HelldiversVan software ontwikkelaar Arrowhead Studios (bekend van o.a. Magicka) komt een spel met een hele andere setting. Een SciFi top-down squad shooter. Als elite soldaat van de ‘Helldivers’ eenheid is het jouw taak de Super Aarde te beschermen tegen het kwaad uit het universum. Al een tijd geleden had ik al van deze titel gehoord, en aangezien ik niet vies ben van een top-down shooter leek het mij een mooie reden om dit spel eens te gaan spelen.

Het verhaal

Het spel speelt zich af rondom Super Aarde waar een samenleving bestaat die door de regering democratische sterk onderdrukt wordt. De regels tussen leger en overheid regels zijn vervaagd. Verwikkeld in een oorlog die de Super Aarde aan het verliezen is, ligt de laatste hoop nu bij de ‘Helldivers’. Als lid van deze elite eenheid bescherm je de Super Aarde, en voer er missies voor uit om zo invloed te verspreiden over de andere planeten. Samen met je teamgenoten vecht je op de oppervlaktes van deze planeten.

De uit te voeren missies zijn uiteenlopend, een gebied veroveren, informatie afleveren op een bepaald punt, vijandelijke nesten vernietigen etc. De laatste missie is altijd van de planeet af zien te komen door een extractiepunt te bereiken en het luchtschip op te roepen. Tijdens de missies kun ook informatie (monsters nemen) oprapen om zo meer te weten te komen over de bewoners en omgeving.

Genoeg te doen!

Na het afronden van een missies (succesvol of mislukt) ontvang je ervaringspunten waardoor je in rang stijgt. Nieuwe wapens unlock je per nieuwe rang. Ook krijg je ook onderzoekpunten waarmee kan investeren in het verbeteren van je uitrusting. Een voltooide missie ook extra invloed op voor de Super Aarde.

Meet your opponents!

De vijanden zijn verdeeld over drie stelsels:

• Bug Homeworld
  • Cyborg Homeworld
  • Illuminate Homeworld

Ieder van deze vijanden vereist weer een andere tactiek en aanpak om ze te kunnen verslaan. De Cyborgs zijn bijvoorbeeld zwaar bewapend en kunnen je ook op afstand beschieten, de Bugs daarin tegen zijn meer gericht op een closecombat gevecht en hebben de beste pansers en bewegen  sneller.

Homebase

Als je het spel start kan kiezen om de training te volgen, dit is zeker aan te raden zodat je goed leert hoe de controls in elkaar zitten en hoe je de wapens kan gebruiken. Hierna ben je klaar voor het echte werk!

Trainen!

Je start op een ruimteschip wat als je basis fungeert. Hier heb je een aantal consoles waar je acties kan uitvoeren. Je kan nieuwe wapens kopen en selecteren, De centrale database raadplegen met alle informatie over de vijanden die je bent tegengekomen. Vanuit dit schip kan je ook deelnemen aan een spelsessie van een andere speler. Centraal staat het console waar je een sterrenstelsel of planeet kan kiezen. Per planeet heb je een x-aantal missies die je kan kiezen. Nadat je de missie hebt gekozen kan je in een capsule stappen die je naar de gekozen planeet brengt. Je krijgt de keus welke wapens je wilt meenemen. Ook kan je zelf bepalen waar je ergens land op de planeet.

Kies je wapens

Wapens en Stratagems

Elk lid van de eenheid heeft een primair en een secundair wapen, ook een aantal granaten zitten bij  je standaard uitrusting. Naast deze wapens kan je ook wapen perks vrijspelen. De laserscope is een van de perks die je standaard al krijgt. De wapens variëren van assault rifle, shotguns, lasergun, plasmagun etc.

Wapens genoeg

Een belangrijk onderdeel van het spel zijn de Stratagems. Dit zijn wapens die je tijdens een missie kan oproepen via een airdrop. Vooraf dat je een missie begint kies je vier van deze Stratagems. Hiermee bepaal je ook wat voor rol je gaat spelen, defensief, aanvallend of een combinatie van die twee. Een Stratagem kan vanalles zijn: automatische geschut torens, zware wapens, airsupport en nog vele anderen.

Nieuwe Stratagems kan je gedurende het spel unlocken of door middel van onderzoek uitbreiden en sterker maken. Er zitten zelfs Stratagems tussen in de vorm van voertuigen zoals een Mech!

Ook mechs aanwezig!

De Stratagems kan je tijdens de missie oproepen door de L1 ingedrukt te houden en een toetscombinatie uit te voeren met het analoge D-Pad. Zodra je deze goed hebt uitgevoerd kan je de Stratagem neergooien waarna een teller afloopt en via een airdrop de gekozen Stratagem aflevert. In de tijd dat je de Stratagem in je handen hebt, kan je niet meer je eigen wapens afvuren alleen maar rondlopen.

De Stratagems moet je strategisch inzetten, ik gebruik bijvoorbeeld in een gebied wat ik moet veroveren altijd een automatische geschut toren, om zo de aanstormende vijanden snel te vernietigen. Het innemen van een gebied kost namelijk tijd, je ziet eens tijdsbalk teruglopen bij het gebied wat je moet veroveren. De vijanden kunnen de Stratagems uiteraard ook aanvallen en vernietigen.

