Deze week was het dan zover. Minecraft maakte zijn debuut op de PS4 en Xbox One. Al jaren lang heeft de retro ogende sandbox game enorm succes en is het spel bijna in geen enkele woonkamer meer weg te denken. Of het nou gespeeld word op pc, tablet, mobiel of console. En nu mogen dus ook de PS4 en Xbox One eigenaren aan de slag met deze game. Wij begonnen er alvast aan om jullie een indruk van deze next gen versie te geven.

Minecraft

Ik wil jullie eerst even mee terug nemen in de tijd. En wel naar 2009. Op een regenachtige dag zat ik een beetje rond te snuffelen op het internet toen ik op een Amerikaans forum iets las over een zekere Notch die bezig was met een simpele flash sandbox game genaamd Indev Alpha. Al snel kwam ik uit op afbeeldingen van een retro ogende openwereld sandbox en het was vooral die retro style die mij aansprak. Na wat verder gesnuffeld te hebben zag ik dat je voor een donatie van een paar dollar een account kon aanmaken en dat deed ik dus.

Eind 2009 kon ik daadwerkelijk voor het eerst de game spelen al was het toen veel beperkter dan wat we nu kennen. Al snel veranderde de naam van de game in Minecraft en besloot Notch (Markus Persson) dat hij wel wat hulp kon gebruiken en richtte Mojang op. Ik hoef niet te vertellen wat er daarna gebeurde want iedereen weet hoe ongekend het succes was en nog steeds is van deze game. Doordat ik vanaf dag 1 al bezig ben met deze game, ver voordat ook maar iemand hier in Nederland de game kende heeft Minecraft een speciaal plekje in mijn game hart. En dan met name de pc versie.

Minecraft4

Waarom PC?

Ik weet dat Minecraft werkelijk overal op te spelen is maar voor mij is er maar 1 versie. Namelijk de versie op pc waar het allemaal mee begonnen is. Nou is het niet zo dat ik andere versies niet heb geprobeerd. Het spel staat zowel op mijn Xbox 360 als op mijn tablet. Toch bleef ik terug gaan naar de pc en de rede hiervoor is zowel ingewikkeld als eenvoudig.

Door de looks van de game lijkt het of Minecraft niet veel vereist om te kunnen spelen maar het tegendeel is waar. Zonder nou in moeilijke termen en details terecht te komen is de rede hiervoor dat de werelden in Minecraft enorm en random zijn waar veel geheugen voor nodig is. Iedereen die het wel eens op een laptop heeft gespeeld snapt wat ik bedoel. Dit was ook terug te zien op de console waar de werelden niet erg groot waren en last hadden van fog waardoor je beperkt werd in het zicht. Voor mij was dit de rede om terug te vallen naar pc waar mijn werelden oneindig groot waren en ik kon kijken zover het oog reikte. Maar dat is nu voorbij!

Goede wandelschoenen

Het eerste wat mij opvalt tijdens het opstarten van de game is dat de laadtijd lekker kort is en de wereld in no time zonder problemen genereerd. Met een paar goede wandelschoenen onder de voeten wandel ik de eerste de beste berg op om te zien of we weer met een beperkte kleine wereld met een beperkt zicht te maken hebben. Niks van dit alles. Zover ik kan kijken zie ik prachtig willekeurig gegenereerd landschap. Er verschijnt een glimlach op mijn gezicht en ga op zoek naar een mooie rots vlak bij het respawn point waar ik begin aan het uithakken van mijn basis. Na wat hakken en vergaren van de benodigde materialen kijk ik op de klok en zie dat ik inmiddels 5 uur verder ben!

Het feit dat de tijd zo snel voorbij gaat en ik zo lekker door speel zegt veel over deze nieuwe release op de PS4 en Xbox One. Voor mij is persoonlijk is dit de eerste echt geslaagde versie op console. Waar ik aan moet blijven wennen is dat alle te bouwen items al voorgekauwd voor je klaar staan. Het enige waar jij voor moet zorgen zijn de juiste grondstoffen. Een deel van de charme van minecraft vind ik het maken van items en het uitvogelen welke grond stoffen je nodig hebt en hoe je die moet plaatsen in je werkbank. Die tijd is dan nu dus echt voorbij. Het zorgt er wel voor dat je meer ontspannen kan spelen en je kan focussen op dat geen waar je mee bezig bent zonder er complete boekwerken naast te moeten hebben.

Minecraft 1

Online

Ook deze versie bied je weer de mogelijkheid om met meer mensen te spelen. Dit heb je volledig zelf in de hand. Wil je dit wel of wil je alleen mensen op uitnodiging. Wil je alleen vrienden of is iedereen welkom. De keuze is volledig aan jou. Ik zelf speel Minecraft het liefst solo maar heb het wel even geprobeerd en het spel bleef gewoon lekker lopen.

Minecraft 2

Controls

Wat voor een pc gamer altijd lastig blijft zijn de controls bij het spelen op console. De beste spelers van bijvoorbeeld shooters die altijd op pc spelen zullen er niks van bakken zodra ze achter de console kruipen. Voor mij gaat dit ook op bij Minecraft. Ik ben zo enorm gewend het op de pc te spelen dat bijvoorbeeld de Xbox 360 versie onwennig en onprettig aanvoelde.

Bij de PS4 versie die ik voor jullie heb geprobeerd had ik dit probleem nauwelijks. Het voelde prettig aan en over het geheel genomen speelde ik het net zo prettig weg als op de pc. Bij het verplaatsen van items in je inventaris of in de kisten liep ik wel wat te klungelen en gaat mijn voorkeur toch uit naar een muis maar dat was ook eigenlijk het enige. De grote plus die er tegen over staat is dat ik niet op mijn bureau stoel hoef te zitten maar lekker languit op de bank kan hangen. Bij de PS4 versie is de touch pad ondersteund maar dit vond ik eigenlijk niet erg lekker werken en zeker geen meerwaarde.

Minecraft 3

Conclussie

Minecraft is typisch zo’n game waar je van moet houden. En om er dan een conclusie en een score aan te koppelen is lastig. Wat mij betreft heeft Mojang een fantastisch spel ontwikkeld. Misschien wel mijn op 1 na favoriete game. (The Elder Scrolls staan natuurlijk boven aan) en ik ben blij dat ze bij de basis blijven. Ook nu ze het spel op de nieuwe consoles uit brengen houden ze het bij wat Minecraft moet zijn en laten zich niet verleiden om onnodige vernieuwingen te bedenken.

Om eerlijk te zijn kan ik persoonlijk weinig negatieve punten bedenken. De werelden zijn eindelijk vergelijkbaar met die van de pc versie, het loopt super soepel, alles wat je kan wensen is aanwezig en met de release zijn er ook meteen flink wat skin en texture packs te koop. Ook de prijs is gewoon wat we mogen verwachten. Voor mij persoonlijk scoort Minecraft op de PS4 net iets lager als op pc maar dit zal niet opgaan voor mensen die het tot nu toe alleen op bijvoorbeeld de PS3 hebben gespeeld. En daar houd ik dan ook rekening mee in de score. Nu ga ik weer lekker verder hakken en bouwen en op jacht!

365Gaming Verdict: 9