In 2013 kwam State Of Decay uit op de Xbox 360 en werd toen al goed ontvangen. Eind April kwam State Of Decay – Year One uit op de Xbox One, een versie inclusief alle uitbreidingen en verbeteringen. Tijd om deze game eens te testen op de Xbox One!State of DecayHoe het begon…

Het verhaal is, zoals bij de meeste zombie-setting spellen, vrij voorspelbaar: de wereld is na een uitbraak overspoeld door zombies. Jij en vele andere hebben dit overleefd en moeten nu overleven in deze wereld en proberen een nieuwe samenleving op te bouwen.

Het spel speelt in een open (dynamische) wereld in een 3th person perspectief. Het spel bevat een twee uur cyclus, een uur dag en een uur nacht. Tijdens het spelen verschijnen er ook willekeurige missies. Dit kunnen support missies zijn, redding missies etc.

In tegenstelling tot vele andere zombie games is dit geen hack-en-slash-only game, maar komt er strategie en tactiek om de hoek kijken, zo moet je een thuisbasis opbouwen en deze blijven voorzien van alle resources die nodig zijn zoals bijvoorbeeld medicijnen, voedsel, ammunitie, bouwmaterialen etc.

Tutorial
Het begint allemaal op een kampeerplek waar jij, Marcus Campbell samen met je kameraard Ed Jones, meteen worden geconfronteerd met een zombieaanval. Het introductie gedeelte van het spel is begonnen… Je krijgt alle controls uitgelegd, hoe je moet vechten, de kaart kan gebruiken en het gebruik van je inventory. De inventory is beperkt door de grootte van de rugzak die je draagt. Na het gevecht krijgt je de opdracht om naar het parkwachter gebouw te gaan waar meer overlevenden aanwezig zijn. Tijdens de weg naar dit gebouw leer je dat, door te sluipen, je zombies kan ontwijken. Je kan je ook verstoppen in struiken. Maar als een zombie je eenmaal heeft opgemerkt dan is het rennen of vechten. Je beschikt over een life & stamina meter, van vechten wordt je moe en daardoor loopt je stamina (blauw) meter terug. Je kan deze aanvullen door bijvoorbeeld snacks uit je inventory. Je leven loopt terug als je geraakt wordt door een zombie. Door middel van medicijnen kan je deze weer iets aanvullen.

Zodra je het gebouw van de parkwachter hebt bereikt maak je kennis met de overlevenden. Deze  worden geleid door Thomas Ritter. Vanaf dit punt krijg je een aantal nieuwe opdrachten toegekend. Uiteraard ben je vrij om te gaan en te staan, maar tot dat je dit gebied hebt verlaten moet je deze missies wel uitvoeren, je leert hierdoor de basis van het spel goed kennen.

Vanaf een watertoren of uitkijktoren kan je met een verrekijker het gebied verkennen en interessante plaatsen markeren op je kaart. De plaatsen die interessant zijn worden met een vraagteken in deze verkenningsmode aangeduid, en door er even op te blijven hangen met je verrekijker worden ze geïdentificeerd en op je kaart geplaatst.

Ontdenk nieuwe plekken

Vanaf hier kan je dus starten met het verkennen van de omgeving, huizen en tenten doorzoeken en zo nieuwe voorwerpen vinden. Het doorzoeken van kasten e.d. kan op twee manieren, een rustige manier en een snelle manier waardoor je wel meer herrie maakt en dus een grotere kans maakt dat je ontdekt wordt door zombies.

Geluid
Doordat zombies ook op geluiden reageren maakt het ook veel uit wat voor soort wapen je gebruikt, je kan slagwapens of vuurwapens gebruiken. Je kan ervoor kiezen om als een Rambo al schietend de zombies uit te schakelen en hierdoor het risico te lopen overrompeld te worden, of kies voor een meer rustige wat meer geruisloze manier. Zo is het ook mogelijk een zombie van achteren te benaderen en deze via een toetsencombinatie in een keer te doden. Dit kan echter ook wel eens mis gaan!

