Het einde van het jaar is er weer en in de gamewereld betekend dit dat er natuurlijk weer een nieuwe Call of Duty gereleased wordt. Na een aantal wat “mindere” Call of Duties afgelopen jaren, proberen ze met de nieuwe Modern Warfare de franchise weer terug te brengen naar de goede oude staat. Is het ze gelukt om er weer nieuw leven te blazen of blijft het toch weer een Call of Doetnie?

Afgelopen jaar waren er veel gamers teleurgesteld door het ontbreken van een single player mode in Black Ops 4. Gelukkig hebben ze dit bij Call of Duty zelf ook meegekregen en kun je dit jaar weer vollop aan de gang met een nieuwe uitdagende campaign. Dit keer mogen we weer aan de slag als een Special Ops militair die onder leiding van Captain Price (ja, ja, de enige echte!) een groot aantal diverse missies tot een goed einde zal moeten brengen.

Ik bedoel hier dan ook echt een groot aantal diverse missies. De singleplayer bevat heel veel verschillende soorten missies die continu voor actie zullen zorgen. Ook worden deze missies door cinematic cutscenes aan elkaar gelinkt, zodat je weer het gevoel hebt dat je eigenlijk gewoon een film aan het bespelen bent. Dit is iets waar Call of Duty met de laatste single player verhalen in mijn ogen flink wat punten scoort en dat hebben ze hier zeker niet laten liggen. Tijdens deze missies zijn je taken ook heel erg afwisselend en zal de game nooit aanvoelen alsof je steeds hetzelfde doet. Ook krijg je voor het uitspelen van sommige missies XP-tokens die je kunt inzetten in de multiplayer voor 30 minuten dubbel-xp, dus dat is altijd mooi meegenomen.

Helaas wordt de replayability wel een beetje aangetast door het ontbreken van bepaalde challenges of het collecten van intel. Natuurlijk zijn er wel bepaalde opdrachten die je moet doen voor het behalen van trofeeën of achievements, maar daar is eigenlijk alles wel mee gezegd. Voor de echte die-hards is er wel weer een ‘Realistic’ mode aan het verhaal toegevoegd, maar als je het verhaal eenmaal hebt uitgespeeld is er niet veel wat je aantrekt om het nog een keer te spelen. Ondanks dat ik het zoeken naar intel wel mis, haalt het je wel minder uit het verhaal en laat je meer focussen op de juiste aanpak in sommige situaties.

De juiste aanpak in situaties is in het volgende gedeelte helemaal van belang. Met de terugkeer van Modern Warfare is namelijk de Spec Ops ook weer terug! Dit is iets wat mij persoonlijk heel erg aan het hart ligt. Uitdagende missies die je alleen of met vrienden in co-op uitspeelt. Het eeuwige gevloek en geschreeuw van falen en opnieuw proberen. Net zolang tot je die gruwelijke missie op veteran hebt uitgespeeld. Dit voelt voor mij veel meer als een uitdaging dan weer de zoveelste map waar je hordes zombies moet zien voor te blijven aangezien zij je toch niet raken op afstand.

Al is de nieuwe Spec Ops wel een beetje anders en dat voelde in eerste instantie niet als iets positiefs. Hier moet je je dan ook echt overheen gaan zetten, want deze Modern Warfare is nu eenmaal geen copy paste van de voorgaande MW-titels. Om het alleen te spelen is eigenlijk al geen doen meer. De missies zijn dusdanig groot en pittig dat je hier toch echt wel met wat meer gamers aan de slag zal moeten gaan. Ook is het dus aan te raden om dit óf met vrienden te spelen óf je headset te gebruiken en te communiceren met de online lobby. De missies zijn met teamwork al een ontzettende uitdaging en er is dus ook geen enkele mogelijkheid dat je deze gaat completen zonder te overleggen met je medespelers.

Er zijn “maar” 4 Spec Ops missies wat enigzins wel karig aanvoelt, maar de missies zijn langer dan bij de oudere games en zullen je zeker niet gaan vervelen. Mocht je er toch snel op uitgekeken zijn is er ook nog de survival mode die op zijn manier ook weer een stuk pittiger is dan de survival mode van Modern Warfare 3. Zelfs in de eerste paar rondes is het soms nog een uitdaging om overeind te blijven en Juggernauts zijn nog steeds niet grappig als tegenstander (helemaal omdat ze nu tegen flash en stun grenades kunnen blijkbaar. RIP).

Is een Single Player campaign of de Spec Ops missies niks voor jou? Dan heb je nog steeds de mogelijkheid om honderden uren te gaan stoppen in de compleet vernieuwde Multiplayer. Okay, misschien niet compleet vernieuwend aangezien je nog steeds dezelfde soorten gamemodes hebt, nog steeds gewoon de beste wilt zijn en zoveel kills wilt zien te maken. Maar toch zijn er veel dingen die ze hebben aangepast om ons een nieuw verfrissend Call of Duty gevoel te geven.

Allereerst is er geen prestige mode meer. Ik ben zelf nog niet zover beland in de multiplayer dat ik exact weet wat er nu is in plaats van Prestige, dus heb dit even opgezocht. Normaal gesproken zou je bij level 55 het maximale level hebben behaald en was je instaat alles te resetten om weer op 1 te beginnen maar dan met een ander embleem voor je level. Nu beland je in de ‘Enlisted Ranks’ en start je bij Officer Rank 1. Hierbij krijg je 100 nieuwe rankings die je per seizoen kunt doorlopen en speciale challenges, ribbons en xp items krijgt.

