We zijn bij 365Gaming erg blij met ons interview met Richard Boeser van Sparpweed en Peter de Jong van Codeglue. Deze twee Nederlandse studios werkten samen aan ibb & obb, de co-op platformer die eerder dit jaar uit kwam op PlayStation3 en waar ik al aardig wat uurtjes in heb rondgesprongen.

Als eerste Richard (en Peter) van harte gefeliciteerd nogmaals met het behalen van de Cinekid New Media Award. En dan ook nog een nominatie voor de Control Industry Award 2013, wat een leuke ontwikkelingen in zo’n korte tijd na de lancering in de Playstation Store.

sparpweed-codeglue-cinekid

[Richard] Dankjewel. Het Cinekid festival is echt heel erg leuk en om dan de prijs te winnen is erg speciaal.

[Peter] Dank je! Het is echt heel fijn om zo’n mooie prijs te winnen voor een game waar je zo lang aan gewerkt hebt.

Laten we even beginnen bij het begin voor de mensen die jullie niet kennen. Sparpweed & Codeglue: hoe is deze samenwerking ontstaan en wat is ieders rol in de totstandkoming van ibb & obb?

[Peter] Wij zijn ooit aan elkaar geïntroduceerd door Adriaan Wormgoor, een gemeenschappelijke kennis. Richard zocht een partij om met hem samen ibb & obb te ontwikkelen. Nadat hij ons ibb & obb had laten zien waren we meteen verkocht. Zo’n game wilden we heel graag maken!

[Richard] In dat eerste gesprek was er gelijk een klik. Het werd vrij snel duidelijk dat we graag wilden samenwerken. In de uiteindelijke ontwikkeling lag het ontwerp werk bij Sparpweed en de techniek en animatie bij Codeglue. Daarnaast hebben we veel samen overlegd over hoe we de productie het beste konden aanpakken.

sparpweed ibb and obb process 03

ibb & obb was bij de ontwikkeling al een favoriet onder velen (ook gezien het winnen van de IndieCade Design Innovation Award in 2008). Het spel krijgt nu ook extra aandacht door in de Playstation Store voor de Plus leden. De ogen zijn nu extra op jullie gericht met deze ontwikkelingen en de awards, hoeveel anders is het voor jullie geworden nu?

[Richard] Prijzen helpen zeker om het spel bij meer mensen bekend te krijgen. Het begon allemaal bij IndieCade, dat was de eerste keer dat ibb & obb publiek te spelen was. Later zijn we nog genomineerd voor de Amaze Award en wonnen we de Indie Showcase Award op Develop in Brighton. Met de Cinekid Award erbij is het een mooi rijtje dat naast goede promotie ook een flinke motivatie voor het team is.

De PC gebruikers staan al te popelen om aan de slag te kunnen horen we van alle kanten. We zagen onlangs ook jullie oproep voor testers voor de PC versie, kunnen jullie wat zeggen over een mogelijke live-gang? Enige indicatie wanneer ibb & obb te downloaden is via Steam?

[Richard] Het zal nog even duren. We willen de tijd nemen om de lancering op Steam echt goed aan te pakken. Naast het nodige technische werk gaat er ook veel tijd zitten in de communicatie naar buiten. Het tweede kwartaal van volgend jaar is waar we nu op mikken.

Zoals ik in mijn review al aangaf, ibb & obb is zeker een spel dat je niet moet beoordelen „by it’s cover”. We hebben 2 codes mogen weggeven namens jullie en 1 hiervan heeft het uitgespeeld in single player modus. Nu zal ik jullie niet zijn ervaringen geven, want hij is momenteel nog aan het bijkomen van de frustraties ;), maar hoeveel mensen hebben het spel eigenlijk al alleen uitgespeeld of zelfs op 100%? En de hamvraag: hebben jullie hem zelf op 100%? 🙂

