HatredDit kan niet! Te gruwelijk voor woorden! Dit spel moet verbannen worden! De uitspraken op het internet na de aankondiging van Hatred liegen er niet om. De trailer bevat inderdaad beelden die niet voor iedereen weggelegd zijn… Mijn interesse werd aangewakkerd door de duistere setting en alle commotie eromheen. Tijd om Hatred eens aan de tand te voelen!

Historie
Hatred kwam in 2014 op het Steam Greenlight terecht. Voor de mensen die de Steam Greenlight niet kennen: hier kunnen alle Indie ontwikkelaars hun spel promoten en aan het grote publiek voorstellen. Het publiek kan dan gaan stemmen welk spel ze graag via het Steam netwerk gedistribueerd willen zien (potentiele kopers dus). Hatred stond nog geen 6 uur op Greenlight en het had de 7e plaats al bereikt. Maar… het spel werd verwijderd uit de Greenlight. Valve (het bedrijf achter Steam) gaf aan dat ze het spel te gewelddadig vonden.

Uiteraard kwam hier veel commentaar op, spellen zoals Postal, GTA zijn ook via Steam te koop en bevatten ook veel geweld. Valve draaide de beslissing vrij snel terug, en Hatred stond weer in Greenlight.

Verhaal
De introductie trailer laat een duister in zwart geklede persoon zien. Hij verteld dat hij genoeg heeft van alles wat er in de wereld gebeurt, en dat het tijd is voor iedereen om te boeten voor al deze ellende. Vervolgens verzameld hij al zijn wapentuig en gaat de straat op… Een golf van geweld is dat gene wat nu volgt. Iedereen moet stervend vind hij…

Prepare to die!

Everyone has to die!
Hatred is een shooter vanuit een isometrisch perspectief gezien. De besturing kan via muis of een controller verlopen. Ik heb Hatred via een controller gespeeld. Het doel van het spel is iedereen doden die je tegenkomt. Het gaat hierbij om onschuldige burgers, en daarmee balanceert Hatred natuurlijk wel op het randje van wat nu ethisch verantwoord is en roept het de hele discussie weer op over het thema van gewelddadige games. Daarover later meer.

Interface
De interface bij het spel is overzichtelijk. Je hebt een radar waarop je de normale burgers ziet, de gewapende burgers en agenten zijn kenbaar via een ander symbool. Ook zie je waar de interessante gebouwen zich bevinden zoals supermarkten en hotels. Hier bevinden zich grotere groepen mensen en dat zijn natuurlijk de ideale plaatsen om eens flink wat rond te schieten! Ook  heb je nog een energiemeter, wordt je geraakt dan wordt deze balk snel korter.

Opdrachten
Het hoofddoel van het spel is doden, doden en nog eens doden. Losse opdrachten bestaan voornamelijk uit het doden van een x-aantal burgers, het doden van alle mensen in bijvoorbeeld een supermarkt of hotel, het vrijmaken van een bepaald gebied e.d. Hierbij kan je gebruik maken van je wapenarsenaal of door het opblazen van gastanks of andere explosieve objecten. Ook is het mogelijk om gebruik te maken van auto’s. De auto’s worden wel snel aan gort geschoten door de politie.

Executies
Als je iemand hebt neergeschoten of een trap hebt verkocht, dan heb je de mogelijkheid om een executie uit te voeren. En hier is het vooral in de media om te doen geweest. Deze executies worden gruwelijk weergegeven, de ene keer wordt een persoon ‘gewoon’ neergeschoten, een andere keer wordt iemand met meerdere messteken in zijn borst gedood. Zo zijn er een flink aantal variërende executies te zien.

End of life…

Deze executies hebben nog een tweede doel, je kan je energiemeter er weer mee aanvullen. Er zijn dus geen medkits of iets dergelijks te vinden, je moet de executies uitvoeren om in leven te blijven…

Grafisch
Een ding moet ik toegeven, Hatred is grafisch zeer mooi! Alles is in grijstinten uitgevoerd en alleen de zaken die belangrijk zijn (explosieven, vuur, etc.) worden in kleur weergegeven. De animaties zijn echt zo mooi en soepel. Het is heel crue maar als je iemand neerschiet dan reageert deze bijna levensecht door de inslag van de kogel.

Mooie levels!

