Kingdom Hearts III is terug, inclusief te grote schoenen en sleutels! Inderdaad, eindelijk kunnen we genieten van de avonturen die Sora gaat beleven. Deze keer is het de kwaadaardige Xehanort die een complex plan heeft losgelaten zodat de realiteit kan worden overgenomen door de organisatie Organisation XIII. Dit doet hij doormiddel van tijdreizen, personen met elkaar te verwisselen en klonen. Het is dus aan Sora om de orde te herstellen. Dit kan alleen als Sora de zeven Keyblades weet te verzamelen om zo gezamenlijk het plan van Xehanort ten einde te brengen. Tijd om de werelden en onze helden op te zoeken!

Deze werelden zijn met name de werelden die we kennen uit de Disney films. We merken dat het verhaal eindelijk verder gaat, wat mooi is voor de fans, maar lastig is voor de nieuwkomers. Terwijl we met Hercules en de Pirates of the Caribbean oude bekenden zien, is het vooral nieuwe Disney werelden ontdekken in Kingdom Hearts III.  De nieuwe werelden zijn zo goed als allemaal Disney werelden met personages uit Pixar-klassiekers zoals  “Monsters, Inc.” en ‘Toy Story’, maar gelukkig zijn er ook nieuwkomers zoals ‘Big Hero 6’, ‘Frozen’ en ‘Tangled’. Over het algemeen zijn de Disney-werelden goed geïntegreerd en zijn er ook tal van cameo’s van Dagobert Duck tot Winnie de Poeh.

Sora en Goofy zijn er klaar voor!

Mocht je Kingdom Hearts III spelen omdat je een echte Disney fan bent, dan heb je geluk. Er komen namelijk veel verschillende personages in voor, ieder met hun eigen herkenbare trekjes. Daarnaast hebben ze ook nog leuke interacties met de omgeving. Hierdoor krijg je, en zie je, dat Kingdom Hearts III met veel liefde is gemaakt met zo veel mogelijke herkenningspunten voor de Disney fans. Ook al is niet elke wereld even goed, maar ze zijn allemaal nog steeds fun om te spelen. Grote afwezigen in de game zijn de Final Fantasy personages. Deze zijn van een hoofdrol gedegradeerd naar kleine cameo’s.

Maar goed, los van dit alles. Kingdom Hearts III draait met name om het verhaal. Dus voor de nieuwkomers, mochten jullie geen voorwerk hebben gedaan, dan zal Kingdom Hearts III overkomen als een warrig verhaal dat van de hak op de tak sprint. Dit komt omdat Kingdom Hearts III de grande finale qua verhaallijn sinds de serie is uitgebracht in 2005. Met andere woorden, het is perfect voor de diehard fans. Voor de andere gamers is het een leuke en vermakelijke game. Daarom lijkt het voor de nieuwkomers eerder een verhaal waar je midden in springt en doormiddel van flashbacks en cut-scenes een beetje van het voorgaande verhaal meekrijgt. Het voelt eeen beetje alsof je een boek koopt, een echte bestseller en bij hoofdstuk 20 begint. Je zult het einde (redelijk) snappen, maar alles wat zich daarvoor heeft afgespeeld blijft een groot raadsel.

Zelfs Woody kan het verhaal soms niet meer volgen

En ondanks al deze complexe verhaallijnen en de (vele) onderlinge relaties zorgt Kingdom Hearts III ervoor dat uiteindelijk alles duidelijk wordt verteld, uitgelegd en afgesloten. Het verhaal ontwikkeld zich perfect, elke onverwachte connectie wordt duidelijk gemaakt, alle kleinigheden komen aan bod, eind goed al goed kunnen we wel zeggen. Alles klopt aan het verhaal, iets wat best lastig is voor het meest verwarrende en complexe verhaal ooit in een JRPG. Dus mocht je geen Kingdom Hearts fan van het eerste uur zijn, speel dan lekker door de levels heen en skip de video’s wanneer je het niet meer snapt (waarschijnlijk nadat je de Disney werelden hebt voltooid). Het verhaal is zo goed geschreven dat bij een eventuele nieuwe Kingdom Hearts de schrijvers met een compleet nieuw verhaal op de proppen moeten komen.

Terwijl we bezig zijn met de game merken we dat het combat-systeem van Kingdom Hearts III een doorontwikkelde versie is van Kingdom Hearts II, het is een echte action JRPG. Al je attacks, blocks en andere bewegingen zie je direct op het scherm terug, Je vult gezamenlijk je MP meter, waarbij de magic spells hem weer leegzuigen. Niets nieuws voor de Kingdom Hearts fans.