[Peter] Ik niet. En zeker niet in de crazy single player bonus mode. 🙂

[Richard] We hebben het spel echt ontwikkeld voor twee spelers, maar je kan het inderdaad ook alleen spelen. Dan wordt het echt veel en veel lastiger. Ik weet niet hoeveel mensen de single player versie hebben uitgespeeld. Dat zal onder de 1 procent van het totaal aantal spelers liggen. Ik heb het wel zo uitgespeeld, maar omdat ik alle levels heb ontworpen, speel ik eigenlijk vals.

sparpweed ibb and obb process 02

De lieve “look & feel” van ibb & obb zorgen ervoor dat kinderen (en vrouwen) instinctief worden aangetrokken, zoals ikzelf. Maar ik geloof best dat daarna een aantal zullen afhaken omdat er niet alleen veel gevraagd wordt qua mentale uitdaging, maar met name de platform skills die nodig zijn zorgen ervoor dat een grote groep mainstream gamers toch echt de handdoek in de ring moeten gooien. Dit is eigenlijk best wel jammer, hebben jullie eraan gedacht om dit toch op te lossen door een soort van kinder/hulpmodus erbij te ontwikkelen?

[Richard] Het is zeker zo dat er later in het spel meer van je behendigheid gevraagd wordt. Achteraf vind ik dat wel een minpunt. Er zijn een hoop spelers die dat juist leuk vinden, maar omdat het spel heel toegankelijk is, is het jammer dat minder ervaren spelers moeten afhaken. Ik denk dat we voor de PC versie sommige van de lastige stukken iets minder gaan laten afhangen van behendigheid. Maar de puzzels zullen hun moeilijkheid behouden.

sparpweed ibb and obb process 01

Wat kunnen we verwachten na ibb & obb? Op jullie site geven jullie aan dat jullie verder willen gaan met de ontwikkeling van Platformerman. Is dat nog steeds aan de orde? Waar verwachten jullie te staan over 5 jaar?

[Peter] 5 jaar is nog ver weg, maar het komende jaar werken we graag weer samen met Sparpweed aan een of meerdere projecten. Dat bevalt nl. goed. Er ligt nog een hele stapel ideeën waar we wat mee willen doen, waaronder de door jou genoemde Platformerman. Maar we bekijken nu ook de haalbaarheid van een PS4 versie van ibb & obb en we hebben ook nog een leuk plannetje voor Rocket Riot. Genoeg te doen dus. 🙂

[Richard] Persoonlijk is mijn eerste doel om nu te kunnen rondkomen van game development. Tijdens de ontwikkeling van ibb & obb heb ik er af en toe nog ander werk naast moeten doen. Er liggen een hoop ideeën en het lijkt me heerlijk om me volledig op games te kunnen concentreren. Voorlopig heeft ibb & obb nog prioriteit. Daarnaast willen we verder met Platformerman en ontwikkelt Sparpweed samen met Tomasz Kaye een experimenteel racespel voor vier spelers genaamd Chalo Chalo. Waar we over vijf jaar staan? Echt geen idee. Sparpweed wil klein blijven en per project samenwerkingsverbanden aangaan. We willen vooral spellen blijven maken die we zelf interessant en leuk vinden en de ruimte houden om te experimenteren.

365Gaming bedankt Richard & Peter nogmaals voor het leuke interview en we verheugen ons op alle verdere ontwikkelingen! En om het nog leuker te maken kunnen alle Playstation leden ibb & obb met 60% korting downloaden  t/m 4 december voor EUR 3,99!!!

ibbenobbkorting

Als je het werk van Sparpweed en Codeglue wil volgen dan kan dat via Twitter en Facebook:

  • https://www.facebook.com/sparpweed
  • @sparpweed (https://twitter.com/sparpweed)
  • https://www.facebook.com/codeglue
  • @codeglue (https://twitter.com/codeglue)

Alleen ibb & obb volgen:

  • https://www.facebook.com/ibbandobb
  • @ibbandobb (https://twitter.com/ibbandobb)