Ik heb altijd een voorliefde voor games waar de jeugd nog wat van kan leren. Minecraft geeft kinderen ruimtelijk inzicht en stimuleert de creativiteit, Farming Simulator maakt je enthousiast om boer te worden en Sim City leert je hoe complex onze samenleving wel niet is en hoe belangrijk jouw rol daarin is.

Helaas groeit de jeugd nu vooral op met het idee dat alles maar moet kunnen en ze altijd hun zin krijgen. Logischerwijs betekent dit dat binnen 10 jaar onze gevangenissen bomvol zitten. Gelukkig is Team17 met een oplossing gekomen daarvoor: The Escapists. Deze game leert je namelijk ontsnappen uit een gevangenis!

Prison Blues
The Great Escape was er in 1963, 1994 bracht ons The Shawshank Redemption en in 2004 kwam de serie Prison Break uit; En vergeet natuurlijk O Brother, where art thou? niet!. Onze geschiedenis zit vol met films en series over het ontsnappen uit gevangenschap. En dat is niet zo raar, want als klein kind sluiten je ouders je op in een bed met tralies.

Daarom mag je in The Escapists ontsnappen uit zes verschillende gevangenissen. Dat doe je van bovenaf in 2D perspectief. Nadat ik een poppetje met de naam Bas had aangemaakt werd ik wakker in mijn bed. De teller zei dag 1 en ik moest aanwezig zijn bij het ochtendappel.

Daar stond de Baas van de bewakers die ons gevangenen vertelden wat er vandaag ging gebeuren; Een inspectie bij twee van de gevangenen en verder het vaste ritme: ontbijt, arbeid, lunch, sporten, douchen, avondeten, slapen. Daar had ik niet zo’n zin in dus ik dook direct al de gymzaal in. Lekker sporten en sterker worden, af en toe wat eten om energie te krijgen en door tot in de late uurtjes.

Bleek alleen dat ik het avondappel gemist had. Alle bewakers op zoek naar mij en ik werd in de isoleercel gegooid voor drie dagen. Juist ja. Weet je wat, ik zal me in ieder geval wat meer gaan houden aan de tijdsplanning…

Man of Constant Sorrow
Het strakke schema waar je je aan moet houden is niet het enige waar je rekening mee moet houden in The Escapists; Hoe de bewakers en je medegevangene over je denken is nog veel belangrijker. Val je in de smaak bij ze dan loopt alles een heel stuk soepeler dan wanneer je een aantal vijanden hebt gemaakt.
Ik ben de eerste potjes onzorgvuldig om gegaan met mijn acties en dat zorgde er voor dat ik bijna elke dag de ziekenboeg werd ingeslagen. Door een afgelegen gang lopen was er niet meer bij voor me in die playthrough en in de ogen van de bewakers was ik vaker de boosdoener ook al was ik degene die werd aangevallen.

De tweede poging ging al een stuk beter. Ik was in de vrije uren veel aan het sporten en probeerde geen vuile klusjes op te knappen waar ik anderen mee in het harnas zou jagen. Ik hield me netjes aan de uren en deed braaf de verplichte taken. Vanwege dat ik in goede smaak viel bij de bewakers besloot ik een paar pogingen te doen om uit te vinden hoe ik kon ontsnappen.

De eerste poging, via de luchtroosters, mislukte de volgende ochtend omdat ik was vergeten mijn sporen uit te wissen. De game hielp me wel: Ik had een nep luchtrooster van papier maché moeten maken zodat het niet opviel dat ik aan het ontsnappen was.

De tweede poging ging beter maar ik was wat te enthousiast en had al snel de hele gevangenis over me heen omdat ik een groot gat in de muur had achter gelaten. Bij de derde poging slaagde ik er in om overdag een muur bijna kapot te maken, ’s nachts een pop in mijn bed te leggen en in het uniform van de bewakers te ontsnappen via het gat in de muur en daarna een gat in het hek te maken.

Jailhouse Rock
De volgende gevangenis was een heel stuk ingewikkelder en precies dat is waar The Escapists zijn leuke gameplay vandaan haalt. Ik had speciale spullen nodig en moest hiervoor handelen met de andere gevangenen. Hiervoor moest ik geld hebben en dus klusjes doen.

Elke dag braaf je gevangenistaken doen, zoals de was, schoonmaak, of het drukken van kentekenplaten, geeft je al een zakcentje, maar via de andere gevangen verdien je meer. Voor hun moet je opdrachten uitvoeren zoals iemand in elkaar slaan, een afleiding veroorzaken tijdens het eten of speciale spullen regelen.

