Assassin`s Creed IV Black Flag Review

Na een jaar wachten was het dan eindelijk zover, Assassin`s Creed IV Black Flag. En wat was het een verrassing dat besloot Ubisoft deze game maar liefst 5 dagen eerder te versturen! De hype was dit keer groter dan ooit. Dagelijks kwamen er wel weer nieuwe trailers, gameplay en ga zo maar door. Ubisoft zette dit jaar groot in op alle fronten. Er zijn zelfs games uitgesteld (wegens technische redenen) maar dat geloof ik niet. De echte reden, volgens mij, is en was om zo dit nieuwe deel alle kans te geven. Met natuurlijk weer veel DLC wat op komst is en in januari een remake van de Vita game Assassin`s Creed Liberation in HD. Het voorgaande deel hing een beetje tussen Assassin`s Creed in, het was het wel, maar ook weer niet. Dit nieuwe deel, wat vooral gericht is op het piraten leven van Edward Kenway lijkt een goede stap te zijn.

LET OP! IN HET VERHAAL ZITTEN SPOILERS
VERHAAL –
In Black Flag maken we kennis met Edward Kenway (de vader van Haytham en de opa van Connor Kenway).
Edward komt per toeval in aanraking met een assassin en na een korte achtervolging gevolgd door een gevecht kwam de assassin om. Hij trok het pak aan om zo de rol van de assassin in te nemen en zo de schat te claimen waar de assassin het over had. Eenmaal aan land kwam hij via via in aanraking met de tempeliers en gaf de geheimen van de assassins bloot. Al snel kwam hij erachter dat de tempeliers geen goede bedoelingen hadden en koos hij ervoor om hen voor te zijn. Hij ging op onderzoek uit en kwam zo in aanraking met de assassins die op het eiland leven als een soort stam. Puur om te waarschuwen maar daarvoor in de plaats moest hij ze helpen, wat hij ook weer deed voor zijn eigen belang en deels vanwege een schuldgevoel. Hij claimt na een flink gevecht een eiland waarop een gigantisch huis staat met daarin een assassin / tempelier outfit, waar je 6 sleutels voor nodig hebt om te unlocken. Deze sleutels vind hij bij diverse tempeliers. Om deze te bereiken moet hij de lokale assassins helpen. Naarmate het verhaal verder gaat komt Edward erachter dat hij in feite altijd al een soort van “kracht” had. Denk daarbij aan de snelle reflexen, eagle vision en zo waren er nog wat dingen die toen langzaam op zijn plaats vielen.

Zoals gezegd, Edward wordt steeds meer Assassin op land dan op zee. Daar is hij Edward Kenway de gevreesde piraat die toch een goed hart heeft. Die liever een gesprek of een klein gevecht aangaat dan dat hij een complete oorlog ontketend. Dit in tegenstelling tot Black Beard die wel verder wilt gaan om zijn doel te bereiken. Vooral wanneer er een soort van generaal pardon komt van de koning zelf. Hun eiland Nassau, een eiland wat geclaimd is door de piraten, hier leven ze, rusten ze uit, drinken ze (héél wat) bij en doen hun eigen ding. Het enige wat ze willen is het piraten leven achter hen laten en in vrede leven. Ze moeten heel simpel zorgen voor medicijnen want mensen worden ziek op Nassau, vanaf dit punt gaat het mis. De commandant die direct onder bevel staat van de koning is een zak van de eerste orde. Wat de koning wilt is leuk maar dat boeit hem weinig. Hij kiest ervoor om de piraten tegen te werken en daarmee tekent hij ook letterlijk zijn eigen dood. Wanneer Edward hem de laatste doodsteek geeft zegt hij ook “we wilde alleen de medicijnen, niet meer en niet minder”. Ook moesten ze zich inhouden op zee, dus geen gevechten meer enz. gedragen dus.

Assassins-Creed-4-Black-Flag-sunset-in-paradise

Edward sluit een pack met Bartholomew Roberts om zo het artefact te zoeken. Deze vinden ze uiteindelijk waarbij Edward ziet welke kracht dit artefact bezit. Het artefact is te vinden op een eiland waar de Observatory zich bevindt. Dit is namelijk de plek waar de tempeliers naar opzoek zijn en dat is ook jouw doel als assassin. In de Observatory is de sfeer direct anders en herkenbaar voor de Assassin fans. Maar hier zal ik niet teveel over uitwijken. Het artefact heeft net als de Apple of Eden een bepaalde kracht. Een kracht dat weer zo groot is dat de tempeliers het wederom voor hun eigen wil hebben en uiteraard de assassins die dit willen verbergen, bewaken en beschermen tegen het kwaad. De kracht van het artefact is dat je met een druppeltje bloed van een bepaald persoon zijn of haar verleden / toekomst letterlijk kan zien. Edward wordt bedrogen en de afgrond ingetrapt. Wanneer je weet te ontsnappen wat weer echt klim en klauterwerk is kom je aan op het strand. Een nadeel, hij wacht op je en gewond als dat Edward is kan hij niks doen. Edward wordt uitgeleverd en komt in de gevangenis wegens piraterij. Edward wordt bevrijdt door aid of Ah Tabai, de assassin Mentor.

