De afgelopen tijd mocht ik in de huid kruipen van diverse militaire strategen uit de tweede wereld oorlog in Panzer Tactics HD. Sommige van jullie zullen het turn based strategiespel misschien al kennen op de Nintendo DS waar het 1 van de betere strategie spellen is maar nu komt er ook een HD versie naar de pc. Nou is natuurlijk de grote vraag of dit ook een succes gaat worden.

pantzer tactics hd banner

Trainen, trainen, trainen.

Overmoedig als ik ben dook ik er vol in! Zonder training begon ik aan de eerste missie met een agressieve speel style en ondervond mijn eerste nederlaag. 1-0 voor Panzer Tactics HD. Met een lesje nederigheid begon overnieuw en wederom kon ik stofhappen. 2-0 voor Panzer Tactics! Tutorials en training bleek dus geen overbodige luxe. Panzer Tactics HD bied gelukkig los van de missies een flink aantal trainingen en tutorials om bekend te raken met het spel en de 150 verschillende troepen die het spel bied. Na de 2 tutorials en de 8 trainingen gespeeld te hebben en een kijkje genomen te hebben in de glossary waar je alle info kan vinden over diverse termen in het spel was ik er klaar voor.

pantzer tactics hd 1

De Missie’s

Eerst zal ik iets vertellen over het spel zelf. Je begeeft je zelf in het begin van de 2e wereldoorlog in 1939. De missies zijn in 3 verschillende categorieën ingedeeld. Namelijk de Axis waar je in de huid kruipt van de Duitsers tijdens het begin van de oorlog en je diverse scenario’s zult spelen. Dit is de eenvoudigste categorie  missies. De 2e zijn de Soviets waar je aan de kant van de Russen zult staan en je een stuk moeilijkere missies voorgeschoteld krijgt. De 3e en laatste groep zijn de Allies waar je als Amerikaan de zwaarste opdrachten krijgt.

In totaal zal je 30 missies kunnen spelen die na dat je ze voltooid hebt apart te spelen zijn. Elke Missie begin je met een vooraf bepaald aantal units. Deze noemen we je Core units. Je krijgt een hoofd doel die gehaald moet worden en een extra doel die je voordeel kan opleveren in volgende missies als je het haalt. Nou is dit op zichzelf allemaal al uitdagend genoeg maar om er een schepje boven op te doen heb je maar een beperkt aantal dagen om deze doelen te halen. Bijvoorbeeld 15 dagen voor 3 sterren, 20 voor 2 sterren en 30 dagen voor 1 ster. Haal je het niet binnen de 30 dagen dan heb je gefaald. Daarnaast mag je ook maar een beperkt aantal Core units verliezen.

Gelukkig verdien je tijdens elk missie punten als je een stad veroverd of als je een vijand laat stof happen. Afhankelijk van hoeveel sterren je in een missie verdiend krijg je daar ook punten voor. Deze punten kan je gebruiken om units te herstellen of te bevoorraden. Ook kan je van deze punten units kopen die dus niet in je Core unit zitten. Op de eerste dag van een missie mag je deze units naast je core units plaatsen en dan begint de missie. Alle gekochte units die de missie overleven behoud je voor een volgende missie om na eigen inzicht weer te plaatsen. Wanneer jij al je units verplaatst hebt en vervolgens de dag eindigt mag de tegenstander het zelfde doen. Wat ik geleerd heb tijdens het spelen is dat geduld beloond word. Stuur vliegtuigen vooruit om posities van je vijand te leren en neem de tijd om je troepen strategisch te plaatsen voordat je in de aanval gaat!

pantzer tactics hd 2

De units en het terrein

Het speelveld is opgedeeld in blokjes waar elke unit zich over verplaatst. Elke unit heeft zijn eigen sterke en zwakke punten. Sommige units kunnen maar 1 blokje verplaatsen terwijl andere units juist heel veel blokjes kunnen reizen. Rond om een unit word een deel van het speelveld zichtbaar. Ook dit is afhankelijk per unit.

Panzer Tactics HD maakt dit nog lastiger doordat ze terrein en weer invloeden hebben geïntegreerd. Verplaatst je jouw unit bijvoorbeeld naar een bos dan zal hij veel minder blokjes kunnen afleggen en zal er veel minder zichtbaar zijn op het speelveld terwijl een open weg juist het tegenovergestelde doet. Regent het dan kan je weer vrij weinig doen met je vliegtuigen. Als je dan bedenkt dat er 150 units zijn dan is dit flink puzzelen. Naast de gewone troepen kan je ook nog eens speciale officieren aan je units toevoegen die je speciale mogelijkheden geeft zoals het moraal van je tegenstander verlagen. Elke unit die de strijd weet te overleven zal er sterker uit komen en deze ervaring is de moeite waard om te beschermen aangezien zei dus in een volgende missie sterker zal zijn.

pantzer tactics hd 3

Interface

Ondanks al deze mogelijkheden is de interface verrassend overzichtelijk. Met een klik op je unit kan je eenvoudig zien wat deze unit allemaal kan in het huidige terrein en  hoe hij tegenover een tegenstander zal presteren. Ik hou erg van turn based strategie spellen en bij veel van dit soort spellen moet je echt een flinke studie doen om de interface alleen al te begrijpen. Alle lof voor Panzer Tactics HD die dit erg goed hebben weten aan te pakken.

Als we dan naar de graphics gaan kijken vind ik dit een iets ander verhaal. Als een spel in zijn titel de letters HD heeft staan dan roept dit bepaalde verwachtingen op. Ondanks dat het er niet slecht uitziet was ik op dit vlak toch enig sinds teleurgesteld. Er zijn vergelijkbare spellen speelbaar op tablet en mobiel die grafisch niet onderdoen van Panzer Tactics HD. Nu kan je je afvragen of dit heel erg belangrijk is met dit genre, maar het is toch zeker iets om te benoemen. Het geluid van je units en de veldslagen zijn overigens prima en kan ik weinig op aanmerken.

Bij dit spel vind ik het erg lastig om er een conclusie aan te verbinden. Absolute minpunten zijn wat mij betreft het ontbreken van een multiplayer, een sandbox mode en het ontbreken van mooie cut scenes. Positieve punten zijn voor mij de uitdagende missie’s die echt voor heel wat speel uren zorgen, de enorme hoeveelheid units waar uit gekozen kan worden, de overzichtelijke interface en de invloeden van terrein en weer.

Ben je dus opzoek naar een turn based strategy game met als thema WWII waar je zonder poespas flink pittige missies kan spelen en heb je geen behoefte aan andere spelers of multiplayer mogelijkheden dan zal deze game je zeker bevallen en zal je het een hoge score geven. Zoek je juist een game waar je oog word getrakteerd op mooie beelden, je vrij kan spelen in sandbox modes en je samen met andere kan spelen dan zal Panzer Tactics HD je erg tegen vallen en zal de score heel laag uitvallen. Ik zelf vind het een heel vermakelijke game met veel uitdaging en zal het spel in de toekomst zeker nog regelmatig spelen.

365Gaming Verdict: 6