Inside Indie-Roberto

Deze aankomende maanden staan voor mij toch een beetje in het teken van de Nederlandse Indie releases. Met een enorme stroom aan toffe indie games die het daglicht gaan zien weet ik zeker dat we ons deze zomer niet hoeven te vervelen. En het feit dat veel van deze games van eigen bodem komen (en ja, daar tel ik onze zuiderburen ook bij mee) maakt het toch extra speciaal. Daarom in deze special een preview van een toffe Nederlandse indie,  Een review van een super toffe game van onze zuiderburen en een eerste indruk van een avontuur dat volgend jaar zal verschijnen.

Interloper

De eerste game waar we mee aan de slag konden was Interloper. Deze Real-Time strategy game van Monogon Games heeft al heel wat gamers weten te lokken met zijn toffe style en flink uitdagende game Play. En die enorme achterban kan dan ook niet wachten tot het 21 Mei is om er flink mee aan de bak te gaan.

Nou ga ik heel eerlijk zijn en zeggen dat het voor mij volledig buiten mijn comfort zone was toen ik aan deze preview begon. De eerste minuten was het dan ook worstelen maar wat een lekker gevoel was het toen ik de slag te pakken kreeg.

De bedoeling in Interloper is om met jouw Sentinal (een soort buitenaards organisme) 75% van de map te claimen. In deze maps bevinden zich een soort power plants, factory’s en cocons. Wanneer er een factory geclaimd word dan kan deze drones produceren mits er ook een power plant geclaimd is.

Deze drones kunnen de drones van de tegenstander aanvallen maar kunnen ook paden blokkeren. Claim je ook een soort cocon dan kan je daar drones ombouwen tot speciale en sterkere versies. Wanneer dan 75% van de map geclaimd is dan ben jij de winnaar.

Een gemiddeld potje neemt ongeveer vijf minuten in beslag. Ondanks dat zowel de interface als de controls simpel zijn is het toch een flinke klus deze game te masteren. En dat is een goed ding want dat zal zeker in de multi player zorgen voor heel wat speel uren. De toffe style en graphics gecombineerd met de verslavende en diepgaande strategische gameplay belooft veel en dit is dan ook zeker een game om in de gaten te houden en te checken.

Herald

Deze week maakte we ook een flinke sprong terug in de tijd. We bevonden ons aan boord van handelsschip de Herald in de 19e eeuw. Herald is een game die ik al vanaf dag één in de gaten houd omdat ik het idee heb dat dit wel eens een groot Nederlands succes kan worden. Begin dit jaar had ik al het genoegen om de game even te checken tijdens Casual Connect. Dit was ook de plek waar Wispfire met de game flink in de prijzen viel.

We kruipen in de huid van Devan Rensburg, een steward aan boord van de Herald. Devan krijgt een opdracht mee en het is aan ons om dit te voltooien. Doormiddel van een point & click systeem kammen wij zorgvuldig de beschikbare ruimtes uit opzoek naar aanwijzingen die ons kunnen helpen. Alle gevonden aanwijzingen vinden we dan terug in onze Journal waar de antwoorden langzaamaan duidelijk worden. Wanneer we dan in een conversatie belanden worden ons telkens diverse keuzes als antwoorden voor gelegd waardoor we in zekere zin invloed hebben op het verhaal.

Nou is het nog veel te vroeg om echt wat over dit interactieve avontuur te zeggen en zullen we nog zeker moeten wachten tot 2016 om de game te kunnen spelen. Wat we al wel kunnen zeggen is dat alles authentiek aanvoelt en de artwork er erg tof uitziet. Voor mij persoonlijk is mijn geloof in deze game alleen nog maar verder gegroeid en hoop ik dat Wispfire op 24 Mei hun kickstart doel halen. Meer hierover zal zeker volgen.

Guns, Gore & Cannoli

En dan zijn we aan beland bij de laatste game in deze special. Zoals ik eerder al noemde tel ik onze zuiderburen ook een beetje mee als ik het heb over games van eigen bodem. En dat is dan ook precies waar Crazy Monkey Studio zich bevind. Deze studio is verantwoordelijk voor de side scrolling actie shooter Guns, Gore & Cannoli. De titel verklapt al het één en ander maar toch bereid dat je nog niet voor op de enorme dosis fun die je te wachten staat wanneer je deze game opstart.

Wij gingen aan de slag op de PC, maar heb je een current gen console dan kun je hem daar ook kunnen vinden vanaf de zomer. We spelen als Vinnie Cannoli en zijn ingehuurd om een Goodfella genaamd Frankie te vinden in de met zombies en maffia overgoten staat Thugstown. Wat meteen opvalt is de fantastische grafische style die je echt exact het juiste gevoel weet te geven.

De typische side scrolling actie die we vooral kennen van de betere arcade klassiekers worden afgewisseld door vette one liners en cutscenes die bol staan van schaamteloze humor en stapels clichés. De bedoeling is om ons een weg te banen door de hordes zombie’s en daarvoor zijn een arsenaal aan toffe wapens te vinden. De zombies zijn erg afwisselend en komisch om te zien.

Het enige nadeel is dat je na een flink potje hakken en schieten moeite zal hebben om de grijns van je porum te krijgen. Voor de PC gamers is een controller wel aan te raden aangezien de besturing met de toetsen niet echt lekker aanvoelt. Maar eenmaal je controller ingeplugd is het heerlijk spelen. Ondanks de komische noot is dit wel echt een serieuze game die flink uitdagend is en met vlagen zelfs nagel bijtend lastig kan zijn.

Vorig jaar tijdens Firstlook en ook dit jaar bij Casual Connect zagen we deze game al en maakte het ons nieuwsgierig. Ik kan alleen maar zeggen dat er continu grote sprongen zijn gemaakt met als eind resultaat een hele toffe game die je gewoon moet checken.

Nou kan ik me voorstellen dat sommige na het lezen van dit artikel het gevoel hebben dat we niks slechts willen zeggen over games van eigen bodem. Dit is alles behalve waar! Als een game gewoon niet goed is of punten van kritiek verdiend dan zijn wij de eerste die dit zullen zeggen. Deze games zijn gewoon goed en ik ben dan ook trots dat er momenteel zoveel goeds van eigen bodem komt!