Wat zou er gebeuren als we een grote pan pakken en daar de Gravitatiewet van Newton in gooien samen met de wet van Gauss, er een eenzame robot aan toevoegen en een aarde waar de mensheid al lang uitgestorven is? Nou, na even roeren zouden we dan in staat zijn om Defunct te serveren.

Freshly Squeezed wist al aardig wat prijzen in de wacht te slepen met deze titel en nu is het dan ook eindelijk zover en ziet hun game eindelijk het dag licht en dus tijd voor ons om er eens flink mee te gaan stoeien.

Ik zelf hield deze titel al een flinke tijd in de gaten omdat hij mij veel belovend leek. Niet alleen door de toffe art work die zo nu en dan verscheen maar ook door het idee om met een éénwielige robot door een sprookjes achtige wereld te crossen en daar dan een flinke dosis uitdaging te vinden.

Als we naar het verhaal kijken dan is deze eigenlijk vrij eenvoudig en een beetje onduidelijk. We beginnen ons avontuur op een soort van ruimte schip waar we per ongeluk uit gedumpt worden op een vreemde wereld en we onze reis kunnen beginnen om zo te proberen weer terug te komen op ons ruimte schip.

In eerste instantie is dit vrij eenvoudig en word ons duidelijk uitgelegd hoe de besturing werkt die toch wel origineel is en afwijkt van vergelijkbare games. Zo hebben we onder onze rechter trigger (wij speelde het met de X360 controller) een gravitizer zitten die er voor zorgt dat wanneer we een heuveltje af gaan we een leuke boost krijgen. Laten we hem alleen net te laat los wanneer we weer een bult op gaan dan zal je in één keer stil staan. Met A kunnen we springen en als we dan in de lucht zijn kunnen we er nog een extra jump boost aan geven om verder te komen door nogmaals op deze knop te drukken.

Eenmaal in de lucht kunnen we met X knop nog tricks uithalen maar die hebben niet echt een meerwaarde in de game naar mijn mening. Met de B knop kunnen we remmen en rollen als we onze snelheid kwijt zijn. en de linker trigger geeft ons extra boost die we wel eerst moeten verzamelen.

Door het hele veld heen vinden we namelijk diverse voorwerpen verspreid.  De meest voorkomende is de boost die ons net even wat extra snelheid geven. Maar ook vinden we flesjes die we dus kunnen gebruiken door de linker trigger in te drukken. Op diverse plekken vinden we een soort masten met stroomkabels die we kunnen activeren.  De bedoeling is om op diverse plekken door een soort van krachtveld heen te rijden die dan alle lijnen van energie voorzien. Meestal is dit niet al te ingewikkeld en zal je al snel verder kunnen.

De laatste knop die ik nog niet genoemd heb is de Y knop. Met deze knop kunnen we als een magneet onszelf vast plakken aan objecten om zo bijvoorbeeld onderste boven tegen een plafond te rijden.  Dit is even wennen maar vrij eenvoudig onder de knie te krijgen. Ik meot zeggen dat de besturing en deze originele elementen erg tof en goed uitgewerkt aanvoelen.

Helaas vind ik de hoeveelheid aan gameplay een ander verhaal. In mijn eerste run speelde ik de story ruim binnen de twee uur uit. In een speedrun zou je zelf denk ik met een half uurtje al klaar kunnen zijn en neem je er echt de tijd voor om alles te ontdekken dan zal je denk ik niet verder dan drie uur komen. Om elke stage te unlocken zal je de story door moeten spelen en dat maakt het eerder een noodzakelijk kwaad dan dat je echt geniet van het verhaal en dat is jammer.

Na het voltooien zal je een stuk of vijftien stages hebben waar je collectibles  kan vinden en waar het de bedoeling is om in elke stage een zo snel mogelijke tijd neer te zetten. Sommige stages zijn echt speed runs van A naar B terwijl je in andere stages eerst een mast van energie moet voorzien om zo de finish vrij te spelen. In elke stage vind je bonus secondes om zo je tijd zo laag mogelijk te houden. Om echt snelle tijden in elke stage neer te zetten zal je flink aan de bak moeten en elke centimeter van de stage moeten ontdekken. Het voordeel daarvan is dat je hoogst waarschijnlijk zo ook alle collectibles vind die er voor zorgen dat je dingen vrij speelt zoals een nieuwe paint job voor je robot.

Met gemengde gevoelen kijk ik terug op de game. Ik had gehoopt dat de story mode echt een toffe ervaring zou zijn en helaas viel deze zeker qua content een beetje tegen. Daarin tegen zijn de speedruns in elke stage dan wel weer tof om te doen en zeker uitdagend om te proberen hoog te scoren op het leaderboard. Wel mis ik elke andere vorm van online mogelijkheden. De graphics zijn misschien niet bijzonder maar zeker wel passend bij de game. De controls zijn prima al kreeg ik mijn X1 controller maar niet werkend. Ik wil er dan wel even bij melden dat de build die wij speelde pre release was dus dat er waarschijnlijk nog flink geknutseld is in de tussentijd.

Wat mij betreft blijkt Defunct een solid race / avonturen game te zijn die zeker de moeite waard is al had er misschien wel meer in kunnen zitten.

Review – Defunct
Verdict7.8