Afgelopen weekend was een zwaar weekend. Zo kon ik op de TV de Grand Prix op Paul Ricard kijken, maar we konden zelf ook aan de slag gaan met F1 2019… Keuzes, keuzes, keuzes…

Uiteindelijk heeft de game het gewonnen van de (achteraf gezien erg saaie) race. Een prima keuze dus, maar je weet het maar nooit tijdens een race met een gefrustreerde Vettel, Torpedo Sainz die op de grid achter onze Max stond. Gelukkig viel het verloop van de race tegen en konden we daarom extra genieten van onze eigen races. 😉

Dus is het aan ons om naast Max nog een Nederlander in het spel aan te maken om te vechten voor de overwinningen.

Maar voordat het zo ver is moet je natuurlijk eerst een beetje naam voor jezelf maken voordat je in de F1 in de slag kunt gaan. Dus we springen als eerste in een F2 auto, waarmee je een aantal races moet rijden om zo te laten zien dat je goed genoeg bent voor de F1.

De rivaliteit in de F2 loopt hoog op

Hierbij is het zo dat je dan een verhaallijn krijgt voorgeschoteld dat erg, erg cliché is, maar het zorgt voor een aanvulling die we in F1 2018 niet hadden. Maar goed, hoe dan ook, je moet en zal wereldkampioen moeten worden, wat logisch is natuurlijk.

En dan is het eindelijk zo ver, je mag aan de bak in de F1. In deze koningsklasse is eerlijk gezegd, niet super veel verandert ten opzichte van vorig jaar.

Oké, je mag nu een extra puntje bijschrijven als je de snelste ronde tijdens de race behaald, oude bekende circuits staan weer op de kalender. Ook zitten er een aantal nieuwe coureurs in en hebben een paar coureurs van afgelopen seizoen een leuke stoelendans gedaan. Maar verder dan dat is het nagenoeg gelijk aan F1 2018.

Het grote verschil zit hem deze keer dan ook echt in de manier waarop de auto moet worden gecontroleerd, je kan ze iets moeilijker onder controle houden in situaties die in de vorige editie makkelijk te doen waren. Alles moet iets meer gedoseerd worden.

Hard gaan op de rechte stukken, altijd mooi om zo te vechten met Ferrari’s

Ik zal heel eerlijk zijn, ik heb wel een aantal assists aanstaan, zo’n pro ben ik nu ook weer niet, maar ook ik merk dat iets te vroeg op het gas gaan nu nog fataler kan zijn, helemaal als je een bocht zoals Eau Rouge (of Raidillon) neemt.

Maar ook het spelen met je settings tijdens de race hebben een grotere invloed. Je benzineverbruik, je banden, vleugels, alles heeft invloed op elkaar en je moet er dan ook rekening mee houden dat hiermee spelen soms grote gevolgen kan hebben tijdens een race.

Los daarvan is de nadruk nu niet alleen maar op het F1 races komen te liggen, wat ik persoonlijk een goede ontwikkeling vind, want die rondjes over een circuit rijden, dat weten we inmiddels wel.

Nu kun je er ook voor kiezen om in de F2 een heel seizoen te racen, inclusief Sprint Races ( 5 á 6 rondes). Hierdoor wordt het een stuk aantrekkelijker. Hierbij kun je via de Career mode een beetje proeven hoe de F2 werkt, waar je lekker als jezelf  mag losgaan, maar je kunt ook het F2 Championship voltooien met bestaande rijders.

F2 races zijn vaak nog leuker om te tijden dan F1 races

En dan is er nog 1 dingetje. Het is niet zozeer iets waar mensen moeilijk over gaan lopen doen, maar ik merk dat het mij in de vorige editie al irriteerde, en nu gaan ze er gewoon mee verder. De zogenaamde post-race interviews die de blonde dame bij je afneemt.

Het komt zo gemaakt en nep over, dat je weet dat het erin zit om de ontwikkeling van je team te bevorderen zonder dat het verder echt veel invloed heeft.

