Al eerder konden jullie bij ons reviews lezen van Kiarosoft games die naar de Switch waren gekomen. Het ging toen onder andere om Dungeon Village en Game Dev Story. Inmiddels kunnen we er weer een titel aan toevoegen genaamd Grand Prix Story. Nu berust deze game ook weer grotendeels op dezelfde formule en dus zal ik deze review dan ook kort houden.

Voor mij persoonlijk is het geen enkel probleem dat deze titels allemaal op dezelfde formule gebouwd zijn. Ik vind het namelijk heerlijk om dit soort games te spelen. Voor ik daar op verder ga zal ik eerst een beknopt vertellen waar het in dit spel allemaal om draait.

In Grand Prix Story begin jij met een heel klein race team en heb je als doel om uiteindelijk de top te bereiken. In het begin werk je vanuit een schuurtje met een klein team en zeer beperkte middelen. Maar gaandeweg zal je nieuwe tools tot je beschikking krijgen en ook steeds betere coureurs, monteurs en natuurlijk een veel grotere werkplaats.

Er zijn een aantal zaken belangrijk om je doel te bereiken. En het eerste is natuurlijk geld. Dit verdien je door races te rijden, maar je hoofdbron van inkomsten komt toch wel voort uit goede sponsoren. Hoe verder je komt, en hoe beter je resultaten zijn, hoe meer je bij je sponsoren verdiend. Ook zal je steeds betere sponsoren ontmoeten. Daar waar je in het begin nog de dollars bij elkaar moet schrapen zal dit steeds makkelijker zijn en totaal geen belemmering meer worden.

Een ander aspect zijn research punten. Deze zijn een stuk lastiger te verkrijgen en wellicht is dat nog wel belangrijker dan het geld. Tijdens races zal jouw coureur/coureurs research punten verzamelen. Maar ook tijdens het repareren van je auto’s of bij het ontwikkelen van nieuwe dingen willen ze nog wel eens te voorschijn komen. Met deze punten kan je jouw team aan het werk te zetten om nieuwe onderdelen of auto’s te ontwikkelen, maar ook kan je er bestaande auto’s of onderdelen mee verbeteren. Ook worden deze punten gebruikt om jouw crew te levelen waardoor zij steeds succes voller zullen zijn in het ontwikkelen. Juist doordat deze punten op zoveel vlakken gebruikt worden zal je er nooit genoeg van hebben.

Het racen ansich is tamelijk eenvoudig. Nadat je een race hebt geselecteerd zal je een aantal weken hebben ter voorbereiding. Dan volgt eerst een kwalificatie ronde waarin je start positie word bepaald, gevolgd door de race zelf. Je hebt hier eigenlijk geen invloed op. Alles hangt af van hoe goed jou coureurs en wagens zijn. Zeker in het begin zal je niet de illusie moeten hebben de race te winnen.

Naast de auto spelen ook de onderdelen een grote rol. Zo heeft elke auto een aantal slots waar je onderdelen kan installeren. Om een voorbeeld te noemen kan je bijvoorbeeld off-road banden onderzoeken en deze vervolgens installeren. Iets wat onmisbaar is tijdens een off-road race. Het zelfde geld voor ijsbanen en noem maar op. Maar ook kan je hier een dikke V10 motor plaatsen, of juist kiezen voor carbon remmen. Het is aan jou om hier het juiste balans te vinden om zo races of zelfs Grand Prix te winnen.

Ja, inderdaad! naast de losse races zijn er ook Grand Prix’s te verrijden. Hierin zal jij in een serie races moeten zorgen met de meeste punten te eindigen. Tussen elke race heb je een aantal weken om je wagen te repareren en te prepareren.  Naarmate je deze Grand Prix’s wint zal je een steeds betere hoofd kwartier krijgen waardoor je ook steeds meer crewleden en -wagens kan aanschaffen.

Ik gaf al aan dat deze review kort zou zijn, de rede hiervoor is dat deze game in de basis exact hetzelfde is als de bovengenoemde andere games. Tuurlijk kan je in Dungeon Village je eigen dorp bouwen wat in deze game niet kan, en heeft Game Dev Story weer andere eigen aspecten. Maar grafisch is het een exacte kopie, de menu’s en interface zijn exact het zelfde en ook het idee achter hoe je geld en research punten verdiend zijn identiek.

Om deze rede ga ik bij deze game een lagere score geven. En begrijp me daarin niet verkeerd, ik hou echt van deze games en voor mij is dit deel ook weer enorm verslavend en vind ik het zijn geld dik waard. Maar nu na een aantal van deze games gespeeld te hebben word het ook wel eens tijd voor serieuze vernieuwing. En daarbij hoeft echt niet afgestapt te worden van de huidige formule, maar bepaalde nieuwe toevoegingen worden in mijn ogen nu wel noodzakelijk om het interessant te houden voor de terugkerende speler.

Ik hoop dan ook dat Kiarosoft hier hard mee bezig is om met nieuwe games naar de Switch te komen die in de basis op de zelfde formule rusten maar daarin veel vernieuwender en uitgebreider worden. Ondanks dit min punt blijft ook deze game bij mij in het lijstje staan van favoriete games op mijn Switch!

Review - Grand Prix Story
  • Lekker verslavend
  • Simpel vermaak