Tombraiding, wie zou dat nou niet willen? Wie zou er nog niet iets moois uit de geschiedenis willen vinden en daarbij ook nog een prachtig mooi avontuur kunnen beleven? Nou, mij niet gezien. Ik laat dit liever aan de experts over, maar ik duik wel graag in de huid van Lara Croft. Lara Croft is dan ook mijn manier om deze avonturen alsnog te beleven.

Rise of the Tomb Raider is een game die iets van alle vorige delen in één game stopt. Er zit een verhaal in waarom Lara naar altijd maar op zoek is. Je hebt verschillende manieren om vijanden uit te schakelen. Er er is een inheemse groep mensen in de game te vinden die je tegenwerken of juist helpen. Ook zijn er weer documenten, relikwieën en andere items om te verzamelen. En tot slot kun je weer je oplossend denkvermogen aanspreken voor de tombes in deze game.

De rode lijn van het verhaal
In Rise of the Tomb Raider komen we een Lara Croft tegen die een eigen wil heeft. Ze is niet langer meer het bange meisje dat door omstandigheden in een avontuur wordt gestort. Nee nu is ze een slimme, jonge meid die haar vader zijn onderzoek heeft gelezen nadat ze terug kwam van een avontuur in Yamatai. Ze weet nu dat er dingen zijn in de wereld die speciaal zijn. Speciale krachten, levensbronnen, dingen die de wereld kunnen veranderen.

Lara leest in haar vaders laatste onderzoek over ‘The Divine Source’. Haar vader, Lord Croft, is erg in de negatieve publiciteit terecht gekomen toen hij probeerde te bewijzen dat dit voorwerp bestaat en het eeuwige leven kan schenken. Gedurende het spel zie je kleine flashbacks waarin een erg jonge Lara Croft haar vader steeds depressiever ziet worden en uiteindelijk zichzelf van het leven beroofd. Ze stort zich dus volledig op haar vaders onderzoek, om maar te kunnen bewijzen dat hij gelijk had.

Zo wordt ze tijdens de intro bijna vermoord en red Jonah (een oude bekende) haar, maar de dader ontsnapt. Uiteindelijk besluiten ze samen op zoek te gaan naar de ‘Divine Source’. Hun avontuur start in Siberië, waar ze opzoek gaan naar de verloren stad. Na een spannende klim tocht en een lawine, verliest Lara contact met Jonah en begint ze alleen aan haar tocht.

Gedurende haar tocht red ze een man, die later van groot belang blijkt te zijn. Ook vindt Lara meerdere muurschilderingen, documenten en relikwieën tijdens haar reis. Ze begrijpt de taal (Grieks, Russisch en Mongools) waarin de muurschilderingen of het document geschreven is steeds beter om zo verschillende dingen te ontdekken.

Naast de relikwieën, documenten en muurschilderingen zijn er ook 9 secret tombes verstopt in de map. De tombes zijn vanaf het begin van de game beschikbaar, maar je kan ze niet altijd bereiken omdat jezelf nog niet alles voor handen hebt. Deze tombes bevatten nog meer documenten, relikwieën en andere verzamel objecten. Om ze allemaal te vinden zul puzzels moeten oplossen, hierbij is de één moeilijker dan de ander. Maar om het nog wat gecompliceerdere te maken zijn er ook nog 5 crypten in het spel. Deze zijn net als de Tombes optioneel en verstopt op lastige plekken. Ze bevatten niet veel belangrijke spullen, maar bevatten onder andere legendarische wapens en items. Leuk om te verzamelen, maar niet heel erg belangrijk voor het verhaal.

Gedurende het gehele verhaal wordt Lara dwars gezeten door leden van Trinity. Trinity is een gelovige groep met mensen die mensen al jaren dwars zitten om de ‘Divine Source’ te bemachtigen en zo de wereld over te nemen. Zo zal je ook, net als in alle andere Lara Croft games, tegen de leider van deze groep moeten vechten, voor dat je bij de ‘Divine Source’ aankomt.

De gameplay en combat systeem:
Lara raakt redelijk in het begin al haar wapens kwijt, met uitzondering van haar ijsbijlen en haar radio. Als Lara uiteindelijk terechtkomt, in the middle of nowhere, zal ze dus als eerste op zoek moeten naar een schuilplek. Iets verder op vindt ze dan ook haar eerste safe punt, wat (wie had dat verwacht?) een kampvuur is. Hier leer je in het kort hoe je hout moet verzamelen, vindt je ook bessen en cloth om je wonden te verzorgen ligt om de hoek. Daarnaast leer je ook je eerste boog te maken.

Naarmate het verhaal vordert merk je ook dat je veel dingen kunt verzamelen om zo je wapens te upgraden, je pijlen gevaarlijker te maken of hoe jij jezelf snel kunt genezen. Zo heb je bijvoorbeeld poison arrows nodig om een beer af te kunnen maken of heb je brandende pijlen nodig om gas te laten ontploffen. Dit heb je weer nodig om bijvoorbeeld deuren op blazen.