Edward sluit zich deels aan bij de assassins maar twijfelt nog of ze echt te vertrouwen zijn. Uiteindelijk komt ook dit deel langzaam tot zijn einde en dat merk je ook langzaam maar zeker. In Black Flag wordt alles eigenlijk geopend en ook gesloten. Je laatste missies zullen net als in de voorgaande delen zijn. Zoek en vind DE tempelier en maak hem af. (Een groot verschil wanneer je een belangrijk figuur uitschakelt is dat Edward het slachtoffer weinig respect geeft. We zagen bij Altaïr, Ezio en ook Connor dat ze vaak een klein gebed opnoemde, vervolgens de ogen sloot van het slachtoffer hoe slecht deze ook was. Hierin zie je duidelijk de tempelier / piraat in Edward, klein maar belangrijk detail.)

THE END – Assassin`s Creed IV Black Flag heeft een mooi en geweldig einde. Het geeft een leuke verrassing als je Assassin`s Creed III hebt gespeeld en geeft je wat kleine antwoorden. Het einde is rustig, mooi en goed afgerond in mijn ogen. Bonny zingt een fantastisch, ontroerend nummer waarbij de game langzaam wegzakt in de aftiteling. De vraag of Edward Kenway nu volledig een assassin of piraat was is nog redelijk een raadsel. In feite was en is hij een piraat die het beste uit de assassins, maar ook uit de tempeliers heeft gehaald om zo zijn doel te behalen.

Assassins Creed Black Flag

DE WERELD – Elk deel is tot nu toe altijd in een geweldige setting geweest. We zijn nu op zoveel plekken geweest en hebben zoveel geschiedenis mogen herleven dat je denkt “wauw!’ ook in deze periode de “Golden Age of Piracy” wat zich afspeelt op de Caribbean. De wereld is groter dan ooit! Er zijn een aantal grote steden; Havana, Kingston en Nassau die stuk voor stuk prachtig zijn maar onder invloed staan van de Spanjaarden, Engelse en de piraten. Je moet dus overal constant op je hoede zijn, zo kom je op zee ook in diverse gevechten en dan is het aan jou, val je aan of vlucht je? Naast de grote steden ligt de zee vol met eilandjes. Op sommige eilandjes vindt je een schatkist, brieven, animus fragmenten en sommige zijn meer voor de piraten wat hun thuis is. Maar ook de Assassin`s even op sommige eilandjes. En zo heeft elk eilandje wel iets.

ABSTERGO ENTERTAINMENT – Voordat ik verder ga wil ik even een tussenstop maken bij de wereld naast de wereld waarin Edward leeft. Namelijk de huidige wereld / tijd. Abstergo Entertainment is op dit moment een gigantisch bedrijf met een groot kantoor. Na het experimenteren met Desmond en de Animus hebben ze een nieuw en goed idee bedacht. Wat als iedereen een verhaal als Edward kan herbeleven? Je kan dus later tegen betaling een bepaalde setting kiezen en dat herleven. Ook zijn ze aan het kijken of ze de voorouders kunnen veranderen (ander kapsel enz.). Je stapt in de huid van … die de opdracht heeft om het leven van Edward te herleven. Abstergo is immers een bedrijf wat opgezet is door de Tempeliers en ze willen weer wat nieuws weten en achterhalen. Dit keer niet de Apple of Eden maar een ander object wat erg belangrijk is voor ze. Zoals gezegd Abstergo Entertainment is nu een bedrijf wat zich richt op het entertainen van mensen (Yeah right!). Je kan vrij rond lopen, je moet computers hacken en op deze manier achtergrond informatie verzamelen over Abstergo, Assassins, Desmond Miles en ga zo maar door. Dit is een aanrader want er wordt al gesproken over de volgende Assassin`s Creed games! Je komt in aanraking met een man die jou wat opdrachten laat uitvoeren op een steeds hoger niveau. Je krijgt niet direct overal toegang toe en kan niet direct elke computer hacken. Hij werkt weer voor de Assassin`s zodat hun weer op hun beurt kunnen inspelen op wat de Templars uitvoeren. Kortom het is echt de moeite waard. Ubisoft heeft ervoor gezorgd dat Abstergo Entertainment sfeervol en een geloofwaardig bedrijf is.