De levels en omgevingen zijn echt schitterend gemaakt. Goed gedetailleerde objecten zijn verspreid door de levels. Hier schuilt echter wel het gevaar dat je makkelijk kan blijven ‘steken’ achter bijvoorbeeld stoelen, deuren etc. Daar liggen nog wel wat verbeterpunten.

De executies, hoe gruwelijk ze ook zijn, worden allemaal realtime in het level gerenderd. Sta jij dus in een dicht begroeid gebied dan zie je dat gebied ook in het executie filmpje. Oog voor detail hebben de makers zeker!

Kleurtinten

Geweldige physics!
De physics in het spel zijn echt geweldig! Zo resulteert het opblazen van een gastank in een enorme explosie waardoor hele delen van muren en gebouwen realistisch worden weggeblazen! De gameplay is eenvoudig maar toch uitdagend. Op het moment dat jij een groep mensen hebt aangevallen zal snel de politie komen opdraven. Ze bieden genoeg weerstand en je zal op dat moment het geschikte wapen moeten kiezen om ze te lijf te gaan.

In het tweede level, wat zich afspeelt in het rioolstelsel, wordt achterna gezeten door een SWAT team, deze zijn beter bewapend en beschermd qua uitrusting. Dan moet je een andere tactiek gebruiken om ze te verslaan.

Echter laat de AI hier en daar een behoorlijke steek vallen, zo komt het regelmatig voor dat wanneer jij je verschuilt op een verdieping van een gebouw, de politie zich lijp staat te schieten terwijl zij een verdieping lager staan. Klein slordigheidsfoutje hier en daar.

Wapens
Wapens zijn er genoeg te vinden. De politie laat ook weer wapens en ammunitie achter. Zo zijn er ook (diversen soorten) granaten en molotov cocktails te verzamelen. Wapens variëren van pistolen, automatische pistolen, shotguns etc. Als je een politiestation hebt ontruimd vind je daar ook weer wat extra wapens en ook kogelvrije vesten. Detail hier is dat al deze zaken ook te zien zijn in het executie filmpje.

Mission completed

Controls
De controls zijn prima in orde, je hebt alle bewegingsvrijheid. Af en toe blijf je wel hangen bij kleine obstakels zoals stoelen, stapels hout e.d. Je kan lopen, rennen, wegrollen en kruipen. Je kan automatisch over muurtjes springen of door ramen wanneer je aan het rennen bent. Richten doe je met de muis of de tweede thumbstick. Je kan ook een extra richtmode gebruiken zodat je verder weg kan kijken en dus beter en gerichter kan schieten. Soms is deze mode juist weer storend als de vijand zich te dicht in de buurt zit. Uiteraard zijn de controls volledig naar eigen smaak te configureren.

Repetitief
Na een aantal levels wordt het spel wel wat repetitief, de opdrachten lijken veel op elkaar en er is weinig afwisseling in de gameplay zelf. De levels variëren uiteraard wel qua setting. Op een gegeven moment heb je wel door hoe je de politie en SWAT teams het beste te lijf kan gaan, en is wegrennen en ze meelokken een veel gebruikte tactiek die ik gebruik.

Gelukkig kan je genoeg badges halen, hier kan je jezelf gelukkig nog een flinke tijd mee bezig houden.

Gevoelsmatig
Destructive Creations, de Poolse ontwikkelstudio achter deze game heeft wel getoond dat ze het lef hebben om voor een dergelijke setting te gaan. Het thema wat men gebruikt in Hatred zal zeker bij veel mensen afschuw opwekken. Het is zeker gewaagd, en ik denk dat het spel zeker niet voor iedereen geschikt is om te spelen.

In het begin vond ik de executie moves heftig om te zien, maar naar een tijdje spelen voelde het spel voor mij niet anders aan als een gewone shooter en dacht ik niet eens meer na over het feit dat je alleen maar onschuldige mensen aan het neerschieten bent. Ook na het spelen voelde ik mijzelf hierdoor niet slechter, en had ik zeker niet het gevoel dat ik mij associeer met het hoofdfiguur en zijn missie.

Heeft het spel aan mijn verwachting voldaan? Hier kan ik alleen maar ‘ja’ op antwoorden. Het is grafisch gezien echt prachtig! Het heeft genoeg uitdaging en speelt lekker weg. De schoonheidsfoutjes en repetitieve gameplay zie ik door de vingers in dit geval.

Review - Hatred
Killer shooter!
  • Zeer gewaagde setting!