De optie om de Keyblades van vorm te laten veranderen is inmiddels vervangen door een optie waarbij je de bouw van je keyblade kan combineren. Zo kan Starseeker de keyblade veranderen in een dubbele bowguns waardoor je ook afstandsaanvallen kunt uitvoeren. Maak je ook nog eens genoeg combo’s, dan verandert de twin bowgun zich in een grote kanon. The Ever After keyblade uit de film Tangled verandert in een staf en zorgt ervoor dat Sora kan zichzelf kan klonen om daarna alles kapot te maken met lasers.

Alle personages uit Kingdom Hearts III op een rij

Vroeger kon je de keyblades simpelweg upgraden, nu kun je niet alleen updaten, maar kun je ze ook nog eens combineren tijdens een battle. Hierdoor krijg je soms te maken met overpowered attacks, maar dat maakt het soms ook leuk om even makkelijk een stukje verder te komen in een level. Het enige nadeel van de keyblades, de transformaties, de special team attacks, hulp inroepen; dit alles zorg er voor dat het soms als erg druk en chaotisch kan overkomen. Dat zijn de momenten waarop je het beste gewoon op je knoppen kan drukken en hopen op een goede uitkomst, wat meestal wel het geval is.

Hieraan merk je dat de game soms redelijk makkelijk is, je hebt overpowered attacks en je kunt alles ook nog eens combineren. Hierdoor is het zelfs op ‘normal’ nog steeds makkelijk om uit te spelen. Met andere woorden, Square Enix wil dat je het verhaal optimaal beleefd en af en toe ook nog wat moet doen tijdens het vechten. En ik kan het zo niet eens kwalijk nemen, dit omdat het namelijk de grote afsluiter is van deze reeks.

Samen sta je sterker, vooral in Kingdom Hearts III

Kingdom Hearts III is dan ook een ongelofelijk verhaal waarbij je ontzettend veel kunt ontdekken. Je hebt mini-games, collectible game-and-watch games. Daarnaast zitten er Mickey Mouse hoofden in de levels verstopt oor jou om te verzamelen, je kunt bijna alles verkennen en er zijn altijd wel een aantal enemies in de buurt die je kunt aanpakken. Met andere woorden, er is genoeg te doen en deze game zal je dan ook wel even bezig houden. Als je er snel doorheen loopt, dan ben je toch al snel een uurtje of 30 bezig. Dus als je alles wilt ontdekken, onderzoeken en verzamelen, dan moet je er niet raar van opkijken als je de 100 uur aan tikt terwijl je langzaamaan jezelf naar het einde van de game werkt.

Grafisch is Kingdom Hearts III een heerlijke game, het ziet er prachtig uit, de verschillende stijlen van de levels zijn niet storend en lopen vloeiend in elkaar over. Zo merk je dat Sora goed past in de Pirates of the Caribbean level, ondanks de realistische feel en looks van deze level, maar ook de 100 Acro Woods uit Valkyria Chronicles, inclusief waterverf filter doet het goed. Hierin heeft Square Enix echt haar best gedaan om alles zo goed mogelijk te laten verlopen.

“Stop!! Hammer time!”

Naast dit alles heeft Square Enix ook nog eens de meeste ‘catchy’ nummers uit de films terug laten komen in de game. Waardoor ik dagen rondloop met ‘Let it go’ in mijn hoofd. Naast deze goede soundtrack valt de voice-acting daarintegen soms best tegen. De ene acteur doet het perfect terwijl anderen het weer af laten weten als het aankomt op het overbrengen van de emoties. Ook kun je het verschil goed horen tussen de echte acteurs (die de films ook ingesproken hebben) en de voice-actors die soms niet in de buurt komen van de originele stem.

Kingdom Hearts III is precies wat de gamers op hebben zitten wachten. Ondanks de lange productie tijd zorgt de game voor een ware voldoening tijdens het spelen. Daarnaast is het een aantrekkelijk, grappig, emotioneel verhaal vol met leuke levels. Ok, de game is best makkelijk om uit te spelen, soms bevat het iets te veel cut-scenes, maar het is een perfect einde van Sona’s avontuur dat ze samen met Goofy en Donald heeft mogen beleven.

Review - Kingdom Hearts III
Kingdom Hearts III is een prachtige afsluiting van het verhaal. Het lange wachten wordt hierdoor echt beloond.
Verdict8.8