Far Cry 5 was een groot succes en ik was dan ook aangenaam verrast toen er (zo snel alweer) een nieuwe Far Cry aangekondigd werd. En niet zomaar een Far Cry, maar een heuse sequel die doorgaat waar het verhaal in Far Cry 5 stopte. We mogen ons gaan vermaken in een post-apocalyptische wereld en hebben dit dus ook grondig gedaan voor jullie om jullie alles te kunnen vertellen over Far Cry New Dawn.

Far Cry New Dawn is de nieuwe titel die de Far Cry serie verder uitbreid waarbij ze de map van Far Cry 5 in principe gingen hergebruiken, dit bracht verdeelde meningen met zich mee. Veel gamers dachten terug aan ‘Primal’ en het ‘gebruiken’ van de map van deel 4. Zo werd het bestempeld als gemakzuchtig en goedkoop, maar niets is minder waar.

Hoewel het heel makkelijk lijkt om dezelfde map te gebruiken, zorgt er nog niet voor dat de game hetzelfde aanvoelt. In de 17 jaar na het einde van Far Cry 5 is de wereld compleet aangepast en opgeslokt door de natuur. Het is natuurlijk niet gek dat je veel dingen zult herkennen, maar toch is het een gehele nieuwe ongeziene wereld die klaar ligt voor jouw ontdekkingstocht.

Jullie weten ondertussen dat ik nooit spoilers weggeef in mijn reviews en zal dus ook over New Dawn niks gaan vertellen over het verhaal. Het enige wat ik mede kan delen is dat het voor jou de bedoeling is om de wereld weer terug over te nemen. Je sluit je aan bij het verzet en gaat aan de slag om de Evil Twins te verslaan. Tijdens je journey kom je een aantal oude bekenden tegen die de afgelopen 17 jaar hebben ook hebben overleefd. Hier komt het eigenlijk meteen al naar boven dat deze game één grote spoiler is van Far Cry 5. Wil je Far Cry 5 nog eerst uitspelen, dan is het aan te raden om New Dawn nog even links te laten liggen.

Door het voortborduren op Far Cry 5 waren veel gamers bang dat er weinig vernieuwing in zou zitten. Nou, jullie hebben het fout. Far Cry New Dawn is ondertussen (net zoals Assassin’s Creed) veel meer een RPG geworden. In deze post-apocalyptische wereld bestaat er geen geld meer en de enige waardevolle dingen zijn crafting materials. Zodoende kun je dus niks meer kopen en moet je de volledige wereld leegplunderen en traden met anderen om je personage te voorzien van allerlei upgrades.

De belangrijkste plek voor de upgrades is jouw thuisbasis genaamd ‘Prosperity’. Hier bevinden zich verschillende onderdelen die je allemaal los van elkaar kunt upgraden. Zo kun je hier o.a. je ‘Workbench’ upgraden om betere wapens te craften of juist een ‘Training Camp’ maken zodat jouw ‘Guns for Hire’ sterker worden. Al deze upgrades doe je door verschillende accommodaties van ‘The Highwaymen’ te verslaan voor Ethanol. Tijdens je rooftochten zul je ook goederen vinden zoals: Duct Tape, Components, Gears, Springs, Titanium en nog een tiental producten. Al deze producten heb je nodig bij het craften van je wapens, explosives, voertuigen en ga zo maar door.

Naast het feit dat al je wapens en voertuigen nu voorzien zijn van verschillende ranks (van I tot IV), zijn ook de Outposts aangepast. Een Outpost is een basis van de Highwaymen waar je in één klap flink wat grondstoffen kunt verzamelen. Zodra je deze basis verslagen hebt wordt het van jouw en kun je hier je gear upgraden of uitbreiden. Deze outposts zijn op zich niet heel nieuw en kennen we uit meerdere voorgaande delen. Toch hebben ze ook deze weten te vernieuwen met een ranking systeem. Na de overname van een outpost kun je deze nu ook scavengen. Dit houdt in dat je gelijk extra grondstoffen krijgt en je de basis verlaat. Hierdoor komen de Highwaymen terug, zal de outpost veranderen in een hogere rank met meer enemies en zodoende een grotere bonus als je deze weer opnieuw overneemt. Dit zul je een aantal keer kunnen doen en het geeft je zo meer goederen en een extra uitdaging.

Hierboven benoemde ik het al, de ‘Guns for Hire’ en het is goed deze weer terug te zien. In Far Cry 5 werden deze al geïntroduceerd en deze zullen je ook in New Dawn weer op weg helpen. Deze Guns for Hire zul je eerst moeten vrijspelen en zullen je daarna kunnen helpen in jouw rooftocht door de wereld. Naast de “Guns” zijn er ook weer ‘Fangs’ for Hire. Zo hadden we in deel 5 o.a. ‘Boomer’ de hond en ‘Cheeseburger’ de beer. In New Dawn zul je rond kunnen lopen met ‘Horatio’ het everzwijn of rij je rond met ‘Timber’ naast je in de auto. Tussen de Guns zitten ook weer een paar oude bekende tussen en dit zorgt dus voor extra herinneringen aan deel 5.

Tijdens je rooftocht door de prachtige wereld zul je steeds challenges unlocken en deze brengen perk points met zich mee. Hiermee kun je je personage extra uitbreiden of verbeteren. Dat betekent dat ze extra wapens kunnen vasthouden, meer ammo en medkits meenemen of juist leren hoe je kluizen kunt lockpicken om zo extra grondstoffen te krijgen. Deze perk points zijn ook in bepaalde locaties in de wereld te vinden, dus zorg dat je het gebied goed verkent om zo van je personage de ultieme verzetsstrijder te maken.

Ja ja, ook in deze game kunnen we weer gebruik maken van de photomode (HELL YEAH!!). Ik blijf het een geniale ontwikkeling vinden in de gamewereld en kan hier echt uren in spenderen. Helemaal als de wereld zo gaaf is als in New Dawn zoals je hieronder kunt zien.

Qua controls is er weinig op aan te merken. De controls werkten al goed in Far Cry 5 en dit is niet echt veranderd. Of je nu rondloopt of een voertuig bestuurd, alles werkt soepel en voelt aan alsof je de game al maanden speelt. Ook op het geluid heb ik niet veel aan te merken. De soundtrack past heel goed bij de game en geeft je weer die extra betrekking in het verhaal. Ik ben alleen niet helemaal fan van de muziek over de radio zenders in voertuigen. Hier zitten een flink aantal rare nummers tussen in mijn ogen en  het lijkt wel of er maar 1 radiozender is. De muziek past wel bij de omgeving en het post-apocalyptische, alleen is het niet helemaal mijn stijl en had graag wat meer radiozenders gehad.

Far Cry New Dawn is in mijn ogen weer een heerlijke game die de gamewereld laat zien dat het hergebruiken van een map niet altijd slecht is. De wereld en het verhaal zijn geweldig geïmplementeerd in combinatie met Far Cry 5 en geeft je weer een groot aantal speeluren in een spectaculaire wereld. Het voelt aan als een epische nieuwe game en voor een releaseprijs van 45 euro (36 euro in de Ubistore met 20% korting door Uplay-points) is dit een pareltje om niet te mogen missen.

Review - Far Cry New Dawn
Een pareltje om niet te mogen missen.
  • Epische vernieuwing van een bestaande wereld.