Sneaky!

Aan het einde van de tutorial red je nog een persoon met de naam Maya Torres, samen met haar keer je terug naar het boswachter gebouw waar inmiddels alle mensen zijn aangevallen en gedood. Maya is een van de vele speelbare karakters, hierover later meer. In het parkwachter gebouw vind je een walkietalkie en zo kom je in contact met Lily, de dochter van de eerder ontmoette Thomas Ritter. Lily leid je naar een basis met meerdere overlevenden die gelokaliseerd is in een kerk in een naburig plaatsje.

Voertuigen
Omdat lopen te ver zou zijn moet je een auto vinden en hiermee naar deze kerk rijden. Een auto maakt uiteraard geluid en trekt weer zombies aan. Uiteraard kan je de zombies omverrijden en ze op die manier ook doden! Maar de auto loopt hierdoor schade op en kan uiteindelijk onbruikbaar worden. Je kan auto’s overigens wel repareren door ze naar de parkeerplaats te rijden van je basis. Als je basis een workshop of machineshop heeft wordt de auto ’s avonds gerepareerd.

Bijrijders!

Er zijn verschillende type auto’s te besturen in het spel, elk met hun eigen specifieke eigenschappen qua snelheid, duurzaamheid etc. In een auto kan je ook weer spullen kwijt (erg handig!) inclusief rugzakken.

Let the game begin!
Vanaf het moment dat je de kerk bereikt, begint het spel pas echt. Vanaf dit punt ben je vrij van de opgelegde tutorial missies. Je kan de verhaallijn missies uitvoeren en de gebieden en gebouwen gaan verkennen, nieuwe basissen aanleggen etc.

Belangrijk is dat je de basis voorziet van alle benodigde resources. Deze vind je door andere gebouwen te doorzoeken. Soms vind je een hele grote hoeveelheid aan spullen, je kan er dan voor kiezen om deze hoeveelheid ineens te vervoeren naar je basis. Een soort van runner missie.

Tussen deze resources zitten ook bouwmaterialen die je kan gebruiken om je basis uit te bouwen (mits dat de huidige basis de mogelijkheid heeft) of om een gebouw te barricaderen door bijvoorbeeld de ramen dicht te timmeren. Ook vind je allerlei voorwerpen waarmee je zombies kan afleiden of juist lokken (wekkers, pratende poppen etc.).

Ook gebouwen die bezet zijn door zombies kun je vrij maken door alle zombies te doden, daarna is het mogelijk om van dit gebouw een buitenpost te maken zodat je niet constant heen en weer hoeft te rennen naar je basis en het gebied waar je op dat moment bezig bent.

Skills & karakters
Tijdens het vechten en uitvoeren van de missies krijg je nieuwe skills toegekend. Dit is per karakter verschillend. Je bent overigens vrij om met andere karakters te spelen die je hebt ontmoet. Dit is ook nodig aangezien je vermoeid raakt van het vechten (staat los van de stamina!) en pas kan rusten zodra jij met een ander karakter gaat spelen. Dit geeft je de mogelijkheid om elk karakter zijn/haar eigen specifieke skills uit te laten bouwen.

Skills genoeg!

Tijdens het uitvoeren van missies kan je vooraf de hulp inroepen van andere mensen. Dit maakt het vechten tegen groepen zombies een stuk makkelijker! Zo kan een van je groepsleden een zombie in een wurggreep vasthouden en kan jij of de andere speler op die manier snel een dodelijke aanval uitvoeren. Een gevallen zombie kan je met een paar rake trappen op zijn hoofd afmaken.