Friendly fire!

Tijdens de gevechten kunnen je medespelers geraakt worden door eigen wapenvuur. Ook kunnen ze dus ook worden neergeschoten door de eigen Stratagems. Dit maakt het spel wel een stuk uitdagender doordat je niet in de wilde weg aan het rondschieten kan gaan.

Je hebt wel de mogelijkheid om dekking te zoeken door te gaan liggen zodat je niet geraakt kan worden. Een airdrop kan de spelers (en vijanden) ook doden, oppassen dus waar je deze spullen inzet en hou de timers goed in de gaten! Dit kan overigens wel voor hilarische momenten zorgen! Zo was ik met een aantal spelers aan het eind van een missie, het luchtschip wat ons moest komen ophalen lande exact op de plekken waar wij in dekking lagen… resultaat: allemaal dood! Gelukkig dat er nog een speler op het laatste moment aan het gevecht werd toegevoegd, en dat hij nog in staat was om in het luchtschip te stappen zodat de missie alsnog met succes werd afgerond.

Een gewonde speler kan je helpen opstaan, dit scheelt tijd. Als je zelf bent neergeschoten kan je door snel op de X te drukken proberen op te staan… Je kan nog wel je secundaire wapen afvuren op een vijand als je op de grond ligt. Nadat je dood bent gegaan kan een andere speler je weer terughalen. Dit werkt op dezelfde manier als het activeren van een Stratagem.

Multiplayer

Het spel is solo te spelen maar dan kom je niet ver! Je zal al heel snel met andere online spelers gaan samenspelen, dit kan lokaal of online. Dan pas komt deze game tot zijn recht! Doordat je erg nauw moet samenwerken ben je pas in staat om de horden met vijanden te stoppen en te verslaan.

Attack!

Een Helldiver squad kan overigens uit maximaal 4 spelers bestaan. Tijdens het spelen kan je met elkaar praten via een headset met microfoon, of via het D-Pad kan je korte commando’s geven. Andere spelers kunnen op elk willekeurig moment aan jouw missie deelnemen.

Helldiver Squad

Galactic Campagne

Door het spelen van Helldivers neemt elke speler in de wereld deel aan een wereldwijde meta campagne onder de naam de Galactische Campagne. Bij iedere planeet die wordt uitgespeeld wordt de voortgang geupload en dient als bijdrage aan de Galactische Campagne.

Van tijd tot tijd, zal de vijand proberen om een tegenaanval uit te voeren, bij dit evenement moet je een stad op een planeet proberen te verdedigen tegen binnenvallende vijanden. Deze evenementen geven dubbele ervaring punten. Als het niet lukt om de planeet te verdedigen dan verliest men deze regio. Elke Galactic Campagne duurt 4 tot 6 weken. De moeilijkheid van de campagne is afhankelijk van de prestaties van de het resultaat van de spelers in de vorige campagne.

Hectisch

Zodra je contact hebt gemaakt met de vijanden op een planeet worden de andere snel gealarmeerd, het gevecht gaat dan pas echt beginnen! En je wordt van alle kanten snel aangevallen. Hierdoor ontstaan vaak hele hectische gevechten, het overzicht verlies je vrij snel in dit soort grote gevechten. Zeker als ook wat teamgenoten zijn gesneuveld wordt de druk alleen maar groter: overleven of je teamleden recoveren?? Wat men ook vaak vergeet is dat terugtrekken ook een goede optie is op sommige momenten, zeker als je ammo bijna op is en je een resupply wilt aanvragen..

Zeker op de wat moeilijkere missies wordt het vaak een zooitje als men niet goed samenwerkt, als er niet met elkaar wordt gecommuniceerd of een duidelijke aanpak wordt gehanteerd zal de missie snel falen, men leert er natuurlijk weer wel van.

Grafisch zeer mooi

Grafisch dik in orde!

Het spel ziet er erg verzorgd uit! De presentatie en muziek zijn goed gemaakt, er worden goede geluidseffecten gebruikt en grafisch ziet het er gelikt uit! De animaties zijn gedetailleerd en lopen vloeiend. De karakters zijn erg gedetailleerd gemaakt. De controls zijn ook prima ingedeeld, en zijn erg snel te leren. Je beweegt door middel van de linker stick, en richt met de rechter stick. Je kan lopen, rennen, melee aanval uitvoeren en dekking nemen door te gaan liggen.

Drie voor de prijs van een!

Het spel is een cross-buy titel, wat inhoud dat wanneer je dit spel koopt voor bijvoorbeeld de Playstation 4, je de Playstation 3 en Playstation Vita versie erbij krijgt. Persoonlijk vind ik Helldivers erg goed uit de verf gekomen, het is geen gemakkelijke game en leunt zwaar op samenwerken. Zeker dan is het een zeer vermakelijk spel. Zelf ben ik nog benieuwd hoe het spel op de Vita speelt. Van mij krijgt het spel een 7.5!

Review - Helldivers
Lekkere snelle shooter
  • Grafisch mooi!