Je kan in The Escapists spullen maken, zoals wapens en gereedschap om te ontsnappen. Denk hierbij aan een sok met een flink stuk zeep er in om iemand neer te meppen en een zelfgemaakte schep om je naar buiten te tunnelen.

Spullen craften, opdrachten uitvoeren en ontsnappen begint simpel maar krijgt per nieuwe level een grotere complexiteit. Het is vooral een trial en error speelstijl, waar keer op keer proberen de manier is om tot een succesvolle ontsnapping te komen.

Murder was the Case
Niet iedereen zit in de gevangenis omdat ze de nieuwste iPad gestolen hebben. Een aantal van de gevangen in The Escapists hebben een kort lontje en dat kan na een tijdje best op je zenuwen werken; De game is namelijk niet altijd even lekker met de controls. Vaak is het oppakken van je lunch dezelfde knop als het meppen van de persoon naast je. En dat heeft meer consequenties dan een kleine ruzie.

Telkens als je neergaat worden alle verboden items uit je zakken gehaald en dat betekent best vaak dat je je spullen kwijt bent door een dom foutje. Een niet gekochte schroevendraaier, waar je 4 opdrachten voor hebt moeten doen, is dan direct weg. Alternatief zou zijn om deze op te slaan in je cel, maar dat is omslachtig en een groot risico bij een cel doorzoeking.

Clunky, zou een goede term zijn voor de besturing. Vaak gaat het goed maar soms is het vreselijk irritant. Dat gecombineerd met de trial and error gameplay, maakt een grote misser in de game duidelijk: Er is geen handig save systeem. De enige manier om te saven is als je ’s nachts gaat slapen. Elke fout die je maakt heeft als consequentie dat je uit de game mag en opnieuw het level mag laden. En dat is zeker in het begin enorm irritant.

Zodra je heel veel dingen geprobeerd hebt komt de kracht van The Escapists naar boven en kan je echt van de game gaan genieten. Als alle kleine dingetjes goed samenvallen en je tot in de puntjes geplande masterplan tot een succesvolle ontsnapping leid zit je met een grote glimlach te gamen.

Denk aan een aantal omgekochte gevangenen die het avondappel verstoren, zodat jij het kantoor van de bewakers in kan, en in hun uniform de poort uit kan lopen met de sleutel die je twee dagen ervoor gestolen hebt. Op dat soort momenten laat Team17 zien dat The Escapist een erg vermakelijke game is.

Eindconlusie
Eigenlijk is The Escapists gewoon een hele leuke game. Ja, hij is soms irritant en het voelt in het begin repetitief aan (en de achievements weerspiegelen dat helaas), maar na een tijdje komt de ware aard naar van de game naar boven: Geweldige plannen bedenken, deze tot in de puntjes uitwerken en plannen en uiteindelijk ontsnappen uit een maximum security prison!

Toch vind ik dat Team17 iets meer moeite had kunnen besteden aan de game iets meer vergevend te maken. Een verkeerd gemikte druk op de knop of een bewaker die je van buiten het scherm ziet moet er niet voor zorgen dat ik het spel opnieuw moet laden. Het lijkt alsof ze te weinig tijd besteed hebben aan laten het playtesten van de game door kritische spelers.

Maar de game daagt me uit sneller te ontsnappen en nieuwe methodes te vinden, heeft een unieke gameplay en is uren vermaak voor Zondag op de bank. Een perfect resultaat kost veel pogingen en loopt helaas vaak mis omdat de game je onbedoeld tegenwerkt.

Trouwens: Als de game met een patch nog gefinetuned wordt verdient ie gewoon een lekkere dikke 8!
Kan je tegen een beetje stress dan is er geen reden om deze game niet te kopen

Review - The Escapists
The Escapists is een originele game met genoeg vermaak om het te blijven proberen. De game had wel wat meer gefinetuned mogen worden. The Escapists bied je uren plezier en uitdaging maar werkt vaak flink op je zenuwen.
Verdict7
+ Punten
  • Plannetjes smeden om te onstappen
  • Het gevoel als je hele plan goed gaat!
  • Uren vermaak
- Punten
  • Clunky besturing
  • Veel Trial and Error zonder saves
  • Onvergevend als je een fout maakt
7Verdict