilte houden om stil te staan bij alles wat er toen verloren ging.

Want naast het feit dat we een geweldig coureur en persoon verloren, raakte we ook een geweldige game serie kwijt. Nu had Codemaster er smakeloos voor kunnen kiezen om meteen een serie te beginnen van een andere rally coureur maar gelukkig deden ze dit niet! Ze kozen ervoor een andere weg in te slaan en Gymkhana een kans te geven in de Dirt serie. Niet alle fans waren hier even blij mee, maar ik zelf kon deze serie wel waarderen.

En nu zijn ze terug! En na flink wat uren spelen kan ik alvast verklappen dat Codemasters het nog steeds kan. Al meteen bij de start van de eerste race voelde ik de figuurlijke steentjes onder mijn wielen weg spatten, worstelde ik om grip in de eerste bocht, triomfeerde ik met een mooie handbrake slide in de tweede bocht om vervolgens op een rotsblok te klappen en snoeihard het ravijn in te kletteren.

En zo hoort het ook te zijn in een goede rally game. Niks mag eenvoudig zijn of vanzelfsprekend zijn. Maar laat ik eerst wat meer vertellen over wat er allemaal mogelijk is in deze nieuwe rally game. En dan beginnen we met het belangrijkste onderdeel, ik heb het dan natuurlijk over de carrière mode. Hier zal jij als coureur beginnen aan een carrière binnen deze race klasse. Je zal in unieke oude iconen uit de rally sport starten in de open klasse. Niet omdat de moderne auto’s er niet zijn, maar omdat je ze simpel weg niet kan veroorloven.

Je zal jezelf moeten bewijzen in drie verschillende onderdelen. Namelijk de “normale” rally, de Hillclimb en de Rally cross. Wanneer de open class behaalt is zal je een niveau om stijgen naar de clubman class en zo verder. Dit klinkt overigens eenvoudiger dan dat het is. Zo zal je wagen in het begin namelijk een standaard model zijn en totaal niet competitief zijn tegenover de tegenstanders. Gelukkig ben je in staat om een team van engineers samen te stellen die tegen een vergoeding data verzamelen en je wagen repareren. Na het voltooien van een rally zullen ze aan de hand van de verzamelde data jouw wagen gaan upgraden. Ook verdien je een paar leuke centen, na aftrek van de gereden schade, die je weer kan gebruiken om nieuwe bolides aan te schaffen.

Naast deze klasse maakt het online racen ook een groot deel uit van de carrière mode. Hier valt dan ook veel geld te verdienen. En de centen zal je hard nodig hebben, aangezien de wagens die je zo graag wilt hebben tamelijk onbetaalbaar blijken te zijn. De leukste online mode is wat mij betreft toch wel de challenges waarbij je in dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse events je naar de top kan werken. De dagelijkse challenges bestaan altijd uit één stage waarbij je één kans krijgt om de beste tijd neer te zetten. Een dag later word je dan financieel beloond voor jouw prestatie. Dit zorgt voor een leuke afwisseling tijdens de single player races.

Nu kan ik veel dieper ingaan op alle modi’s die er zijn maar eigenlijk spreken deze verder voor zich en kan je zowel single player als multi player alles doen wat je mag verwachten van een race game. Als extraatje is het mogelijk om via Racenet een Costum Championships te creëren om het vervolgens tegen je vrienden op te nemen. Ik ga liever even wat dieper in op de realisme die Dirt Rally bied.

Dit gaat namelijk erg diep en is in mijn ogen ook de voornaamste rede waarom deze game zo enorm goed is. Het is mogelijk om diverse hulpmiddelen aan te zetten waarbij je gereduceerd word in de vergoeding na een race, maar ik ga er even van uit dat alle hulpmiddelen uitgeschakeld zijn. Dit is namelijk hoe deze rally game het beste tot zijn recht komt.