Soorten zombie’s
Tijdens het spelen kom je buiten de normale zombies ook nog een aantal andere soorten zombies tegen met hun eigen specifieke eigenschappen, deze worden ook betiteld als ‘Freaks’. Deze verschillende soorten zijn:

• Screamers: deze vallen eigenlijk nooit aan, maar gebruiken een oorverdovende gil om andere zombies te waarschuwen.
• Juggernaut: Een grote sterke zombie, hij is niet snel maar heeft een krachtige aanval en is moeilijker te verslaan. Het verslaan van deze Juggernaut vereist een andere aanpak!
• Bloater: Deze zombie probeert in de buurt van je komen, barst dan open en laat een giftig gas ontsnappen waardoor je life en stamina meter snel afnemen. Opletten dus! Zelfs als ze uitgeschakelt zijn moet je opletten voor het gas!
• Feral: Dit is een van de gevaarlijkste zombies, hij zal vanuit een schuilplaats aanvallen en is in staat om een onoplettende persoon te doden.
• SWAT zombie: Op zich makkelijk te verslaan, ze dragen echter een bepanserd vest waardoor ze minder vatbaar zijn voor de kleinere vuurwapens. Ze bewegen zich niet snel.
• Army zombie: Vergelijkbaar met de SWAT zombie, alleen kunnen deze zich wel snel voortbewegen en rennen ze op hun prooi af om ze aan te vallen.

Naast deze zombies lopen er ook nog hordes rond, hele groepen zombies die samen een gebied doorkruisen, die wil je echt niet tegenkomen!

Lekker worstelen!

Interface, besturing & graphics
De interface van het spel is simpel en overzichtelijk, het scherm bevat alle basis informatie en een kleine radar waarop je kan zien waar de volgende missie zich bevind, en het toont vijanden en de zombie hordes. Wat mij opviel is dat de vijanden niet altijd consequent verschijnen op je radar, zelfs niet wanneer je een paar meter van je vandaan staan.

GUI overzicht

De besturing is, laat ik het even voorzichtig noemen, ‘even wennen’. Op een of andere manier voelt deze niet altijd even soepel aan. Na even gespeeld te hebben stoorde ik er mij verder gelukkig niet meer aan. Het heeft deels ook wel te maken met de framerate van het spel.

Grafisch gezien is het spel absoluut geen hoogstandje, ik had wel verwacht (en vooral gehoopt!) dat de Xbox One editie opgepoetst zou zijn zeker omdat men aangeeft dat het geremasterd is. Dit is echter niet het geval. De textures zijn nog steeds van een lage en grove kwaliteit en de vele grafische bugs die de Xbox 360 versie teisterde zijn gewoon nog aanwezig op de Xbox One versie. Het lijkt dus een gewone port. Er zijn wel een hoop verbeteringen aangebracht die bij moeten dragen aan een betere beleving van het spel.

Persoonlijk heb ik veel plezier met het spelen van dit spel, het is groots opgezet en het gevoel van voorzichtig te werk gaan en de mogelijkheid om basis op te bouwen en uit te breiden spreekt mij erg aan. Ook de hoeveelheid wapens en voorwerpen die je kan vinden is enorm!! Ook de diversiteit van alle karakters en missies geven het spel een absolute meerwaarde.

 

Review - State Of Decay – Year One Survival Edition
Gameplay boven graphics!
Verdict8
+ Punten
  • Uitgebreide mogelijkheden
  • Spannende situaties
- Punten
  • Grafisch geen hoogvlieger
  • Controls in het begin lastig
  • Kleine bugs
8Verdict

Over de auteur

We zijn erg blij met onze crewleden, de editors die schrijven, de streamers en de mensen achter te schermen. Zo nu en dan komen er nieuwe crewleden bij, deze crewleden hebben in het begin nog geen eigen account waarmee ze schrijven, maar omdat we de items wel graag bij elkaar willen houden hebben we een algemeen TDG-Crew account aangemaakt. En zo nu en dan vertrekken er ook leden, en de berichten van oude crewleden worden ook soms overgezet naar dit account. Op die manier blijft het overzichtelijk.