We zijn alweer halverwege november en zoals iedere gamer weet, zijn er weer veel mensen in de ban van een nieuwe Call of Duty. Dit jaar was het weer de beurt voor het derde deel van de Black Ops serie. Wij hebben de game uitvoerig getest op de next-gen en zijn leuke toevoegingen tegengekomen.

De jaarlijkse traditie zet zich dit jaar voort met weer een Call of Duty in de toekomst. De fans zien het liefste een terugkeer naar de oude tijd van de eerste en tweede wereldoorlog, maar dat gebeurde ook dit jaar nog niet. Activision en Treyarch brengen ons namelijk het derde deel in de Black Ops serie en neemt ons mee in een futuristische game met robots en mechanische toevoegingen aan de personages zelf.

De Campagne zit, zoals we gewend zijn van Call of Duty, weer erg goed in elkaar. Het verhaal lijkt uitgebreider als de jaren ervoor en neemt je mee naar verschillende plekken op de wereld. Je vecht tegen terroristen, je moet grote groepen robots verslaan en je wordt zelfs meegenomen naar een soort flashback in de tweede wereldoorlog. Dit laatste is heel erg gaaf gedaan. Nadat je een grote robot verslagen hebt, wordt je meegenomen in een soort droomwereld. In deze droomwereld ga je dus terug in de tijd naar de tweede wereldoorlog waarin alles achteruit afgespeeld word. Je waant je hier door een wereld van zwevende rotsgebieden en delen waarin de map letterlijk op z’n kant staat.

Voor de Campagne zijn er nu ook 2 grote aanpassingen die het, in mijn ogen, nog aantrekkelijker maken. Er is een nieuwe moeilijkheidsgraad bij gekomen genaamd ‘Realisitic’. De naam zelf zegt het al. Realistic is echt een moeilijke uitdaging, want met 1 kogel ben je al dood en moet je opnieuw beginnen bij je laatste checkpoint. Op sommige momenten vergt dit veel van je geduld. Er zijn delen waar er zoveel enemies op je af komen dat je het deel minimaal 10 keer overnieuw moet spelen en zo dus dik een uur bezig bent met 1 missie. De tweede grote aanpassing komt hier dus erg goed van pas. Ze hebben namelijk een co-op optie aan de single-player toegevoegd. Zo is het nu ook mogelijk om met maximaal 4 man tegelijk het verhaal uit te spelen. Dit kan een erg groot voordeel zijn, omdat je teamgenoten meer doen dan de AI en je teamgenoten zijn in staat om jouw te reviven zodra je geraakt bent door een kogel.

Ook de multiplayer hebben ze aangepast en uitgebreider gemaakt. Je kunt kiezen uit meerdere specialists. Elke specialist heeft zijn eigen special ability die word opgeladen door kills, assists of objective-based actie’s die je uitvoert. Deze abilities lopen uit van een vlammenwerper tot een onzichtbaarheidscloak die je voor een bepaalde tijd hebt om jouw team op deze manier een voordeel te geven. Zoals we gewend zijn ben je verder vrij om je eigen class samen te stellen met het 10-punten systeem. Elke perk of attachment op je wapen is 1 punt. Zo kun je een class maken met 6 attachments op je wapen of juist meerdere verschillende perks om jouw het voordeel te geven die jij nodig hebt.

De laatste jaren heeft Call of Duty goede zaken gedaan met de Zombie-mode en daarom heeft Black Ops 3 natuurlijk weer een nieuwe Zombie mode aan de game toegevoegd. Bij de zombies is er nu een verhaal en een multiplayer mogelijkheid die beide gebruik maken van een nieuw XP-systeem om je zo te onderscheiden van je vrienden en om betere wapens te unlocken. De nieuwe map Shadows of Evil laat je de strijd aangaan met een honderdtal zombies in de stad ‘Morg City’. Naast de nieuwe map zijn er nu ook 4 compleet nieuwe personages die elk hun eigen komische opmerkingen hebben tijdens het neerknallen van hersenloze tegenstanders.

Verder zijn er geen aanpassingen in de controls van Call of Duty. Dus als je eerdere versies hebt gespeeld, heb je binnen no-time de knoppen weer onder controle. De graphics zien er erg strak uit en ook de cutscenes tussendoor zijn adembenemend. De cutscenes zijn zo gemaakt dat je je ook daadwerkelijk in het verhaal wordt betrokken. De achtergrond muziek, de explosies en de kogelgeluiden zijn goed gekozen en klinkt erg realisitsch.

Over het algemeen ben ik zeer tevreden over hoe de nieuwe Call of Duty in elkaar zit. Black Ops 3 geeft je veel nieuwe leuke optie’s in zowel de Single Player als de Multiplayer. Bij de multiplayer zijn er nog wel een paar geweren en special abilities die te sterk zijn in vergelijking met andere, maar dit zal ongetwijfeld snel aangepast worden zoals dit ook in de vorige delen gedaan werd. Verder ben ik zelf nog geen enkele bug of glitch tegengekomen en dit is, in vergelijking met eerdere delen, zeker een pluspunt. Dus mocht je nog aan het twijfelen zijn om Black Ops 3 aan te schaffen vanwege het tegenvallen van Advanced Warfare, zit je met de nieuwe Call of Duty wel goed. Black Ops 3 is een mooie nieuwe toevoeging aan de reeks van Call of Duty games die de laatste jaren zijn uitgebracht.

Review - Call of Duty: Black Ops III
Black Ops 3 is een mooie nieuwe toevoeging aan de reeks van Call of Duty games die de laatste jaren zijn uitgebracht.
  • Campaign Co-op