Elke auto heeft echt zijn eigen manier van rijden. Zo zal de éne bolide zonder handrem bijna geen bocht door te krijgen zijn en glij je continu met flinke onderstuur de bocht uit, terwijl de andere bolide juist zover uit breekt in een bocht dat je uiteindelijk achterste voren uit de bocht komt. Je zal dus echt je bolide moeten leren kennen en subtiel met gas, handrem en gewone rem om moeten gaan.

Hetzelfde geld voor de tracks waarop je rijd. Zo zal elke ondergrond realistisch aanvoelen. Op ijs is het maar moeilijk om tractie te vinden, terwijl op je op het asfalt echt het gas flink open kan gooien. Rijd je op het zand dan zal je een flinke stofwolk achter laten en een diepe plas zorgt weer dat je even niks ziet doordat je voorruit volledig dicht slaat. Gelukkig weet je collega naast je precies te vertellen wat er komt. Hit is dan ook echt erg belangrijk om hier goed naar te luisteren.

En dan is daar ook nog de schade, een lekke band is kun bijvoorbeeld makkelijk op lopen en zorgt ervoor dat je stapvoets naar de finish moet rijden. Je kan er voor kiezen je auto even aan de kant te zetten om het te repareren maar de tijdstraf die daar voor staat is erg hoog. Hetzelfde telt ook wanneer je van de track af vliegt. Je kan terug worden gezet maar dit kost je seconden op je eindtijd. Elke schade die je oploopt hebben echt invloed op je handeling. Tussen stages door kan je gelukkig wel je engineers flink laten zweten om crusiale onderdelen te laten repareren. Maar ze zijn beperkt de tijd, dus de keuzes die je maakt zijn erg belangrijk. Zodra je in hogere cups terecht komt speelt de afstelling van je bolide ook een steeds grotere rol. Ondanks dat dit simpelweg een aantal schijfknopjes zijn zal je merken dat het een wereld van verschil maakt.

We hebben dus toffe, uitdagende gameplay, goede controls, en veel mogelijkheden. Maar hoe zit het dan met de sounds en de graphics? Ook hier worden we niet teleurgesteld. Waar mijn mond echt van open viel was toen ik tijdens mijn eerste race aan remde voor een bocht en de remmen echt zo realistisch begonnen te piepen afhankelijk van de rem druk die ik gebruikte. Maar ook bijvoorbeeld dat je na een flinke crash je uitlaat hoort rammelen. En dan de geluiden van de verschillende bolides. Gewoon fantastisch. Dit zorgt echt voor een extra dimensie waarbij je nog meer de game ingeslurpt word.

Ook de graphics zijn zeker niet slecht. Zodra je vanuit je wagen door je voorruit de wereld bekijkt ben je echt verbluft. Het ziet er allemaal zo wonderschoon uit. Wel moet ik zeggen dat ik bij het bekijken van een replay iets minder onder de indruk was, maar dat is maar een detail die wat mij betreft niks afdoet aan de game.

Het mag duidelijk zijn dat Dirt Rally een waardige opvolger is van de rally reeks die Codemasters tot dus toe heeft uitgebracht. Ondanks dat het niveau erg hoog is en skills zeker nodig zijn blijft het heerlijk om weer in de auto te stappen na een flink gefaalde race.

Het balans tussen het verdienen van geld en de prijs die auto’s kosten had iets beter gekund en hetzelfde geld voor de graphics tijdens replays. Maar dit zijn gelukkig de enige minpunten wat mij betreft en doet niks af aan de game zelf.

Zoek je dus een echte rally sim die je velen uren zoet gaat houden maar waarbij je niet in oneindige menu’s bezig bent met afstellen en dergelijke, dan moet je deze titel echt gaan spelen. Ik durf te zeggen dat Dirt Rally de beste rally game ooit is en dat Codemasters zelfs zichzelf heeft overtroffen.

Review – Dirt Rally
  • Perfect gevoel van de controls
  • Erg veel uren speelplezier