Naast het gewone level systeem is het levelen van je wapens ook veranderd. Je wapens kunnen nu ook level 55 worden en bij elk level unlock je wel weer een nieuwe attachment. Deze attachments hebben allemaal hun eigen pro’s en con’s en door het combineren van max 5 stuks kun je elk wapen aanpassen naar jouw speelstijl. En mocht je net te laat zijn van het maken van je loadout? Geen probleem, want je kunt je wapens zelfs tijdens een match gewoon aanpassen. Tevens gaan je loadouts ook over naar de Spec Ops en hoef je daar dus niet opnieuw te beginnen. Ook heb je nu meerdere camouflage challenges die unlocken bij bepaalde levels van je wapen en voor elke challenge moet je weer iets anders doen om de volgende variant vrij te spelen. Denk hieraan headshots, hipfire kills of kills vanuit crouch-positie.

De challenges zelf zijn ook compleet omgegooid en er zijn geen lootboxes meer (hell yeah!!). Geen rare gekleurde pakjes die je eruit laten zien als een met suikergeglazuurde eenhoorn. Nee, alles is vrij te spelen voor iedereen en laten je ten minste nog een beetje fatsoenlijk wegvallen in je omgeving. Alle items die je vrij kunt/moet spelen zitten nu alleen wel verstopt in een soort van challenge-groepjes. Deze challenges moet je zelf activeren en er kan maar één groep per keer actief zijn. Je kunt tussendoor wel gewoon switchen van groep, want je voortgang wordt gewoon opgeslagen. Helaas mis je hierdoor wel een beetje het challenge systeem van Modern Warfare wat we gewend waren, maar het geeft wel weer een nieuwe verfrissende manier van je challenges vrijspelen. Je zult nu alleen zelf wat meer op moeten letten wat de volgende stap is.

Voorgaande jaren was ik niet echt te spreken over het onlinegedeelte zelf vanwege de niet werkende lag-compensatie in combinatie met de player-2-player connectivity. Gelukkig hebben we hier nu geen last meer van, want er zijn eindelijk dedicated servers!! Dit veranderd een hele hoop in positieve vorm. Je zult nog steeds wel wat vreemde bekende Call of Duty deaths krijgen, maar dit is aanzienlijk minder in vergelijking met de voorgaande jaren. Ook zorgen deze servers ervoor dat je na elke match een compleet nieuwe lobby krijgt. Je hoeft zelf niet meer de lobby te switchen door die vervelende spawn-campers, want in de volgende ronde krijg je compleet nieuwe tegenstanders als medespelers.

Een andere toevoeging aan de nieuwe multiplayer zijn de 20-speler lobbies en Groundwar waar je zelfs met 64 gamers tegelijk bezig bent. Groundwar kan er dan ook echt voor zorgen dat je soms de game gewoon uit wilt zetten. Het is de ultieme vorm van Chaos en als je ook maar een klein beetje niet oplet, krijg je death na death na death na… nouja, je snapt wat ik bedoel. De nieuwe grotere lobbies zijn erg indrukwekkend en tof, maar je moet er van houden (en natuurlijk tegen kunnen).

In de gehele multiplayer heb ik deze keer ook niets kunnen vinden wat mij ervan weerhield om te spelen. Het enige wat nogal tegenvalt is het aantal maps dat er zijn. Of het komt door de dedicated servers dat ik alleen maar dezelfde maps tegenkom. Op de eerste avond van spelen had ik alle maps al meerdere keren voorbij gehad en dit voelt heel erg karig. Het zijn vrijwel allemaal dezelfde soort mappen met dezelfde layout en er zit vrij weinig variatie in. Hier had ik graag wat meer van gezien, want nu voelt het alsof er in totaal maar 6 mappen in de game zitten ofzo.

Qua geluid hebben ze ook weer iets bruuts neergezet. Alleen al bij het opstarten van de game lijkt mijn 5.1 surround set spontaan veranderd te zijn in een Dolby Atmos bioscoop ervaring en dit is niet anders geworden tijdens de Campaign, Spec Ops of Multiplayer. Het geeft je het gevoel dat je er helemaal in zit en dit versterkt je volledige Call of Duty ervaring alleen maar meer.

Zoals je kunt lezen ben ik sinds lange tijd weer eens erg te spreken over een Call of Duty en dit hebben ze met Modern Warfare dan ook zeker wel weer eens verdiend. Na jarenlang wat “mindere” varianten te hebben uitgebracht, heeft Modern Warfare een goede indruk op mij gemaakt. De epische campaign met zijn grove acties (sommige momenten zijn écht niet voor de tere zieltjes), een zeer uitdagende Spec Ops co-op ervaring en een multiplayer die weer werkt zoals het hoort. Dit alles zorgt voor een game die ik nog voor langere tijd zal spelen en zeker zal aanraden aan anderen.

Review - Call of Duty: Modern Warfare
een game die ik nog voor langere tijd zal spelen
  • Uitdagende Spec Ops