Tropico 5
Welcome my friends! Come and enjoy your stay at this tropical island, an island you will never forget. En zo stapten we in de prachtige wereld van Tropico 5, deze keer niet de PC versie, die is namelijk al een tijdje uit, maar gewoon lekker vanaf de bank op de console. Nu moet ik wel zeggen dat ik tot op heden vooral de Sims en Sims Pets voorbij heb zien komen op de consoles. Nu weet ik dat deze gamereeks een heleboel fans heeft, maar mij heeft het nooit echt kunnen trekken, wie weet is Tropico 5 meer een game voor mij…

Dus we beginnen aan de game en terwijl we de eerste levels opstarten om zo een beetje wegwijs te worden in dit tropisch paradijs blijk ik mij nog steeds afvragen waarom Tropico 5 in Thialand verboden is. Blijkbaar is het besturen van je eigen digitale wereld niet iets wat ze aanmoedigen daar, want verder is er niet iets heel erg schokkend te ontdekken in de game. Het zal dan waarschijnlijk te maken hebben met de vele aspecten van besturen die erbij komen kijken. Zo zien we regelmatig dat de vijand niet altijd een vijand hoeft te zijn, maar als je een kleine opdracht uitvoert kan dat positieve gevolgen hebben voor je geldvoorraad.
Naast het bouwen van prachtige steden moet je aan zoveel meer denken dan alleen maar wat jij leuk vind, je moet namelijk een compleet land besturen, inclusief de negatieve kant en soms ook de achterkamperpolitiek die om de hoek komt kijken. Zolang jij je maar als ondergeschikte van het Engelse Koningsrijk je best doet, dan zul je niet zoveel last hebben van opstandige mensen, ook zal de schatkist regelmatig worden bijgevuld als jij maar doet wat ze vragen. Maar zodra je denkt zelfstandig te kunnen regeren, dat is dan ook het moment waarop het soms best lastig en uitdagend kan worden.

Zodra jij als een zelfstandig land aan de slag wilt gaan zul je eerst moeten vechten voor de vrijheid van jou tropische paradijs, daarna is het aan jou om ervoor te zorgen dat jou land een zelfstandig, winstgevend land word. Dit is makkelijk te realiseren in het begin, iets wat mij opvalt, maar naarmate het aantal inwoners van je land groeit komen er ook steeds meer problemen om de hoek kijken. Wat het eerst nog makkelijk om 100 mensen aan het werk te houden en ze te voeden, als je 900 mensen in je land hebt wonen moet je nog meer voedsel verbouwen om voor genoeg eten te zorgen, dit kost natuurlijk ook veel meer geld, daarnaast kun je het voedsel niet uitvoeren omdat je bevolking het nodig heeft.

Daarom ben ik toen maar geld gaan vragen voor het eten in plaats van gratis eten verschaffen, maar toen kwamen de inwoners in opstand, dat is natuurlijk ook niet iets waar je heel erg blij van word als bestuurder. En dan is dit nog maar het eerste wat ik aanpaste tijdens mijn periode als leider van het land. Je hebt namelijk nog zoveel meer opties die ervoor zorgen dat sommige mensen je een nog betere leider zullen vinden, maar anderen zullen je juist willen afzetten. Keuzes, keuzes…. Altijd maar die keuzes…
Daarom is het soms best lastig om de juiste beslissingen te maken, gelukkig zijn er genoeg statistieken op te vragen om zo te kijken waar je bevolking mee zit en wat ze graag anders zien. Dit is iets waar ik eerst niet naar keek, ik was tenslotte een dictator die geen tegenspraak duldde, dus iedereen was bang voor mij, tot dat je bijna elke maand te maken krijgt met opstandige mensen die je gebouwen aanvallen, dan moet je wel een andere aanpak verzinnen. Dus ik kan weer opnieuw beginnen. Kun je dit niet volhouden, dan zal je land ten onder gaan aan de rumoerige samenleving die jou als leider/dictator (afhankelijk van je manier van besturen) willen afzetten/verwijderen. Dit kan namelijk ook op verschillende manieren gebeuren. Zo kun je voor een democratie kiezen waarbij iedereen stemrecht heeft en dus is de kans aanwezig dat je verliest bij de eerste verkiezingen (je kunt ze gelukkig wel beïnvloeden), maar wil je geen verkiezingen houden, dan is het volk meestal ook minder vrolijk en zullen ze voor andere en hardere maatregelen kiezen.

Op zich lijkt het allemaal best ingewikkeld en soms ook vervelend om al deze factoren in de gaten te houden, gelukkig is de game zo ingedeeld dat het je wel helpt tijdens het gamen. Dit zie je in kleine subtiele hints of je krijgt een full-screen pop-up met een leuk stukje tekst erin waar je op moet letten, maar ook in welke fase het land zit qua ontwikkeling. De ontwikkeling is namelijk ook een groot onderdeel van de game. Als je begint zit je namelijk in de zogenaamde Colonial era en je kunt doorgaan tot dat je in de Modern Times zit. Zo zul je diverse decennia aan het roer kunnen blijven staan, mits je het goed doet. En met ‘het goed doen’ is het de bedoeling dat je altijd de meerderheid van je bevolking tevreden houd. Er zullen namelijk altijd wel mensen zijn die niet te blij zijn met jou, maar dat is dan te verwaarlozen.
Maar door bijvoorbeeld van geen stemrecht naar alleen mannen die mogen stemmen en dan doorgaan naar iedereen die mag stemmen, dat soort ontwikkelingen zorgen voor meer mensen die blij zijn met jou, maar ook nieuwe industriele technieken kunnen ervoor zorgen dat mijnwerkers tevreden zijn over het werk, waardoor ze ook weer meer sympathie voor jou voelen.  Het is best lastig om alles in kaart te brengen wat invloed heeft op je bevolking, maar ze willen dat jij het beste voor hebt met de bevolking en niet stiekem je Zwitserse bankrekening aan het spekken bent (een optie die daadwerkelijk bestaat in de game).

Tropicio 5 is een game die ik niet eerder op de PC had gespeeld, maar vanwege de review voor de PC wist ik ongeveer wat ik er van moest verwachten, dus het was niet lekker en simpel zoals een gemiddelde Sims game, dit is voor meer dan dat. Zoveel meer dat ik de nieuwkomers, wat ik zelf ook ben, aanraad om eerst maar eens goed de tutorials door te lopen. Dan heb je in ieder geval de controls een beetje onder de knie en weet je waar je op moet letten. Verder zal ik ook niet aanraden om direct alles op het hoogste niveau te zetten om in te stappen. Take it easy and you might just come a long way.

Daarom durf ik ook oprecht te zeggen dat je hoe dan ook de geschiedenisboeken in zult gaan in Tropico 5, of het een positief of een negatief verhaal gaat worden, dat heb jij als leider helemaal zelf in de hand.

Review - Tropico 5
9Verdict