Na een aantal jaren wachten lag dan op 25 januari 2019 het lang verwachte vervolg van Kingdom Hearts in de schappen. Net geen jaar later verschijnt er voor deze game downloadable content als toevoeging aan de game. Eerder kwamen de HD collecties uit en daar zaten de Final Mix versies in van de eerdere games (soort directors cut) en dat moet deze extra content ook doen met deel 3 maar past dit prima in datzelfde straatje?
Het eerste wat ik wil aankaarten is namelijk dat er voor het verschijnen van deze DLC een gratis update was voor iedereen. Hier hoeft niemand voor te betalen. In deze update zitten namelijk twee nieuwe keyblades die we kennen uit vorige delen genaamd Oblivion en Oathkeeper. De snelheid van je combo’s zijn aangepast en Sora heeft een aantal extra abilities erbij gekregen. De snelheid van je combo’s was een groot kritiek punt in deel 3. Ze liepen niet vloeiend en je was heel erg snel kwetsbaar. Om deze reden was deze gratis update erg welkom!
WAARSCHUWING: SPOILER ALERT VOOR KINGDOM HEARTS 3!
De DLC is opgesplitst in vier gedeeltes namelijk Re:Mind, Limitcut Episode, Secret Episode en Data Greetings. Het Re:Mind gedeelte is het extra verhaal wat Tetsuya Nomura heeft toegevoegd aan de game. Je zou bijna denken: het verhaal is klaar van de Dark Seeker-saga dus wat zou hij nog toe willen voegen hieraan? Als je Nomura een beetje kent weet hij overal wel iets uit te halen en zo ook weer hier.
Aan het einde zien we dat alles en iedereen op Destiny Islands een geweldige tijd heeft maar een iemand ontbreekt namelijk Sora zelf. Sora heeft zichzelf opgeofferd om Kairi te redden die aan het eind verdween. Bij de hardcore fan base ontstond maar een vraag. Hoe kan je je main-protagonist laten verdwijnen uit het spel zonder uitleg te geven? In deze DLC krijg je dus deze uitleg. Echter voelt dit als een herhalende factor aangezien je het laatste gedeelte van de base-game opnieuw speelt met wat toegevoegde cutscenes en iets meer variatie in de gevechten. Je hebt namelijk bij bepaalde gevechten de mogelijkheid om te kiezen als wie je wilt vechten. Als je deze keuze maakt heb je zeker een ander gevecht voor de kiezen en is het zeker een stuk uitdagender aangezien je gelimiteerd wordt in je keuzes en hoeveelheid items die je bij draagt. Daarnaast krijg je wel de mogelijkheid om in Scala Ad Caelum voor een bepaalde tijd vrij rond te lopen. Dit was een groot gemis in het oorspronkelijke spel.
Het Re:Mind gedeelte van de DLC is beschikbaar zodra je de base game hebt uitgespeeld. Ik wil alleen mensen een tip mee geven. Als je hierin een beetje uitdaging wilt, zorg dan dat je een save file hebt met als moeilijkheidsgraad Proud of Critical. Met een save file van level 99 en Standard als moeilijkheidsgraad eindig je elk gevecht binnen een a twee minuten.
Moeilijke bazen zoals we oud en vertrouwd zijn gewend!
Na het uitspelen van de Re:Mind DLC krijgt je toegang tot de limitcut episode. In deze episode zal je een aantal Final Fantasy karakters weer zien die ontbraken in het volledige spel. Echter hoef je dit niet aan te schaffen daarvoor want na één cutscene zijn ze ook weer weg wat een gemiste kans is in mijn ogen! Heel de serie zijn ze al onderdeel geweest van en bij de grote climax ontbreken ze.
Daarnaast heb je de mogelijkheid om Data versies van The Organisation XIII opnieuw aan te gaan maar deze keer zijn ze in superboss mode oftewel: een goede maar lastige uitdaging. Fans zullen al snel de vergelijking gaan maken met de Data battles uit Kingdom Hearts 2 Final Mix en goed recht ook. Deze gevechten waren leuk en uitdagend om te doen en dat is bij deze niets anders. Raak er maar aan gewend dat je hier vaak dood zult gaan maar als je ze alle 13 verslagen hebt weet ik zeker dat je trots op jezelf mag zijn. Flink oefenen en hun patroon leren kennen is de enige tip die ik je kan mee geven. Uiteindelijk na veel oefenen pak je ze alle 13 en kan je door met de secret episode!
De secret episode is niet voor niets een “secret”. Dit is een gevecht met iemand die je in de base game een aantal keer bent tegen gekomen en bereid je maar goed voor. Deze baas is snel, valt vaak achter elkaar aan en moeilijk af te straffen op zijn fouten. Maak jij 1 fout? Dan moet je of heel snel kunnen herstellen of het wordt meteen afgestraft en kan je opnieuw beginnen. Versla je hem toch, dan voelt dat net zoals bij de Data Battles als een voldoening en wordt je hier ook voor beloond. Hoe je wordt beloond moet je zelf maar achter komen.
Mooie kiekjes maken met je favoriete helden (of bad guys)
Als laatste heb je de Data Greeting waar je mee aan de slag kan. In andere woorden is dit een Photo Modus die we de afgelopen tijd in meerdere games gezien hebben. Deze modus was ik eerst nogal sceptisch over en verwachtte mijzelf hier niet veel mee bezig te zijn. Na het geprobeerd te hebben haakte ik hier flink in vast om de mooiste poses neer te zetten en de mooiste hoek te vinden om de foto te schieten.
Goede toevoeging, maar veel van hetzelfde.
Kingdom Hearts Re:Mind doet waar het goed in is. Een lastig verhaal neerzetten waar je de eerste keer geen ene meter van snapt maar daarnaast wel een vermakelijk gameplay neerzetten. Het verhaal wordt van een ander perspectief getoond en je hebt variatie om deze gevechten op een andere manier te benaderen. Echter zit het meeste plezier niet in de Re:Mind zelf maar in de Data Battles waar je flink voor moet oefenen en hard voor moet werken. Zodra je dit allemaal klaar hebt, kan je Kingdom Hearts gevoel weer wachten op een nieuw deel in deze mooie reeks.
Geschreven door ons crewlid Koen
- Meerdere speelbare personages
- Uitdagende Bata Battles
- Leuke photo mode
- Veel hergebruik van deel 3
- Story te makkelijk
- Nieuwe personages alleen speelbaar bij gevechten