Dat je een onderdeel zoals dit in de game stopt, prima, het kan namelijk best vermakelijk zijn, maar doe dan wel iets beter je best dan dit irritante gedoe waar Codemasters nu mee aankomt zetten.

Verder is F1 natuurlijk gewoon F1, maar deze keer ziet het er allemaal nog net even iets beter uit, met name de circuits waar men in de nacht racet (Singapore) zie je een hele verbetering. Was de omgeving in de vorige editie grauw en donker, waardoor de baan soms niet goed zichtbaar was. Inmiddels heeft de verlichting een flinke upgrade gehad en voelt het vele malen beter aan.

Nachtraces zien er stukken beter uit

Oké, teams in de Career Modus zijn interessanter, want coureurs kunnen door middel van transfers worden verhandeld tussen teams. “Gevestigde sterren waaronder huidig F1-wereldkampioen Lewis Hamilton en aartsrivaal Sebastian Vettel kunnen een onwaarschijnlijke partnerschap aan gaan, of hun rivaliteit doorzetten in de kleuren van compleet nieuwe teams.” Hierdoor wordt het zelf opbouwen van een carrière in de Formule 1 en 2 nog interessanter dan voorheen.

Maar de grootste upgrade in F1 2019 is toch wel het feit dat je verschillende Championships kunt rijden. Naast de F1 en F2 mag je nu ook bijvoorbeeld aan de slag gaan met de Classis Championship, Legendary Track Classics, maar ook Asia-Pacific, European Races zijn een apart kampioenschap. En naarmate je er meer voltooid zul je er ook meer unlocken, met als laatste Championship de Ultimate Endurance Cup.

Verder zien we dat je ook weer Challenges hebt in F1 2019, deze keer kun je ze zowel in de Career Mode tegenkomen als los spelen.

Hierbij gaat het om drie verschillende opties; Checkpoints behalen om zo een zo lang mogelijke afstand af te leggen. Zorgen dat je binnen een bepaalde tijd een x aantal andere wagens inhaalt. Of je start allemaal, waarbij jij als laatste start, om dan binnen drie rondes als nummer 1 over de finish te komen. Al met al een leuke korte afwisseling als je het gewone racen even hebt gehad.

Klassiekers doen het altijd goed onder de racefans

En terwijl we door het hoofdmenu gaan zien we groot F1 eSport staan. Dus vol goede hoop ga ik er naar toe om daarna teleurgesteld weer verder te bladeren.

eSport had wat mij betreft een exclusief gedeelte mogen zijn waarin de echte top tegen elkaar kon racen, en mocht jij, mocht je goed genoeg zijn en genoeg punten hebben gescoord in het online racen, dat het ook voor jou unlocken.

Maar helaas, het is gewoon een tabblad die updates geeft over de F1 eSport. Lekker informatief, maar een gemiste kans en voegt niet veel toe voor mij persoonlijk. Als ik de eSport wil volgen, dan kijk ik het wel online. Daarvoor zal ik niet F1 2019 opstarten.

Al met al is F1 2019 net zoals de autosport in het echt. Veel is hetzelfde gebleven, maar elk jaar zetten ze kleine stapjes vooruit. Zo lang de game stapjes vooruit zet en zich verder blijft ontwikkelen is het leuk en blijft het aantrekkelijk voor de race fans.

Zo, en dan nu allemaal kijken of we net zo snel zijn als Max aankomend weekend in Oostenrijk!

Review - F1 2019
F1 2019 heeft een aantal vernieuwingen doorgevoerd, maar het is nog steeds veel van hetzelfde. F2 is de grootste vernieuwing in de game
Verdict7.8
+ Punten
  • Tijdens een race saven
  • Diverse nieuwe Championships toegevoegd
- Punten
  • Interviews lijken nog steeds te gemaakt
  • F1 eSport geen toegevoegde waarde
7.8Verdict