Tijdens de Gamescom was het voor mij persoonlijk een verademing dat de pixel art een beetje leek te verdwijnen. Niet omdat ik deze art style niks vind maar omdat we er de afgelopen tijd helemaal in verstikt zijn. Voor sommige games blijft het erg passend en een meerwaarde, maar voor veel andere games zie ik niet in waarom er nog vastgehouden word aan deze style. Deze week ging ik met Warlocks vs. Shadows aan de slag. De ontwikkelaar Frozen District besloot voor deze game dan ook volledig te gaan voor de pixel art. Of dit geslaagd is ga ik jullie vertellen.

Warlocks vs Shadows

En dan wil ik beginnen met het verhaal aangezien deze kort en weinig bijzonder is. We komen terecht in een wereld die gedomineerd word door Shadows. Krachtige en diverse wezens die op dood en verderf uit zijn. Het is aan ons om een Warlock te kiezen die bij onze speel style past om deze monsters voorgoed te laten verdwijnen van deze wereld. En hoe simpel dit ook klinkt zo lastig is het als je besluit om deze game als single player te spelen.

Deze actie-RPG platformer is namelijk niet echt gericht op een single player ervaring maar vooral op Co-op en multi-player.  Maar daar kom ik zo even op terug. Zoals ik al zei is het aan ons om een Warlock te kiezen die bij ons past en om te beginnen kunnen we kiezen uit vijf zeer verschillende vechtersbazen. Ik probeerde ze alle vijf en merkte dat de ene Warlock beter past binnen deze game dan de andere en dat is los van de speel style die bij je past. Elke Warlock beschikt namelijk over vier verschillende krachten. Ik koos ervoor om aan de slag te gaan met Anya die beschikt over 4 verschillende ijs aanvallen.

We krijgen eerst een korte tutorial waarin we leren welke krachten deze character bezit en hoe je ze kan gebruiken. Na deze tutorial komen we in de eerste wereld terecht waarin we in een aantal levels een flink aantal waves van de Shadows moeten zien te verslaan. In het begin is dit goed te doen maar al snel word het toch aardig lastig.

Gelukkig krijgen we random diverse items bij het verslaan van de duistere wezens die ons helpen. Denk hierbij aan betere wapens of uitrusting maar ook aan health elixers. Daarnaast kunnen we flink muntjes looten die we weer kunnen gebruiken om nog betere items te kopen. Is dit niet voldoende om sterk genoeg te worden dan mag je bij elke level die groeit één van je aanvallen upgraden.

Na een flink potje hakken komen we dan bij een ultiem eindbaas gevecht die best uitdagend is. Verslaan we deze eindbaas dan speel je een nieuwe character vrij en mag je verder gaan in de volgende wereld. Op deze manier kan je het totaal aantal Warlocks op tien brengen. Echter als je voor een andere Warlock kiest zal je de single player opnieuw beginnen voor deze character.

Als we dan even naar de controls kijken dan zal je snel merken dat dit prima aanvoelt en lekker intuïtief speelt. Wij speelde zelf met de Xbox controller en de enige aanmerking die ik er op heb is het springen dat je zowel met  de rechter trigger kan doen als met het knuppeltje. Dit zorgt er onbedoeld voor dat je soms zal springen terwijl dit niet de bedoeling is.

Ik had het er al even over dat deze game vooral bedoelt is voor Co-op en MP ervaringen en dat is terug te zien in de single player. Ondanks dat het niveau namelijk niet erg hoog is zal je snel merken dat je character gewoon niet sterk genoeg is. Gelukkig hebben we dan de Horde mode waarin we een oneindig aantal waves voor de kiezen krijgen en daar onze character kunnen laten levelen.

Dit betekent alleen wel dat je dus flink geduld moet hebben en je door repetitieve gameplay heen moet worstelen en dat is waar ik een beetje begon af te haken. Het lukte me namelijk niet om online een match te vinden en had ook even niemand voorhanden om een potje local Co-op te doen. De enige andere optie is dus een uur lang het zelfde te gaan doen om weer iets sterker te worden om verder te kunnen.

En toch denk ik dat velen liefhebbers van dit genre er wel plezier van kunnen hebben zodra de MP beter gaat werken. Naast de gameplay hebben we dan natuurlijk nog de pixel art en de muziek en geluid effecten. Dit laatste is dik voor elkaar. De geluid effecten en de toffe muziek passen perfect bij de game. Helaas kan ik dit niet zeggen over de grafische style. Ik begrijp echt niet waarom hiervoor gekozen is. De game lijkt gewoon niet lekker uit te komen in deze pixel art en schreeuwt gewoon om een toffere artistieke eigen style. En ik zeg dit niet omdat ik de pixels niet meer kan zien. Tuurlijk zullen er gamers zijn die het wel kunnen waarderen maar ik denk dat de meeste gamers het met me eens zullen zijn dat het zoveel toffer zou zijn geweest als hier voor een andere style zou zijn gekozen.

En dat brengt ons dan bij ons eind oordeel. Het eerste wat ik dan wil benadrukken is dat ik de game niet erg vernieuwend vind. Ik heb al velen vergelijkbare games gespeelt en dan moet je dus echt met iets bijzonders komen om er uit te springen. Helaas kon ik dit niet ontdekken.

Ook de grafische style wist mij niet te overtuigen. Sterker nog, het stond mij een beetje tegen en ook op dit vlak kon Warlocks vs Shadows mij niet overtuigen.

Hoe anders is dit als het gaat om de controls en de geluid effecten. Hier scoort de game namelijk erg goed en zeker wanneer je de Co-op mode ten volste benut dan zal je er veel lol mee beleven. De geluid effecten weten dit dan ook alleen maar te versterken. En hier moet deze game het dan ook van hebben naar mijn mening aangezien het verder tamelijk matig scoort.

Betekent dit dan dat je deze game links moet laten liggen? Dat denk ik niet! Kijk vooral eerst wat gameplay beelden om te zien of het jou weet te boeien. Doet het dat dan zal je zeker wel plezier aan deze game gaan beleven.

Review - Warlocks vs Shadows
  • Toffe gameplay
  • Mooie geluid effecten