Black Flag had bijna een eigen game kunnen zijn. Vooral omdat het gehele Abstergo kantoor volledig is uitgewerkt op alle fronten. Je ziet mensen werken, praten, ontspannen en ga zo maar door. Ook zie je mede werknemers die ook een bepaald verhaal beleven aangezien de Animus nu niet meer een enge, rare stoel is. De nieuwe Animus is een simpele bril wat je opdoet wat weer door je computer wordt aangestuurd om terug de tijd in te gaan.

companion_app_2

TABLET APP – De Assassin`s Creed Compangion app is naar mijn mening één van de beste game apps wat er op dit moment is. In de game ben ik eigenlijk de hele tijd aan het schakelen tussen de map / menu / items enz. Nu kan ik de app openen en kan ik bijvoorbeeld op de iPad aangeven waar ik heen wil. Ook kan ik de vijanden aan zien komen en kan ik alle items en alles wat ik normaal op de map zie na het schakelen in-game direct zien. Je eigen vloot aansturen wat een leuk tussendoortje is kan je aansturen via je hut op de Jackdaw. Leuk en gaaf maar ik moet de hele tijd de game onderbreken om naar mijn hut toe te gaan en dan mijn vloot te bekijken / aansturen. Ook dit kan perfect via deze app. Erg makkelijk om dit op je gemak de hele dag door een beetje te doen en het werkt direct en snel (console kan uitstaan, want het loopt via uPlay). Nog een handige optie is alles wat je vindt kan je ook op je gemak terug kijken, beluisteren en nalezen via je tablet. In de voorgaande delen verzamelde ik spullen, maar las ik zelden de brieven, nu op de tablet lees ik het even snel terug en dat loont echt! Je krijgt veel info over Desmond en wie en wat Abstergo is.

MULTIPLAYER – De multiplayer heb ik nooit wat aan gevonden. Het is en blijft tikkertje voor volwassenen niet meer en niet minder. Maar dit keer dacht ik laat ik het eens proberen. En inderdaad het is nog steeds tikkertje voor volwassenen en het is voor mij nog steeds niet boeiend genoeg om door te gaan. Ik mis weer en nog steeds je eigen karakter. Wat ik zou willen is dat je net als bij Skyrim je eigen karakter van “grond” af aan kan opbouwen. Hoe hij of zij eruit ziet, die weer voorzien van kleding of een andere gezichtsuitdrukking enzovoort maar dit kan helaas weer niet. Je krijgt daarentegen wel veel karakters die je redelijk kan aanpassen qua kleding, een andere bril etc. Wat dat betreft wel een vooruitgang. Ook kan je nu je eigen groep / clan maken met een eigen logo en meer. Ze hebben en maken het multiplayer gedeelte wel steeds beter en uitgebreider maar in de kern blijft het nog steeds hetzelfde en niet interessant voor mij.

Review - Assassin`s Creed IV Black Flag

AFSLUITING / VERDICT – De Assassin`s Creed die we kennen is nog steeds een Assassin game maar het ligt er niet meer zo dik op. Bij III zagen we eigenlijk helemaal geen Assassin`s verhaal meer. Bij Black Flag probeert Ubisoft dit wel weer naar voren te brengen wat ze redelijk lukt. Maar omdat dit deel zo`n groot pakket is, heb je soms het idee dat je even iets anders aan het spelen bent. Misschien is Black Flag wel te groot voor een Assassin`s Creed game. Uiteindelijk heb ik mij wel vermaakt en heb ik wel het Assassin / Tempelier verhaal naar voren zien komen. Met zelfs hier en daar verwijzingen naar Altaïr die nog steeds wordt gezien als DE Assassin. Als fan ben ik blij met dit deel maar ook deels teleurgesteld, vooral omdat het te groot aanvoelde voor een Assassin`s Creed game. Ook door de grootte vergat je soms even hoe bepaalde dingen ook al weer in elkaar staken. Maar aan de andere kant heb ik er meer dan 50 uur in kunnen steken en heb mij keer op keer de ogen uitgekeken hoe prachtig alles eruit ziet op de Xbox 360. Ubisoft heeft in ieder geval wel het grootste deel opgezet met Black Flag. Al met al Assassin`s Creed IV Black Flag is een geweldige game in deze franchise. Ook ben ik erg benieuwd of de volgende game een deel is waarbij Haytham Kenway uitgelicht gaat worden. Iets wat ik stiekem wel zou willen, dat zou het plaatje afmaken.