Tijdens 1 van mijn wekelijkse speurtochten op Steam kwam ik een poosje geleden Aeon Command tegen. Voor een paar euro sprak het spel me wel aan om te proberen en inmiddels heb ik al flink wat uren in dit verslavende spel zitten en word het tijd dat ik mijn ervaring met jullie deel.

Aeon-Command

Less is More

Als je me vraagt welke nummer 1 eigenschap een goede indie moet hebben dan zeg ik: Less is more! Indie developers hebben te maken met beperkte budgets en beperkte middelen om een game te ontwikkelen en wanneer er dan te veel uit de kast word gehaald word het spel al vaak een over ambities project vol bugs die voor eeuwig in een bèta staat blijven. Dit zien we helaas veel te vaak maar gelukkig gaat dit bij Aeon Command niet op. Bat Country games is een hele kleine studio die bestaat uit 2 man en verantwoordelijk is voor deze titel.

De eerste titel waar ik aan moest denken tijdens mijn eerste spel sessie was Command & Conquer in zijn vroege jaren. Nou lijken de games niet echt op elkaar maar voor mij had het spel de zelfde verslavende trekjes. Laten we beginnen bij het begin. We starten met Alliance faction en ons doel is om te domineren in de Aeon Nebula. We beginnen met ons moederschip en een klein ruimteschip die mineralen verzameld die je nodig hebt om meer schepen te bouwen. Zodra de gevecht schepen klaar zijn kun je de strijd aan gaan met de vijand. Versla je het moederschip dan heb je gewonnen.  Zo simpel is het in de basis. Hoe verder je komt hoe meer schepen en upgrades er beschikbaar worden. Je zult echter wel elke keer deze eerst vrij moeten kopen met grondstoffen.

Aeon-Command 1

3 facties

Gelukkig blijft het niet alleen bij de Alliance factie want heb je deze voltooid dan kan je ook spelen als Exiles of als Cyborgs. Elke factie heeft zijn eigen schepen, wapens en abilities. De Alliance is nog eenvoudig te voltooien maar in de Cyborg factie zal je regelmatig stof happen. Per uitdaging ben je ongeveer 10 minuten bezig waardoor het spel heerlijk is om even tussendoor te spelen.

Perks

Naast dit alles verzamel je tijdens het spelen tandwielen die je kan gebruiken om perks vrij te spelen. Je hebt zowel algemene perks als voor elke factie. Je moet dan denken aan minder resources om te bouwen, sterkere wapens, snellere bouw van de schepen etc. Ook tijdens een potje spelen kan je de wapens en schepen upgraden tegen inlevering van mineralen.

Aeon-Command 2

Timing

Doordat de schepen zelf de aanvallen inzetten en hun werk doen is het vooral aan jou om de juiste keuzes op de juiste momenten te maken. Timing is hierbij cruciaal. Gelukkig is het spel lekker duidelijk en overzichtelijk en beschik je over een duidelijke interface.

Tegen elkaar

Naast de campaign mode bevat het spel ook een skirmish mode waar je zelf de parameters kan instellen voor een lekker potje single player. Speel je toch liever tegen echte tegenstanders dan kan je volle bak gaan in de multiplayer.

Aeon-Command 4

Conclussie

Zoals ik al in het begin zei is: less is more. Door dat deze titel zo lekker klein is kan je lekker focussen op dat geen wat er toe doet. Ondanks dat ziet het spel er best lekker uit en zijn de sounds prima. Alles werkt lekker en het spel heeft een hoge replay waarde. En ook niet onbelangrijk kost het spel maar €2,99 op Steam wat in mijn ogen echt een koopje is. Zoek je dus een leuke kleine titel om zo nu en dan even lekker tussendoor te doen dan kan ik je dit spel zeker aan raden.