Ook kan Lara met behulp van een stuk touw en haar pijlen een kabelbaan maken om zo van het ene naar het andere punt komen, ook kan ze bepaalde houten muren kapot trekken door pijlen in de muren te schieten en aan het touw te trekken. Sommige muren zijn bedekt met stof en die kun je weer aansteken, andere muren zijn verstevigd met ijzer en deze moet je kapot schieten met je shotgun enzovoort, enzovoort. In de vorige Tomb Raider was dit ook allemaal aanwezig, maar in vele grotere mate. Ik heb zelf het idee dat ze dit nu meer hebben gebruikt om verzamel objecten achter te verstoppen. Persoonlijk vind ik dat jammer.

Om bepaalde gebieden van de omgeving te kunnen bereiken zijn deze handigheidjes echt nodig. Zo zijn de kabelbanen nodig om snel van punt A naar B te gaan. Kan je de pijl met touw ook gebruiken om over opening heen te zwieren, alhoewel later in de game dit ook kan met de grapplehook. Met behulp van de ijsbijlen kan Lara ook muren en ijs beklimmen om ze hoger of om een hoek van de bergen te klimmen. Maar soms zijn het geen muren of ijs maar zwakke houten muren. Hier kan Lara pijlen in schieten om zo hoger te klimmen.

Maar dat is niet alles. Lara kan haar ijsbijlen, boog en messen gebruiken om stealth attacks uit te voeren. Zo kan ze door bosjes sluipen om haar vijanden aan te vallen. Kan ze niets vermoedende vijanden ineens het water in trekken om ze daar te laten verdrinken. Als Lara in gevechten komt vindt je vaak lege blikjes of flessen alcohol rond deze gebieden. De lege blikjes kunnen tot rook bommen worden omgetoverd en de flessen alcohol kunnen als molotov cocktail worden gebruikt. Lara kan deze ook gebruiken om af te leiden om zo met haar boog of sluipende als nog een stealth attack uit te voeren.

Lara heeft een heel arsenaal aan wapens die ze kan gebruiken om de vijand af te maken en het Trinity zo moeilijk mogelijk te maken om de ‘Divine Source’ te bereiken. Zo heeft ze een keus tussen de pistolen, maar ook een keuze tussen SMG, Guerrilla Rifle en Bolt-Action Rifle. Daarnaast heeft ze altijd één van haar bogen bij. Dit kan een makeshift longbow, recurve Bow, compound bow of ancient bone bow zijn.

Maar wat zijn nou expeditions?
Er is geen multiplayer optie deze keer, in plaats daarvan heb je Expeditions.

Hiermee kan je missies (binnen de campaign) spelen zonder dat je belangrijkste save game er aan gaat en ook kun je elke missie alsnog op verschillende manieren voltooien. Je kan er ook voor kiezen om in plaats van het opnieuw voltooien van een missie, je te storten op een ​​Score Attack-versie, waarin de missie zo snel mogelijk moet af maken om zo een goede score neer te zetten.  In deze modi zijn er bijkomende uitdagingen om meer punten te behalen, zoals het voltooien van de missie zonder dood te gaan of zonder damage te krijgen.

Daarnaast zijn er ook kaarten die je krijgt gedurende de storyline of door ze te kopen. Deze hebben gameplay veranderende effecten in deze expeditions. U kunt bijvoorbeeld een score multiplier kaart te trekken, of een die je vaardigheden belemmert op een bepaalde manier om zo meer punten te verdienen. Maar het leukste aan deze expeditions is dat je er zelfs voor zou kunnen kiezen om je eigen missies te creëren en ze online te posten zodat anderen je score kunnen zien en verbeteren.

Oordeel
 De game heeft super mooie graphics. De filmpjes zijn niet gemaakt met complete animatie skills, maar het zijn ook weer niet de in game characters beelden, het zit er tussenin. Het enige wat ik niet echt super vindt is, is het haar. Het lijkt net alsof dit continue in water ligt, het beweegt bijna continue maar wordt niet echt vies. Wel zien we enkele sneeuwvlokjes vast zitten in haar haar, maar dat is dan ook het enige wat veranderd hieraan tijdens de game.

De puzzels zijn weer erg gemakkelijk. Ze zijn erg kort en niet uitgebreid, daarnaast hebben sommige crypten (met de ancient boog en de pijlenkoker) helemaal geen puzzels. Ik had ze graag wat moeilijker gezien. Sommige delen die je moet verzamelen om je wapens of inventory te upgraden zijn rare of zijn er gewoonweg niet genoeg van in de game. Kijk bijvoorbeeld naar de beren en hun huid.

Het einde was niet echt heel spannend en was de enige echte teleurstelling in de game. Daarnaast vond ik het wel wat jammer dat de ‘Lost city of Kitezh’ niet zo heel uitgebreid was, er ontbraken dan ook veel missies en er waren niet veel dingen om te ontdekken. Persoonlijk vond ik het aan de korte kant en kwam het over als een verhaal waar nog snel een einde voor moest worden bedacht. Daarom vond ik het dan ook aan de korte kant.

Maar ondanks dat vindt ik het toch een prachtige open einde. Ik ben echt verliefd op deze serie.

Review - Rise of the Tomb Raider
De game is een geweldige aanwinst voor de Tomb Raider/Lara Croft series. Het heeft een strak en spannend verhaal wat ook weer gebaseerd is op feiten die buiten de game wereld ook echt berucht/beroemd zijn.
  • Mooie graphics
  • Strakke storyline
  • Past perfect in de Tomb Raiders serie